سناریو واگذاری حقابه مغان از ارس و سد عمارت
اما شوک دوم آبی که به نظر می‌رسد در اجرای سناریو و طرح اصلی دستکاری آبی در آذربایجان صورت می‌پذیرد، انتزاع روستای عمارت شهرستان گرمی مغان ...
کد خبر: ۶۹۳۳۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴ 21 December 2018

به گزارش تابناک اردبیل، هفته نامه چشم‌انداز اردبیل نوشت- افکار عمومی استان اردبیل هنوز در شوک ناشی از واگذاری بی سر و صدای حقابه مغان از رودخانه ارس به استان آذربایجان شرقی است، خبری تکان‌دهنده که بیانگر بده و بستان‌های پشت‌پرده و دستهای پنهان و آشکار مسئولان وقت وزارت نیرو، استاندار وقت اردبیل و برخی نمایندگان مجلس و مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای دو استان اردبیل و آذربایجان شرقی و ظلم تاریخی به منطقه زرخیر مغان و به مخاطره انداختن آینده آن است.

خبری به غایت تراژیک که سالها از مردم پنهان ماند و اکنون به محملی برای دعوای سیاسی و جنگ زرگری سیاسیون استان اردبیل و در آستانه انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی مبدل شده است.  

اما شوک دوم آبی که به نظر می‌رسد در اجرای سناریو و طرح اصلی دستکاری آبی در آذربایجان صورت می‌پذیرد، انتزاع روستای عمارت شهرستان گرمی مغان و واگذاری آن به استان آذربایجان‌شرقی و به تبع آن اختصاص آب سد عمارت به استان همسایه است که هر گونه تعلل در مواجهه با آن چه بسا، سرنوشتی مشابه شوک اول را برای استان رقم خواهد زد.

آن طور که مشخص است مسئولان دولتی سعی داشته‌اند تا سناریو( سکوت و انکار) چند سال اخیر در خصوص واگذاری پنهان حقابه مغان از ارس به استان همسایه را درباره پروژه سد و روستای عمارت به اجرا در بیاورند که خطبه 23 آذرماه جاری حجت‌الاسلام عاملی امام جمعه اردبیل همه رشته‌ها را پنبه کرد و مسئولان اجرایی استان مجبور به واکنش علنی و رسمی و البته فرافکنانه شدند.

به طوری که  استانداری اردبیل در اطلاعیه رسمی درخصوص وضعیت سرزمینی روستای عمارت اعلام کرد: ضمن تقدیر و تشکر از تاکیدهای نماینده معزز ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم اردبیل و حساسیت به حق مردم شریف منطقه، اشعار می‌دارد قید الحاق روستای عمارت استان اردبیل به استان همسایه در تصویب نامه شماره ۱۰۷۸۶۰/ت ۵۵۰۴۱ ه مورخ ۹۷/۰۸/۱۵ هیات محترم وزیران ، بدون درخواست مسئولان دو استان و به طور سهوی صورت گرفته بود.

بلافاصله پس از حصول اطلاع ، شخص استاندار محترم اردبیل، پی گیری های لازم را انجام و مکاتبه رسمی در تاریخ ۹۷/۹/۱۵و متعاقب آن ؛ وزیرمحترم کشور نیز در نامه ای به شماره ۱۷۰۵۹۸ تاریخ ۹۷/۹/۱۸ به معاون اول رییس جمهور، خواستار شد تا به صورت خارج ازنوبت و با قید فوریت در اولین جل سه هیات وزیران ، موضوع مزبور اصلاح گردد.

شایان گفتن است که سایت استانداری اردبیل در حرکتی غیرحرفه‌ای و یک روز پس از تعبیه بیانیه در خروجی سایت استانداری و با هدف کاستن از هزینه‌های ناشی از این اقدام در بخشی از بیانیه تغییراتی ایجاد کرد و نوشت که این متن در پاسخ به خبرگزاری ایرنا منتشر شده است!

حجت‌الاسلام عاملی در خطبه‌های نماز جمعه با لحن شدید و هشدارآمیزی گفته بود که دولت‌مردان محترم ظاهراً از حادثه کازرون عبرت نگرفته‌اند و بخشی ولو کوچک از استان ما را به استانی دیگر واگذار کرده‌اند و در ضمن آن به طور طبیعی سد موجود نیز به استان دیگر واگذار شده است.

وی گفت: من دو هفته پیش به طور خصوصی این موضوع را به دولت‌مردان تذکر دادم تا مسأله به خطبه کشیده نشود ولی ظاهراً تذکر ما نافذ و مسموع واقع نشده است و امیدوارم هیأت دولت سریعاً مصوبه خود را اصلاح نماید.

متعاقب این خطبه بود که جامعه اسلامی اصناف و بازاریان اردبیل با انتشار بیانیه‌ای و در راستای خطبه امام جمعه اردبیل در دفاع از حق آبه مردم استان اردبیل از سد عمارت دره رود مغان، تاکید کرد که سخنان هشدارآمیز امام جمعه یادآور نقش حساس و سرنوشت ساز علمای بزرگوار، به عنوان زبان گویای مردم مظلوم در طول تاریخ است.

در این بیانیه تاکید شده است: بازار اردبیل در راستای رسالت تاریخی خویش، مبنی بر تبعیت از فرامین و احکام شرعی و منویات اجتماعی مجتهدین معزز و حمایت از حقوق توده مردم ، ضمن قدردانی از بیانات حضرت‌عالی در هشدار به کارگزاران دولت مبنی بر ضرورت بازگرداندن حق آبه مردم استان اردبیل از سد عمارت مغان و لغو مصوبه دولت در الحاق و انضمام غیر قانونی برخی از روستاهای قلمرو مغان به حوزه استان آذربایجان شرقی ، به مدیران مسئول اعلام می نماید ، اقدام عاجل نسبت به تحقق منویات نماینده محترم ولی فقیه در استان را به عمل آورده و مدیران و کارشناسان غافل و خاطی را شناسایی و مجازات نموده و حقوق مردم استان اردبیل را از مجاری قانونی برآورده سازند.

بازاریان اردبیل در بخشی از بیانیه خود تاکید کرده‌اند که تا لحظه تحقق حقوق مردم استان ، پیگیر جدی این امر بوده و به امنای ملت و دولت در سطح استان فرصت داده می‌شود دراسرع وقت با تمام توان و وظایف قانونی، نسبت به بازگرداندن حق مسلم مردم استان اردبیل عمل نمایند.

به نظر می‌رسد دست‌های پشت‌پرده با هدف ایجاد غائله و مشابه آنچه که در ماههای اخیر در شهر کازرون استان فارس(تقسیمات کشوری) و بحران آب در استان اصفهان رخ داد، قصد دارند تا آذربایجان را دستخوش حواشی ساختگی از جنس "آبی" کنند که نیازمند تدبیر مسئولان است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
درموردقضیه اب هیچ گذشتی حتی بابرادران همزبان نداریم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
اینهاهمیشه افرادذی نفوذی دروزارت نیرو،کشور،صنایع و...داشته ودارند.
سربی دفاع همیشه بریده میشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
امان ازدست این استان همسایه!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
آب منطقه ای اردبیل خواسته های استان همسایه را اجرا می کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
وقتی استاندار از شمال باشد وضع همین خواهد بود شرق استان را به گیلان و غرب را به آ.شرقی میدهند مردم و نهادهای مردم نهاد هم خواب خواب.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
این واگذاریها در زمان کدام استاندار و کدام نماینده ها انجام شده لطفا شفاف سازی کنید تا سوء برداشت در مورد برخی افراد بر طرف شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار