مدیرکل بهزیستی استان اردبیل:
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: آمار خودکشی در استان اردبیل پایین است و ما جز استان‌های سفید در کشور تلقی می‌شویم.
کد خبر: ۷۲۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲ 01 March 2019
به گزارش تابناک اردبیل، بهزاد ستاری در همایش مداخله روانی و اجتماعی در مورد پدیده خودکشی در بهزیستی اردبیل اظهار کرد: ما دو بحث مهم را در خودکشی و کل آسیب‌ها مد نظر داریم که اولی مربوط به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که بهزیستی به عنوان یک دستگاه تخصصی در این زمینه فعالیت‌های متعدد و متنوعی را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار و در کنترل آسیب خودکشی و شناسایی علل و عوامل آن طرحی به صورت پایلوت در مشگین‌شهر در حال اجراست، تصریح کرد: در این زمینه قرار است 400 جلسه خدمات مشاوره‌ای و مداخله در بحران برای خانواده‌ها در مشگین‌شهر با محوریت خودکشی عملیاتی شود تا ما با جمع‌آوری اطلاعات دقیق علل و عوامل خودکشی در استان اردبیل را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل ضرورت همکاری دستگاه‌های مختلف را در اجرای برنامه‌های کنترلی و جلوگیری از عوامل آسیب‌زا در این زمینه یادآور شد و گفت: ما در این دوره آموزشی با دعوت از روانشناسان آموزش و پرورش شهرستان‌های اردبیل و مشگین‌شهر و همچنین کارشناسان اورژانس اجتماعی بهزیستی سعی داریم تا با دعوت از استاتید کشوری علل و عوامل آسیبی همچون خودکشی را مورد بررسی قرار داده تا با افزایش مهارت‌ها و توان کارشناسی خود بتوانیم در این زمینه برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های خود را درست و دقیق انجام دهیم.

ستاری در بخش دیگری از سخنان خود افزود:‌ در این موضوع آنچه که مهم به نظر می‌رسد، بحث غربالگری است که ما باید افراد با احتمال خطر بالاتر را مورد شناسایی قرار دهیم تا در پرونده سلامت این افراد به ویژه در قالب دانش‌آموزان و دانشجویان با انجام مشاوره‌های روانشناسی ثبت و ضبط شود.

وی از صاحبان فضاهای مجازی خواست تا در انتقال مطالب مربوط به خودکشی با دقت بیشتر عمل کنند چرا که در خودکشی پدیده‌ای به نام انتقال و الگوبرداری نوجوانان وجود دارد که ما نظر آن در حادثه اخیر خودکشی در مجموعه الماس مشگین‌شهر شاهد بودیم که به مانند حادثه مشابه سال قبل در مجموعه الماس شهر اردبیل یک نوجوان برای جلب نظر دیگران دست به خودکشی زد.

ستاری بیان کرد: نوجوانانی که تحلیل درست از عواقب و آسیب‌های خطرات نظر خودکشی ندارند، بیشتر از آن که به نتیجه کار بیندیشند به دنبال خودنمایی در فضاهای مجازی هستند و سعی می‌کنند به نوعی از جلب توجه رسانه‌ها به خود استفاده کنند.
وی آموزش خانواده‌ را نیز در این امر مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: در کنار خانواده، معلمان و سایر دوستان نقش مهمی در کاهش این آسیب دارند به طوریکه باید در برخورد با دانش‌آموزان از کلمات تحقیرآمیز نظیر بی‌عرضه گفتن به دانش‌آموزان اجتناب شده و به نوعی سعی شود تا با افزایش دانش و مهارت، مداخله به هنگام انجام شود.

ستاری در ادامه سخنان خود اضافه کرد: ما در این دوره‌ها سعی می‌کنیم برای روانشناسان و عوامل دخیل در مدارس، مهارت و دانش مورد نیاز برای کنترل آسیب خودکشی را افزایش دهیم که امیدواریم همکاران ما از این دوره‌ها استفاده کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه خودکشی‌ها تا پنج درصد به شکل کامل انجام شده و 95 درصد با ناکامی روبه‌رو می‌شود، ضرورت دارد برای افرادی که در بحث خودکشی موفق نبودند در جهت حمایت روانی و اجتماعی از آنها و رفع مشکلات روحی، روانی و عاطفی این افراد اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها به نحوی انجام شود تا اقدام دوباره به خودکشی به حداقل برسد.

ستاری به عوامل بروز این آسیب به ویژه مشکلات خانوادگی، اقتصادی، روحی، روانی، تحصیلی، فضای استرس‌زا، موضوع عشق و عاشقی و... اشاره کرد و گفت: در این زمینه همکاری‌های بین بخشی نیز بسیار مهم به نظر می‌رسد که ما تلاش می‌کنیم در استان اردبیل این همکاری را بین پلیس، بهزیستی و اورژانس پزشکی افزایش داده و راه‌های به حداقل رساندن این آسیب‌ها را با همکاری مشترک و مداخله به هنگام و تخصصی شاهد باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل افزود: استان اردبیل جز استان‌های با آمار پایین خودکشی است و در حقیقت ما در کشور در ردیف استان‌های سفید می‌باشیم که در مجموع آمار خودکشی‌ها در طول سال بسیار پایین است.

وی تصریح کرد: البته در برخی از مناطق استان متأسفانه آمار خودکشی رو به افزایش است که قطعاً با اجرای برنامه‌های دقیق کارشناسی و ارائه مشاوره‌های مؤثر در این زمینه امیدواریم این آمارها به حداقل برسد.

کارشناس حوزه اجتماعی استانداری اردبیل نیز در این جلسه بیان کرد: به رغم مشکلات اقتصادی متعدد در کشور اهتمامی که مقام معظم رهبری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند، قابل تقدیر است و دستگاه‌های مختلف سعی دارند تا با برنامه‌ها و رویکردهای اجتماعی بحث کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی را مد نظر قرار دهند.

پروانه رضاقلی‌زاده اضافه کرد:‌ یکی از این آسیب‌ها که در طرح ملی کنترل آسیب‌ها نیز مد نظر است، بحث خودکشی و روند افزایشی آن در سال‌های اخیر است که ما به صورت جدی با همکاری بهزیستی، آموزش و پرورش و سایر نهادها سعی داریم تا با اجرای طرح‌های متعدد زمینه و بستر کاهش و کنترل این آسیب را فراهم آوریم.

 

اخبار اردبیل


وی با بیان اینکه بخش عظیمی از این خودکشی‌ها منجر به مرگ افراد نشده و باید با ارائه مشاوره‌هایی به آنها از بروز مجدد خودکشی‌ها جلوگیری کنیم، ادامه داد: ‌تمام دستگاه‌ها در این موضوع باید همکاری مشترکی را با بهزیستی انجام دهند که خوشحال هستیم طرح نماد در آموزش و پرورش و در مشگین‌شهر، ناحیه یک و دو و اخیراً در نیر در حال اجراست که با اجرای آن ارتقا سلامت دانش‌آموزان و تهیه شناسنامه در این زمینه مورد مد نظر و توجه قرار گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار