گزارش رسمی رئیس دیوان محاسبات؛
رئیس دیوان محاسبات گفت: ارزش واقعی شرکت کشت و صنعت مغان ۴ هزار میلیارد تومان بود، اما به متقاضی ۱۸۵۰ میلیارد تومان فروختند!
کد خبر: ۷۰۸۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵ 29 January 2019
به گزارش تابناک اردبیل، رئیس دیوان محاسبات در گزارشی از تفریغ بودجه سال ۱۳۹۶ در صحن علنی مجلس از برخی تخلفات در واگذاری شرکت ها‌ی دولتی به بخش خصوصی پرده برداشت و گفت: در ۱۶ سال گذشته شاهد برخی تخلفات در واگذاری‌ها همچون هپکو اراک، ماشین‌سازی تبریز، پالایش نفت کرمانشاه، کشت و صنعت مغان، شرکت المهدی و هرمزال و همچنین شرکت توسعه گردشگری بودیم.

پس از جار‌و‌جنجال‌هایی که در هفته‌های اخیر در خصوص واگذاری‌های سازمان خصوصی به راه افتاد، روز گذشته رئیس دیوان محاسبات کشور در گزارشی در صحن علنی مجلس از تخلفات خصوصی‌سازی در سال‌های ۸۰ تا ۹۶ سخن گفت و با یادآوری اینکه در این سال‌ها، ۸۳۵ شرکت دولتی به بخش خصوصی واگذار شده است، افزود: در این مدت شاهد برخی تخلفات در واگذاری‌ها همچون ارزشگذاری کم شرکت‌ها و همچنین اهلیت نداشتن متقاضی خرید به ویژه در شرکت‌های همچون هپکو اراک، ماشین‌سازی تبریز، پالایش نفت کرمانشاه، کشت و صنعت مغان، شرکت المهدی و هرمزال و همچنین شرکت توسعه گردشگری بودیم. وی افزود: به‌عنوان نمونه شرکت نفت کرمانشاه ارزش واقعی آن ۶۱۷ میلیارد تومان بود که ۱۹۹ میلیارد تومان یعنی کمتر از یک سوم ارزش واقعی واگذار شده است.

کشف ۳۴۶ میلیاردتومان بعد از واگذاری

عادل آذر ادامه داد: شرکت‌های آلومینیم المهدی و هرمزال ۹۱۴ میلیارد تومان واگذار شده است، در‌حالی‌که بعد از واگذاری ۳۴۶ میلیارد تومان جدید از دارایی‌ها و ارزش واقعی آن کشف شد که در واگذاری لحاظ نشده بود. وی با بیان اینکه در واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان نیز تخلف عدیده و جدی مشاهده می‌شود، گفت: ارزش واقعی این شرکت ۴ هزار میلیارد تومان بود، اما به متقاضی ۱۸۵۰ میلیارد تومان فروختند. عادل آذر با بیان اینکه ماشین‌سازی تبریز در سال ۹۴، ۶۱۱ میلیارد تومان ارزشگذاری شد، گفت: در واگذاری‌ها هر شش ماه باید شرکت‌ها ارزشگذاری شوند؛ چراکه ارزش آن تغییر می‌کند، اما متأسفانه در سال ۹۶ این شرکت با همان مبلغ سال ۹۴ واگذار شد که مغایرت صریح با قانون دارد.

تخلف در واگذاری شرکت توسعه گردشگری

وی با بیان اینکه در شرکت توسعه گردشگری هم شاهد تخلفات گسترده در نوع واگذاری و اهلیت متقاضی آن و همچنین ارزش واقعی شرکت مشاهده می‌شود، افزود: البته تخلفات این شرکت چندان در رسانه‌ها مطرح نشده، اما موضوعش بسیار مهم است؛ چراکه در سال ۹۰، ۱۰۲ میلیارد واگذار شد که غیرقانونی بود و پس از مدتی این واگذاری ابطال شد؛ چراکه ارزش واقعی آن سه برابر این میزان بود و در این‌باره به سازمان خصوصی‌سازی هم چندین بار تذکر دادیم. وی در توضیح بیشتر افزود: البته این شرکت هتل‌ها و دارایی‌های زیادی در استان‌های مختلف دارد که حتی در واگذاری ملاحظه نشده بود. به‌عنوان نمونه فقط در شهر اصفهان این شرکت ۲۲ هزار متر مربع زمین به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان دارد که عملاً کمتر از ۱۰ درصد یعنی ۲۶ میلیارد تومان برایش در نظر گرفته بودند. عادل آذر ادامه داد: در سال ۹۶ مواردی از واگذاری‌ها مغایر با قانون بوده که توسط دیوان محاسبات، مغایرت‌ها مورد بررسی قرار گرفته و این پرونده‌ها در دادسرای دیوان محاسبات در حال پیگیری است یا دیوان محاسبات به دلایل فنی، مانع واگذاری شده است. وی گفت: پالایشگاه کرمانشاه و ماشین‌سازی تبریز از شرکت‌هایی بودند که تخلفاتی در واگذاری آن‌ها رخ داد و به دلیل اهلیت نداشتن فرد خریدار، دچار ضرر و زیان شدند. رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: ارزش شرکت پالایشگاه کرمانشاه ۶۱۷ میلیارد تومان بود، اما این شرکت به قیمت ۱۹۹ میلیارد تومان به فروش رسید. رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه ماشین‌سازی و ریخته‌گری تبریز در سال ۹۶ به قیمت ارزیابی سال ۹۴ به میزان ۶۱۷ میلیارد تومان به فروش رسیده است، گفت: اقدام سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر استفاده از قیمت‌های کارشناسی سال ۹۴ برای فروش این شرکت، مغایر قانون بوده است.

۱۸۰ شرکت دولتی زیان‌ده شدند

آذر با انتقاد از عدم پیش‌بینی صحیح بودجه شرکت‌های دولتی خاطر نشان کرد: تعداد ۶۲ درصد شرکت‌های دولتی دارای اصلاحیه بودجه بودند و در عمل ۱۸۰ شرکت در سال ۹۶ زیان‌ده شده‌اند.
وی در ادامه این گزارش با بیان اینکه سال ۹۶ از حیث منابع درآمدی سال موفقی بود، گفت: پارسال درآمد‌های دولت ۱۱۳ درصد محقق شده است؛ البته مصارف نیز ۱۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه در گزارش تفریغ بودجه ۹۶، تفریغ بودجه شرکت‌ها نیز لحاظ شده است، افزود: همیشه نمایندگان مجلس از دیوان محاسبات ورود به بودجه شرکت‌ها را مطالبه می‌کردند که این مطالبه نمایندگان در گزارش تفریغ بودجه ۹۶ مورد توجه قرار گرفته است. بخش دیگری که در گزارش تفریغ بودجه ۹۶ لحاظ شده، حسابرسی عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌هاست که برای اولین‌بار در گزارش تفریغ بودجه آمده است.

سازمان تأمین اجتماعی در خصوص شستا با ما همکاری نمی‌کند

عادل آذر در تشریح عملکرد صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی گفت: این صندوق‌ها عمدتاً قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل و دریافت حقوق از یک صندوق را اجرا نمی‌کنند و اعضای هیئت مدیره این صندوق‌ها به طور عمده در چند صندوق مشغول به کار هستند، البته پرونده تک‌تک این افراد، بررسی و به دادسرا ارسال شده است.

۴ هزار میلیاردتومان سود سهام بازنشستگی پرداخت نشد

آذر اظهار داشت: ۴۱۵۴ میلیارد تومان سهم سود سهام بازنشستگی پرداخت نشده، این در حالیست که ۹۲درصد مستمری مستمری‌بگیران این صندوق‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود. رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه مانده مطالبات هلدینگ صندوق‌ها ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که تاکنون وصول نشده است، افزود: به نظر می‌رسد صندوق‌ها نمی‌توانند زیرمجموعه خود را به درستی مدیریتی کنند. عادل‌آذر تصریح کرد: شرکت شستا با دیوان محاسبات جهت بررسی صورت‌های مالی همکاری نکرده و به نامه‌های دیوان پاسخ نداده است به همین جهت، این تخلف از قانون به دادسرای دیوان ارسال شده است.

جبران کسری بودجه بیش از ۷۰ هزار میلیاردتومانی با فروش دارایی

رئیس دیوان محاسبات کشور در خصوص علل کسری بودجه در سال ۹۶ گفت: برداشت از خزانه برای تسویه اسناد، اعمال برخی معافیت‌های حقوق گمرکی و عدم واگذاری بخشی از اوراق و اسناد، عامل کسری بودجه است. عادل آذر با اشاره به کسری تراز عملیاتی بودجه ۹۶ به میزان ۸۲ هزار و ۷۷ میلیارد تومان تصریح کرد: این مبلغ از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی جبران شده بود که با نظارت دیوان محاسبات به میزان ۷۲ هزار میلیارد تومان کاهش یافت. در سال ۹۶ بیش از صددرصد درآمد‌های نفتی محقق شده است.

اختلاف ۱۷۰ هزار میلیاردتومانی بودجه شرکت‌های دولتی با عملکرد آن‌ها

عادل آذر با اشاره به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات گفت: ۳۵۹ شرکت دولتی سودده، ۶۰ شرکت زیان‌ده و ۹ بانک دولتی شامل شرکت‌های دولتی هستند که بودجه آن‌ها بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان، اما عملکردشان ۹۸۲ هزار میلیاردتومان بوده است، دست شرکت‌های دولتی بسیار باز است که باید قوانین محکم‌تری وضع شود.
انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
اینهمه تفاوت معامله حتما عادلانه بین مسئولین تقسیم شده است اینهمه پول را به دلار تبدیل واز کشور خارج کرده اند یا هنوز دربانکهای ایران ذخیره سازی شده است اقای تابناک تا فوت نکردم روشنگری کنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار