رئیس مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اردبیل:
رئیس مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اردبیل گفت: برای اولین بار در استان اردبیل واحد ERCP ، با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال راه اندازی شده است.
کد خبر: ۷۰۰۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰ 07 January 2019

اسماعیل فرزانه اظهار داشت: برای اولین بار در استان اردبیل واحد ERCP ، با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال راه اندازی شده است؛ با توجه به اهمیت دسترسی به این پروسیجر در رشته فوق تخصصی گوارش و کبد ، گام مهمی در جهت خودکفایی استان در این خصوص محسوب می شود.

وی افزود: سالانه بسیاری از بیماران جهت انجام ERCP به استانهای همجوار و تهران اعزام می شدند و با مشکلات عدیده ای از بابت تاخیر در اخذ پذیرش، شروع درمان ، اسکان و هزینه های معیشتی در سایر شهر ها مواجه بودند.

رئیس مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اردبیل گفت: ERCP روشی مشابه آندوسكوپی فوقانی است كه در طی آن مجرای پانكراس و مجاری صفراوی و كيسه صفرا بررسی می شود. یک روش تشخیصی ، درمانی پیشرفته ، با تکنیک بالا و تهاجمی است که با ترکیب دو روش فنی " آندوسکوپی" و " فلوروسکوپی" انجام شده و برای تشخیص و درمان بیماری های مجاری صفراوی و پانکراس به کار می رود.

وی تصریح کرد: در انجام این روش ، یک نوع دستگاه آندوسکوپی مخصوص (side view) از طریق دهان ، مری و معده به دوازدهه هدایت می شود و سپس از طریق آمپول واتر ( محل ورود مجرای مشترک صفراوی و مجرای پانکراس به روده ) به مجاری صفراوی و مجرای پانکراس دسترسی پیدا می شود و از طریق تزریق ماده حاجب و تهیه گرافیهای فلورسکوپیک با اشعه X مطالعات تشخیصی بر روی این مجاری انجام و در صورت نیاز اقدامات درمانی مانند خارج کردن سنگ ، گشادکردن تنگی ها با بالون و تعبیه استنت انجام می شود.

فرزانه اضافه کرد: برای انجام موفقیت آمیز ERCP در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اردبیل تیم درمانی مجرب ، شامل فوق تخصصی گوارش ، رادیولوژیست ، متخصص بیهوشی فعالیت می کنند و در کنار امکانات و تجهیزات تخصصی لازم از زمان شروع بکار این واحد تا کنون ماهانه حدود ۲۰ بیمار تحت اقدامات تشخیصی و درمانی قرار گرفته و علیرغم حساسیت بالای کاری در این اقدام تشخیصی و درمانی فوق تخصصی تا کنون آماری از عوارض شایع از جمله التهاب لوزالمعده ( پانکراتیت) ، خونریزی ، التهاب یا عفونت مجاری صفراوی (کلانژیت ) و... گزارش نشده است.

رئیس مرکز آموزشی درمانی امام‌ خمینی (ره) اردبیل در ادامه به برخی کاربرد های مهم ERCP اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از مهمترین و شایعترین کاربردهای ERCPخارج کردن سنگ های مجرای مشترک صفراوی (کلودوک) است؛سنگ های مجرای پانکراس هم به روش مشابه البته با بالون و سبد مخصوص مجرای پانکراس در آورده می شوند.

وی افزود: کاربرد دیگر ERCP در خصوص تنگی های مجرای مشترک صفراوی خوش خیم و بدخیم است. اقداماتی از جمله استنت گذاری برای تنگی های خوش خیم و بدخیم مجرای پانکراس از طریق ERCP قابل انجام است.

رئیس مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره ) اردبیل تصریح کرد: امیداواریم با دنبال کردن برنامه های توسعه سلامت محور در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی( ره ) بتوانیم خدمتی شایسته و درخور مردم شریف استان ارائه کنیم تا به قله مورد انتظار نزدیک شویم و تلاش می کنیم كيفيت تضمين شده ای از خدمات كه در شان مردم عزيز ماست ، حاصل شود.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار