سخنگوی وزارت خارجه:
سخنگوی وزارت خارجه گفت: برافراشتن چند بنر به زبان ارمنی در مورد مناقشه قره‌باغ در باشگاه آرارات در سفر نخست‌وزیر ارمنستان، اقدامی خودسرانه بود.
کد خبر: ۷۲۱۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹ 03 March 2019
به گزارش تابناک اردبیل از فارس، بهرام قاسمی در پاسخ به سؤال خبرگزاری «اونا» جمهوری آذربایجان در خصوص سفر اخیر نخست‌وزیر ارمنستان به تهران اظهار داشت: همانگونه که بارها تکرار کرده‌ام موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمامی همسایگان سیاستی روشن، شفاف و مشخص است. اولویت نخست سیاست خارجی ایران همسایگان هستند.

وی با بیان اینکه علاقه مندیم با همسایگان خود از روابطی مستحکم، براساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی و همزمان تلاش برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات برخوردار باشیم، اظهار داشت: از نظر ما، روابط ایران با هر کشور دیگری از کشورهای همسایه، بی تردید علیه منافع کشور دیگری چه در میان همسایگان و چه دیگر کشورهای جهان نخواهد بود.

سیاست ایران نسبت به مناقشه قره باغ تغییری نکرده است

قاسمی افزود: بعد از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری‌های آسیای میانه و قفقاز روابطی متعادل و متوازن با حفظ تمامی اصول حاکم بر روابط با همسایگان و حق همسایگی بین ایران و ارمنستان برقرار بوده است. سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران نیز در چارچوب این روابط و نگاه حاکم بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تمامی کشورهای همسایه شمالی ایران ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: روابط ایران و جمهوری آذربایجان نیز به عنوان دو کشور همسایه که از سنن، آداب، فرهنگ و مذهب مشترکی برخوردارند همواره از دوران پس از استقلال روابطی رو به رشد و با رویکرد توسعه و تعمیق هر چه بیشتر این روابط در تمامی حوزه‌های مورد توجه مقامات دو کشور بوده و خواهدبود. نگاهی به تعداد دیدار هیات‌های مبادله شده در سطوح مختلف به ویژه در سالیان اخیر و علی الخصوص دیدارهای وزرای خارجه و روسای جمهور و تفاهمات صورت گرقته موید این مطلب و نشان دهنده عمق روابط بین ایران و آذربایجان است.

قاسمی بیان کرد: ایران ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی جمهوری آذربایجان، ارمنستان و دیگر همسایگان خود را توسعه همه جانبه تمامی این منطقه حساس از جهان می‌داند. بی تردید خواست ما رفع هرگونه تنش، کدورت، ناامنی و بی ثباتی در روابط بین همسایگانمان با یکدیگر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به مناقشه قره باغ کماکان سیاستی روشن و شفاف است و تغییری نکرده است و معتقدیم این موضوع که می‌تواند موجب ایجاد نگرانی برای کشورهای پیرامونی ما شود باید براساس موازین بین‌المللی و از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود.

آمادگی ایران برای حل مناقشه قره‌ باغ

وی گفت: برای جمهوری اسلامی ایران مهم است که روابط ایران با ارمنستان و جمهوری آذربایجان تحت تاثیر مناقشه قره باغ قرار نگیرد، ولذا ایران کماکان از سیاست اصولی و منطقی خود در این موضوع تبعیت می‌کند و عمیقا امیدواریم در پرتو تلاش‌های مسالمت آمیز مقامات این دو کشور و از طریق گفت‌وگو و مذاکره و استفاده از تمامی ابزارها و ظرفیت‌های دیپلماتیک حل و فصل مسالمت آمیز این مناقشه هر چه سریعتر به نتایج ملموس منجر شود و جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در گذشته برای حل و فصل این مسئله دیرینه بین دو کشور، تلاش کرده است همچنان آمادگی دارد در این زمینه تمامی مساعی خود را به کار گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما مفتخریم که از اعصار و قرون گذشته، پیروان ادیان الهی، از جمله جامعه ارامنه، در ایران به عنوان کشوری با فرهنگ و تمدنی کهن، در کنار یکدیگر می زیسته‌اند و از امکانات و فرصت‌های لازم برای پیروی از آداب و رسوم دینی خود برخوردار بوده‌اند و امروز نیز در پرتو قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نمایندگانی از جوامع دینی ارمنی، زرتشتی و یهودی در مجلس شورای اسلامی حضور دارند.

قاسمی در پایان اظهار داشت: حضور نخست‌وزیر ارمنستان در باشگاه آرارات و دیدار با هم کیشان ایرانی خود امری نامعقول به نظر نمی‌رسد، اما بدون شک برافراشتن چند بنر به زبان ارمنی در مورد مناقشه قره باغ در محل باشگاه فرهنگی و ورزشی آرارات، اقدامی خودسرانه و غیرقابل پذیرش بوده و به هیچ وجه مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست.
انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار