کد خبر: ۷۰۹۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ 31 January 2019
پول‌نیوز - بازار سکه مدتی بود که روزهای خوشی به خود می‌دید، قیمت سکه طرح جدید از مدار 4 میلیون تومان خارج و تا 3 میلیون و 600 هزار تومان هم پایین آمد. پیش از این محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر بارها و بارها گفته بود نرخ 4 میلیون تومانی سکه بهار آزادی حباب دارد و حتی در برخی مقاطع میزان این حباب را بین 400 تا 500 هزار تومان تخمین زده بود. 
 
حالا دوباره بازار سکه روزهای گرانی را به خود می‌بیند. قیمت سکه دوباره از 4 میلیون تومان عبور کرده و به نظر می‌رسد همه چیز دوباره به حالت پیش از کاهش قیمت‌ها برگشته. محمد کشتی‌آرای درباره نوسان‌های تازه بازار سکه و طلا به پول نیوز می‌گوید: روند تخلیه حباب قیمت سکه تمام نشده است. یکی از علت‌های ایجاد این حباب، عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار طلا و به خصوص سکه است. 

 

کشتی آرای تاکید می‌کند: تنها ارگان متولی توزیع و در اختیار گذاشتن سکه بانک مرکزی است. در گذشته که گفتیم قطعا حباب قیمتی سکه تخلیه خواهد شد، این ادعا ریشه در پیش‌فروش‌های بانک مرکزی داشت. اگر به خاطر داشته باشید، بعد از اینکه این سکه‌ها با یک سوم قیمت فروخته شد، قسمتی از آن‌ها وارد بازار شد.

او ادامه می‌دهد: یک نوبت دیگر واگذاری هم باقی مانده که بهمن به دست مشتریان خواهد رسید. در مقطعی که سر رسید آن‌ها برسد دوباره قسمت پایانی این سکه‌های پیش‌فروش شده وارد بازار خواهد شد و طبیعتا این عرضه موجب کاهش قیمت در بازار خواهد شد و بخشی از این حباب در ماه جاری تخلیه خواهد شد. البته اگر دریافت کنندگان سکه اقدام به فروش سکه‌های خود کنند.

این فعال حوزه طلا می‌افزاید: مورد بعدی این است که در ماه‌های پایانی سال، مثل بهمن و اسفند تقاضای طبیعی بازار بالا می‌رود که این خود باز می‌تواند اندکی به قیمت‌ها فاز افزایشی دهد. اگرچه گرانی 3 برابر شاید موجب شود دیگر کمتر برای عیدی و هدیه مردم سراغ بازار سکه بروند اما به هر حال ماه‌های پایانی سال عموما ماه‌های افزایش تقاضا در همه اصناف و بازارهاست که تقابل این دو عامل پیش‌بینی بازار را مشکل و شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

در پایان او تاکید می‌کند: فراموش نکنید اگر دریافت کنندگان سکه در بهمن ماه اقدام به فروش نکنند حتی ممکن است که حباب قیمتی سکه بزرگ‌تر شده و باز هم افزایش قیمت در این بازار را تجربه کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار