کارشناس علوم تربیتی:
بضاعت پور اردبیلی تصریح کرد: یکی از راهکارهای مقابله با این معضل القای دارا بودن توانایی به کودک با تکرار عبارات و جمله هایی مانند « تو می توانی » ؛ « من به تو اعتماد دارم » و ... است که البته تشویق نیز سهمی در باروری استعدادهای این قشر دارد.
کد خبر: ۶۹۱۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹ 15 December 2018

نزدیک به سه ماه از آغاز سال تحصیلی جدید و حضور نوآموزان در مراکز پیش دبستانی می گذرد. نظر به اهمیت این گونه مراکز در آماده کردن کودکان برای حضور در دبستان و آغاز آموزش رسمی و شناسایی اختلالات احتمالی مانند پرخاشگری ُ؛ عدم اعتماد به نفس و غیره در رفتار آنان ؛ خبرنگار ما گفت وگویی با یکی از کارشناسان علوم تربیتی و مدرس مراکز پیش دبستانی انجام داده است که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد :

یک کارشناس علوم تربیتی به والدین در گفتگو با خبرنگار تابناک اردبیل توصیه کرد : هرگز فرزندان تان را خصوصا در سنین کم تر از هفت سالگی تهدید نکنید. ملاحت بضاعت پور اردبیلی که در گفت وگویی اختصاصی با خبرنگار ما سخن می گفت افزود : نصیحت کردن به خردسالان باید متناسب با رده سنی آن ها باشد در غیر این صورت ِیقینا منجر به ایجاد استرس و هیجان افراطی در کودک خواهد شد و استرس زیاد ممکن است اختلالاتی نظیر شب ادراری ؛ پرخاشگری و... را در آنان به دنبال بیاورد.

وی با بیان این که نوآموزان مقطع پیش دبستانی ؛ از حساسیت روحی و روانی بسیار بالایی برخوردارند و استعداد الگو برداری از بزرگسالان ؛ خصوصا پدر و مادر خود را دارند توضیح داد : گاهی خانواده ها  به طور خواسته و یا ناخواسته ؛ مانع آزادی معقول کودکان شان شده و اجازه انجام هیچ کاری ؛ حتی صحبت کردن در جمع را به آن ها نمی دهند که این گونه رفتارها ؛ ناخودآگاه ؛ به تحلیل رفتن اعتماد به نفس و خجالتی شدن فرزندان می انجامد.

این پژوهش گر حوزه تربیتی کودکان اضافه کرد : ضعف اعتماد به نفس در خردسالان ممکن است در آینده مشکلات بزرگ تری را برای آنان رقم بزند وچه بسا فرد در درون خود به این باور برسد که لیاقت انجام هیچ کاری را ندارد و موجودی بی فایده و سربار برای دیگران است.

بضاعت پور اردبیلی تصریح نمود : یکی از راهکارهای مقابله با این معضل القای دارا بودن توانایی به کودک با تکرار عبارات و جمله هایی مانند « تو می توانی » ؛ « من به تو اعتماد دارم » و ... است که البته تشویق نیز سهمی در باروری استعدادهای این قشر دارد.

او با تاکید بر این که نباید از کنار اختلالات رفتاری کودکان و خردسالان ؛ خصوصا نوآموزان که مراحل اولیه آموزش را شروع کرده اند بی تفاوت گذشت توضیح داد : با رعایت اصل مهم مقدم بودن پیشگیری بر درمان ؛ در مجموع ؛ کودک باید در کانون محبت خانواده باشد لیکن در مهرورزی به آنان هم نباید به طور افراطی عمل کرد زیرا احتمال دارد زیاده روی در این کار معضلی دیگر ِ یعنی غرور کاذب را در آنان به وجود آورد که در این حالت ؛ کودک ؛ همسن و سالانش را در درجاتی پایین تر از خود فرض خواهد کرد و محتمل است رفتارهای ناشایستی با آنان داشته باشد.

انتهای پیام  

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
شهروند
|
United Arab Emirates
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
سلام
مطالب نوشته شده شیوا و پر نغز بیان شده است
ممنون
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
با سپاس از مطالبی که گفته شده
منتظر مصاحبه های بعدی کارشناس محترم
مطالب واقعا گیرا بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
سپاس از تابناک عزیز وکارشناس محترم ،مواردی که اشاره شده اند از مسائل فراگیر در خانواده ها هستند ویقینا در مدیریت اختلالات رفتاری کودکان مان موثرند
سمیرا
|
Belgium
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
سلام منم با نظر کارشناس موافقم اگر تشویق کنیم کودک رو اعتمادبنفسش دو چندان میشه
ممنون از مطلب نوشته شده
مادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
واقعا جای این گونه مباحث و آموزشها در برخی از رسانه ها خالیست از تابناک عزیز که برای تولید اینگونه خبرها وقت و انرژی هزینه میکند و به خانواده ها نکات مفید اراپه میکند تشکر میکنیم
مادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
باسلام ضمن تشکر از سرکار خانم بضاعت پور اردبیلی می خواستم بپرسم برای گرفتن مشاوره چطور میشه با ایشون تماس گرفت؟؟ آیا خواهرمون دفتر مشاوره دارند یا کادر آموزش و پرورشند؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار