بحران در انتظار اردبیل
آب پشت سدهای استان اردبیل در مقایسه با سال گذشته بیش از ۷ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
کد خبر: ۷۰۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ 26 January 2019

به گزارش تابناک اردبیل، اکبر بهنام‌جو در پنجمین جلسه شورای حفاظت منابع، مجاری و تاسیسات آبی استان اردبیل اظهار داشت: کارشناسان بخش آب و کشاورزی استان باید بررسی‌های لازم را برای بهره‌وری بیشتر و کاهش هدررفت آب در بخش کشاورزی‌ در اولویت کاری خود قرار دهند تا کشاورزان از وضعیت موجود بیشتر متضرر نشوند.

وی با اشاره به اینکه امسال وضعیت بارندگی در نقاط مختلف استان منفی اعلام شده است، افزود: با توجه به اینکه بیشترین میزان بحران آب در استان اردبیل را متوجه دشت وسیع اردبیل است، برای مقابله با خشکسالی و بحران آب باید برنامه‌ریزی موثری توسط دستگاه‌های متولی انجام شود.

استاندار اردبیل بیان کرد: کشت‌های بهاره و پاییزه در اردبیل جزو محصولات استراتژیک کشور بوده که باید با برنامه‌ریزی صحیح و به کار بردن شیوه‌های مدرن آبیاری، سازمان جهاد کشاورزی با اصلاح الگوی مصرف آموزش‌های لازم را به کشاورزان زحمتکش ارائه کند.

بهنام‌جو ترویج کشت محصولات کم آب‌بر را گام موثری در مقابله با خشکسالی و بحران آب دانست و گفت: نسبت به سال گذشته کاهش بیش از هفت میلیون متر مکعب آب در پشت سدها برآورد می‌شود که برای تامین و جایگزینی این منبع حیاتی باید تصمیم‌گیری شود.

وی تصریح کرد: آبیاری‌های تحت فشار و بارانی می‌تواند از میزان هدررفت آب کشاورزی پیشگیری کند و با مطالعات کارشناسی راندمان تولید محصولات استراتژیک نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار اردبیل انتقال آب زلال چشمه‌های موجود در محدوده اردبیل برای تامین آب شرب مردم مرکز استان را یکی از راه‌های مورد مطالعه دانست و اظهار کرد: در صورت تامین اعتبار قطعا میزان مصرف از سد یامچی کاهش می یابد و این امر باعث افزایش آب مورد استفاده کشاورزان می‌شود.

بهنام‌جو توسعه بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال و افزایش صادرات را مهم ارزیابی کرد و گفت: در استان اردبیل با توجه به کمبود بارش‌ها و کاهش رواناب‌ها برای اینکه راندمان تولید پایین نیاید باید توسعه کشاورزی به روش گلخانه‌ای را با متدهای پیشرفته پیشنهاد دهیم که این امر سبب افزایش اشتغال و تولیدات صادراتی می‌شود.

رئیس شورای حفاظت منابع، مجاری و تاسیسات آبی استان با اشاره به بارش برف مناسب در ارتفاعات استان تصریح کرد: خوشبختانه به نظر می‌رسد بارش برف در ارتفاعات استان مناسب‌تر از مدت مشابه سال‌های قبل اتفاق افتاده و با ذوب شدن آنها رواناب‌ها هم در دشت اردبیل افزایش و کمبود آب در پشت سدها را جبران خواهد کرد.

وی افزایش آب سفره‌های زیرزمینی در اردبیل را خوشحال‌کننده دانست و بیان کرد: در بخش صنعت و کشاورزی با تجهیز تصفیه‌خانه‌های اردبیل و سرعین می‌توان  از هدر رفت آب سالم پیشگیری کرد.

بهنام‌جو سد یامچی را تنها منبع تامین آب شرب حال حاضر  مرکز استان بر شمرد و گفت: باید با هشدارهای پیشگیرانه در مصرف بی رویه آب شرب و با برنامه‌ریزی‌های لازم مانع نگرانی مردم در سال‌های کم آبی و خشکسالی شویم.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
۷ میلیون لیتر معادل ۷۰۰۰مترمکعب و رقم زیادی نیست، احتمالا منظور اصلی ۷ میللیون مترمکعب و شاید بیشتر بوده است
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
اقدامات فوق فقط مسکن هستند و علاج واقعی درد نیستند.

علاج واقعی این است که ببینیم دلایل خشکسالی و کم بارشی چیست

وقتی استانهای مجاور در غرب و شمالغرب و حتی در شمالشرق ، خارج از کشور در قفقاز ، ترکیه ، اروپا و غیره ، همگی شرایط ترسالی بعضا شدید را تجربه میکنند

پس دلیل خشکسالی ، باد گرم بی موقع ، تند باد در این مناطق چیست ؟
این دلایل در کامنتهای مربوط به مطلب قبلی به وضوح توضیح داده شد

پس لازم است مسئولین ، نمایندگان ، متخصصین استانهای درگیر در این خشکسالیهای غیر طبیعی و در واقع مصنوعی ، بطور مستدل و با در اختیار داشتن آمارهای دقیق ، این موضوع را برای سازمانهایی که مرتبط هستند عنوان کنند، مثل دانشکده های ژئوفیزیک و غیره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار