وزیر امور خارجه و کشور پاسخگو باشند
شمار زیادی از گروههای فرهنگی و اجتماعی، مردم و نمایندگان مجلس به میتینگ نخست وزیر ارمنستان در باشگاه آرارات علیه قره باغ واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۷۲۱۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹ 04 March 2019

تابناک اردبیل- این روزها مردم غیور و شهید پرور جمهوری اسلامی ایران در واکنش به وقایع اخیر و پرحاشیه دیدار نیکول پاشینیان نخست وزیر جمهوری ارمنستان از تهران که مصادف شده بود با سالگرد "کشتار خوجالی" ( ۲۵ و ۲۶ فوریه سال ۱۹۹۲ در قفقاز جنوبی؛ طی جنگ قره_باغ) ، اعتراض های خود را به رفتارهای خارج از عرف دیپلماتیک پاشینیان نشان دادند.

مردم مومن و انقلابی و نمازگزاران نمازجمعه و همچنین نمایندگان مجلس و هواداران تیم های ورزش در مسابقات فوتبال و سایر قشر های غیرتمند ایران اسلامی تمام تلاش خود را در راستای محکومیت وقایع باشگاه ورزشی آرارات تهران به کاربسته و در یک اتحاد اسلامی و ملی به آن واکنش نشان دادند.

در ایران اسلامی معلم و روحانی و پیر و جوان با احساس مسئولیت و اقدامی خودجوش برحمایت خود از استقلال کشور جمهوری آذربایجان و تعلق خدشه ناپذیر قره باغ کوهستانی به این کشور تاکید کردند.

شیطنت لابی ارمنی و سوء استفاده از سفر بد موقع نخست وزیر ارمنستان در آستانه سالگرد واقعه خوجالی و همچنین رفتار های خارج از عرف آقای پاشینیان و سوء استفاده وی از مراسم دیدار با ارمنی های ساکن ایران مواردی است که از دید مردم مسلمان ایران پنهان نمانده و در عرصه های گوناگون به آن پاسخ داده شده است.

قره باغ متعلق به جمهوری آذربایجان و اسلام است

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در واکنش به حاشیه های سفر نخست وزیر ارمنستان به تهران به خبرنگار «نصر»، گفت: در عین حال که ما باید با همه همسایه ها روابط داشته باشیم، اما در این موضوع باید توجه شود که جمهوری آذربایجان و یک کشور مسلمان و شیعه است و مسئولان وزارت خارجه باید حساسیت های موجود در مورد سفر نخست وزیر ارمنستان را در نظر می گرفتند.

وی با اشاره به مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در احترام به تمامیت ارضی کشورها تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران نباید موضوع گیری های بر خلاف سیاست اصولی کشور در قبال اشغال قره باغ صورت بگیرد.

فرهنگی افزود: مردم آذربایجان هم در کشورمان نسبت به موضوع اشغال قره باغ حساسیت به جایی دارند و سهل انگاری مسئولان امر در برگزاری میتینگ نخست وزیر ارمنستان در تهران موجب حساسیت و ناراحتی آنان شد.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس هم در این زمینه حساس هستند، گفت: وزارت خارجه قطعاً در این زمینه باید پاسخگو باشد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: قره باغ متعلق به جمهوری آذربایجان و اسلام است و این منطقه باید به آذربایجان بازگردد.

عاکف نقی: اشغالگران ارمنی پریشان هستند

به گزارش آران نیوز به نقل از پایگاه خبری رادیو برون مرزی، آذری زبان تبریز، عاکف نقی با اشاره به سفر نخست وزیر ارمنستان به تهران و اقدامات تحریک آمیز وی گفت: سر و صداهای که در این زمینه بوجود آمده برای بنده اهمیت چندانی ندارد چون بی ثمر است، ولی این بازار گرمی ها تصوری نادرست را نزد برخی انسان های ناآگاه ایجاد می کند. همه باید بدانند که تیرگی در روابط ایران و جمهوری آذربایجان به نفع آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارمنستان است.

وی گفت: همه باید این را بدانند و به مسئولیت خود در قبال آن آگاه باشند، ما باید متناسب با خواسته های دولتمان حرکت کنیم. من همیشه گفته ام و خواهم گفت که، روابط صمیمی ایران و جمهوری آذربایجان به نیازهای هر دو کشور جواب خواهد داد و البته این سرو صداها نمی تواند هیچ خللی در روابط دو کشور ایجاد کند. این که سفارش این سر و صداها از کجا می رسد نیز معلوم است.

رهبر تشکیلات آزادی قره باغ افزود: دسته ای ارمنی تندرو در ایران کارهای مخرّبی انجام دادند و پاسخشان را از تبریز و اردبیل گرفتند. عده ای ارمنی تندرو کارهایی در تهران انجام دادند و بهره ناچیزی هم بردند، اما اگر بتوانند در نتیجه آن حرکت به مدد افکار عمومی ما خللی در روابط ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد کنند به خواسته خود رسیده اند. این را خوب بدانید و درباره اش بیندیشید !

عاکف گفت: اشغالگران ارمنی در وضعیتی پریشان گرفتار شده اند، در روز دیدار، نمایشگاهی برای فاجعه خوجالی در تهران برپا شده بود، اشغالگران این را به عنوان تحقیری برای خود پذیرفته اند و ناراحتی شان را بروز داده اند. شما نیز با این سخنان و موضع گیری هایتان، آنان را به اهداف خود می رسانید. خواهش می کنم، همه در باب سخنان من بیندیشند و دنبال فرضیه های بی ثمر و شعارهای بی معنا و زیانبار نروید. همه را به اندیشه در باب منافع ملّت و دولتمان دعوت می کنم.

لابی ارمنی در وزارت خارجه ایران!

علی اکبر روح نواز، فعال رسانه ای نوشت:وزارت خارجه ایران اواخر هفته پیش و همزمان با سالروز نسل کشی خوجالی(شیعیان آذربایجان) در فوریه 1992 از سوی ارتش ارمنستان، سفر نخست وزیر این کشور به ایران را رقم زد و در اقدامی غیرمسئولانه، شبهه انگیز و خارج از عرف دیپلماتیک ترتیبی اتخاذ کرد تا "نیکولای پاشینیان" در میتینگی با ارمنی های مسیحی ساکن ایران در باشگاه آرارات اصفهان، شعارهای مغایر با سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران درباره قره باغ سر دهند!

کسی منکر اشتراکات فرهنگی، تاریخی، حسن همجواری ایران با دو کشور ارمنستان و آذربایجان و لزوم توسعه همکاری بر مبنای منافع ملی با هر دو کشور نیست، اما پرسش اینجاست که چرا مجریان سیاست خارجی اجازه می دهند تا نخست وزیر یک کشور خارجی در میتینگی، مالکیت غاصبانه کشورش بر 20 درصد خاک اسلام در آذربایجان را قانونی کند!

آیا جز این است که این اقدامات تحریک آمیز، نمک پاشیدن بر زخم شیعیان و دامن زدن به اختلافات است؟ باید این بار نیز به لابی ارمنی ها در وزارت خارجه دست مریزاد گفت که نقشه خود را از هر نظر به درستی اجرا کردند.

وزارت خارجه در حالی با نادیده گرفتن سه اصل «عزت، حکمت، مصلحت»به عنوان اصول اساسی سیاست خارجی ایران، فرش قرمز زیر پای نخست وزیر ارمنستان پهن می کند که در مقابل تبدیل بزرگترین مسجد شیعیان به دست داشناک های ارمنی به طویله گاو و خوک در قره باغ، سکوت اختیار کرده است.

این مایه شرم است که به جای همدردی با شیعیان سیاه پوش در سالروز کشتار خوجالی، وزارت کشور با همراهی وزارت خارجه مجوز میتینگ و جشن برای نخست وزیر ارمنستان صادر می کنند، اقدامی که هرگز"نیکولای پاشینیان" تصورش را نمی کرد در ام القرای اسلامی چنین موقعیتی برای تحریف تاریخ بدست آورد!

حمایت انجمن اسلامی دانشگاه زنجان از تمامیت ارضی قره باغ

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان (دفتر تحکیم وحدت) در بیانیه‌ای حمایت خود از تمامیت ارضی باغ خاک اسلام را اعلام کرد.در بخشی از این بیانیه آمده است:بیست و هفت سال از تجاوز و اشغالگری ارمنستان علیه مسلمانان مظلوم قره باغ آذربایجان می‌گذرد و تاریخ گواه رشادت‌های مجاهدان آذربایجانی، ایرانی، پاکستانی و افغانستانی می‌باشد که برای دفاع از حریم ناموس شیعیان عازم قره باغ گشته بودند.

هنوز خانواده شهدای ایرانی قره باغ داغ فرزندانشان را فراموش نکرده اند که اجسادشان در غربت قره باغ دفن گردید و به آغوش وطن بازنگشت.

بد نیست به امام زاده چیذر تهران سری زد و دومزاری را دید که بر رویش نوشته شهادت: قره باغ آذربایجان. در هریک از این مزار‌ها مادری به همراه فرزند خردسالش دفن شده است.

چند روز پیش نخست وزیر ارمنستان در سالگرد واقعه نسل کشی خوجالی (کشتار شیعیان آذربایجان توسط ارمنستان) به ایران آمد و به دیدار مقام معظم رهبری شرف یاب شد، امام مسلمین بر حل مناقشه قره باغ تاکید داشتند.

آقای پاشینیان پس از دیدار رهبری در مراسمی که در باشگاه آرارات که توسط ارامنه تهران برگزار می‌شد به سخنرانی پرداخت، مراسمی که یک بنر بزرگی که بر روی آن نوشته بود «قره باغ خاک ارمنستان است، تمام» انتشار تصاویری از این مراسم از پایتخت ام القرای اسلام دل شیعیان آذربایجان را به درد آورد.

چند نکته را باید مورد تاکید و تذکر قرار دهیم:نکته اول: کلام با دولت ارمنستان، جمهوری اسلامی ایران محل اعلام تجاوزگری و افتخار به آن نیست و این عمل در این کشور با ماهیت وجودی نظام اسلامی مغایر است و این اقدام باعث دلخوری میان دو ملت و دولت آذربایجان و ایران اسلامی خواهد بود و همچنین دهان کجی به آرمان‌های مسلمین در یک کشور اسلامی محسوب می‌شود.
نکته دوم: نسبت به ارامنه هم وطن خویش، همواره شما عزیزان در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران سهیم بوده اید و انتظاری که از شما داریم همان انتظاری است که، ولی فقیه مان از شما در بحث قره باغ داشته و دارند.
سومین نکته: به دولت مردان دستگاه دیپلماسی کشور، در تعیین دیدار‌ها و مناسبت‌های دیپلماتیک رعایت همه موازین انجام گردد تا اینگونه موارد تکرار نشود.

دوستان وزارت خارجه قدری سلیقه هم در وزارت خارجه خوب است

منصور حقیقت پور مشاور رییس مجلس شورای اسلامی در پی سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران و انجام برخی اقدامات سوء و تحریک آمیز در خصوص موضوع قره باغ، نامه سرگشاده ای را خطاب به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران منتشر نمود.
دوستان عزیز وزارت خارجه
واقف هستیم توسعه روابط با کشورهای همسایه از اولویت های جمهوری اسلامی ایران است و در این مسیر هر چه کوشا باشید تلاشتان قابل تقدیر است.

در این خصوص شایسته است توسعه همکاری با یک کشور توام با رعایت ملاحظات مربوط به آن حوزه باشد. بعضا فی مابین دو کشور همسایه روابط تیره است و عقل و منطق حکم می کند ما وجه نظر مردم را در توسعه روابط خودمان لحاظ نمائیم.

بطور مثال دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان به دلیل غصب قره باغ توسط ارامنه، دارای روابط تیره ای هستند، از سوی دیگر عقل حکم می کند ما روابط خود را بر پایه توسعه منافع ملی با هر دو کشور برقرار نمائیم. به نظر می رسد کارشناسانی که در وزارت خارجه نشسته اند و دارای بلوغ سیاسی هم، الحمدا… هستند باید قدری سلیقه هم داشته باشند. اگر قرار است نخست وزیر منتخب آمریکا (پاشینیان) در ارمنستان به ایران سفر کند چرا باید این سفر در سالروز قتل و عام مردم مظلوم خوجالی اتفاق بیفتد که مردم جمهوری آذربایجان در سالروز این قتل و عام سیاه پوش و ماتم زده اند. آیا در طول سال، روز مناسب دیگری برای سفر ایشان به ایران یافت نمی شد!؟

البته واقف هستیم که در گذشته نیز لابی ارامنه در وزارت خارجه ایران،دست گلهای زیادی به آب داده است. قرار نیست در روز قتل و عام مردم مظلوم خوجالی توسط ارامنه ما برای نخست وزیر آمریکایی ارمنستان پپسی خنک باز کنیم تا جرات کند در ورزشگاه آرارات در جمع ارامنه، اشغال ناحق قره باغ را به عنوان حق ارمنستان مطرح کند و بگوید؛ قره باغ سرزمین ارمنستان است که ادعای نادرست و نابجاست و یقینا قره باغ خاک اسلام و آذربایجان است و توسط مسلمانان آذربایجان آزادسازی خواهد شد.

نماینده مجلس: ظریف بازخواست می شود

هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس در واکنش به حاشیه های سفر نخست وزیر ارمنستان به کشورمان در باشگاه "آرارات" در تهران، تاکید کرد: سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران و رهبری معظم انقلاب پیش از این به طور رسمی اعلام شده است. قره باغ خاک اسلام و جمهوری آذربایجان است و ارمنستان باید به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان احترام بگذارد.

وی در گفتگو با نصرنیوز افزود: دولت به دنبال گسترش روابط سیاسی به خصوص با کشورهای همسایه و مقابله با سیاست های امریکا در منطقه است، دولت به همین جهت دنبال تنش زدایی از روابط خارجی است و از این سبب ایران بعد از قضایای برجام این سیاست را فعال تر پیگیری می کند تا با تمام همسایگان تعاملات سازنده داشته باشد. در اختلافات اخیر پاکستان و هندوستان هم ایران اعلام کرده آماده است میانجیگری کند و این سیاست در خصوص دیگر کشورها هم حاکم است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این موضوع خاص یک تضاد در سیاست رسمی کشور اتفاق افتاده است و ما از طرفی می گوییم جمهوری اسلامی ایران از همه ملت های مسلمان حمایت می کند و مرزی در این امر نمی شناسد، از طرفی دیگر هم چنین اتفاقی با حضور نخست وزیر ارمنستان در پایتخت کشور اتفاق می افتد. قطعاً سیاست های مقطعی نباید بر سیاست های اصولی کشور اثرگذار باشد.

بهادری تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اشغال قره باغ بر موضع اصولی مقام معظم رهبری استوار است.
وی گفت: ما بر همین اساس از مسلمانان مظلوم قره باغ دفاع کرده و خواهیم کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در عین اینکه وزارت خارجه نباید اجاره دهد به اختلافات جدید دامن زده شود و ایران مایل نیست ارتباط خوب بین ایران و جمهوری آذربایجان تحت تاثیر قرار گیرد.

بهادری با اشاره به هم زمانی سفر نخست وزیر ارمنستان با زمان قتل عام مسلمانان در قره باغ به ایران، افزود: به نظر من زمان این سفر مناسب نبود و باید در زمان دیگری انجام می گرفت. ما به خاطر همجواری و مرز مشترک با ارمنستان طبیعی است که ارتباط داشته باشیم، اما این ارتباطات با لحاظ سیاست های رسمی و اصولی کشور باشد.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلام خاطرنشان کرد: ما در مجلس وزیر امور خارجه را مورد سوال قرار خواهیم داد و وزارت خارجه باید پاسخ دهد که چرا این اتفاق در داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران بر خلاف سیاست رسمی کشور افتاده است.
بهادری گفت: وقتی می گوییم قره باغ خاک اسلام است، یعنی در دفاع از مسلمانان مرزی وجود ندارد و ما اعتقاد دینی داریم که باید از حق مسلمانان در قره باغ یا هر منطقه ای دیگر دفاع کنیم.

وی تاکید کرد: نباید به کسانی که مساجد مسلمانان در قره باغ را به اسطبل تبدیل کرده بودند اجازه چنین رفتاری آن هم در داخل جمهوری اسلامی ایران داده می شد.

بهادری در پایان گفت: در عالم سیاست باید سعی شود در عین رعایت اصول اساسی یک سری مذاکراتی هم که قرار است انجام شود، به انجام برسد.

سفر پاشینیان، نتیجه فعالیت لابی ارمنی

ایلقار ابراهیم اوغلو با انتشار ویدئویی در صفحه فیسبوک خود با اشاره به اینکه این روزها «روز ماتم ملی نسل کشی خوجالی» بطور همگانی برگزار می شد، ( ۲۶ فوریه در جمهوری آذربایجان به عنوان سالروز قتل عام شدن ۶۱۳ نفر اهالی روستای خوجالی در حمله نیروهای ارمنی در سال ۱۹۹۲، به عنوان روز فاجعه خوجالی مراسم ویژه ملی برگزار می شود) گفت : «سال ها قبل در تمامی دنیا انسان های باوجدان به این واقعه اعتراض کرده بودند. این اعتراضات در جهان اسلام نیز گسترش یافته بود.
در آن زمان، آیت الله العظمی سید علی خامنه ای، عالم بزرگ اسلامی که در جهان اسلام بیشترین نفوذ و تاثیر را دارد، سخنانی در محکومیت این فاجعه بیان کرده بود و حتی خواستار شده بود ارامنه ایران نیز این جنایت را محکوم کنند. سال ها بعد این عالم بزرگ، حضرت سید علی خامنه ای قره باغ را «سرزمین اسلامی» ( خاک اسلام) نامیدند و انسان هایی را که برای آزادی قره باغ جانشان را از دست دادند، شهید دانستند.

قره باغ یعنی فلسطین، قره باغ یعنی کشمیر، قره باغ یعنی رنج های جاری در یمن، فاجعه خوجالی همان رنج هایی است که در غزه وجود دارند. شوشا همان دردهایی است که در قدس وجود دارند و طی سالیان طولانی، مسلمانان جمهوری آذربایجان با درک و احساس وحدت اسلامی، این را از علمای عزیزمان، از امام مرحوم (ره) و از مقام ولایت، آیت الله العظمی سید علی خامنه ای، این روحیه را یاد گرفته اند و حفظ این روحیه حقیقی ایمانی و اینکه مسلمانان باید در درد و رنج یکدیگر شریک باشند، آموخته ایم. متاسفانه، امروز خبری ناخوشایند را خواندیم. در این روزها، همزمان با سالروز فاجعه خوجالی، رییس دولت ارمنستان به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد.

عجیب که افراد سازمان دهنده این سفر و مسئولان پروتکل، چنین مرتکب سهل انگاری شده اند؟ چه اتفاقی در حال روی دادن است؟ در روزهای سالگرد نسل کشی، رییس دولت ارمنستان چه کاری می تواند در جمهوری اسلامی ایران داشته باشد؟ در فضای دستاوردهایی که ایران این روزها در چهلمین سال انقلاب اسلامی سپری می کند و در کنار فضای پیروزی عظیمی در دفاع از حرم، این قبیل حرکت ها و سهل انگاری ها و رویکردهای دارای بار خرابکارانه، آیا بر روی این روحیه بزرگ سایه نمی افکند؟ متاسفانه این، رخ داده است و ما با درد باید متذکر شویم که افراد با ایمان در آذربایجان با دیدن این خبر، خیلی ناراحت شدیم و قلبمان به درد آمد.

آنچه بیشتر موجب ناراحتی قلبی مان شد، این بود که رییس دولت ارمنستان در ادامه دیدارها در آنجا، در دیدار با ارامنه محلی در باشگاه آرارات، یک عکس سلفی نیز گرفت و براساس نوشته مطبوعات در پس زمینه این عکس سلفی، شعار بزرگی نصب شده بود که البته باید کارشناسان این خبر را بررسی کنند، اما هنوز عکس یا تکذیب این خبر در هیچ جایی منتشر نشده است. مطبوعات خبر داده اند که در پس زمینه این عکس در سالن، شعار «قره باغ متعلق به ارمنستان است. والسلام». این، یعنی رجزخوانی. این، رجزخوانی در مقابل فرمایش بزرگ یک عالم بزرگ اسلامی است که می فرماید «قره باغ خاک اسلام است» و «جان باختگان برای آزادی آنجا شهید هستند»، این باید قطعا بررسی شود.

اگر واقعا هم در آن سالن چنین شعاری نصب شده بود، به هر معنا با روح جمهوری اسلامی و بیانیه های عالم بزرگ اسلام و مجتهدانمان تضاد دارد و اگر چنین است، در واقع این سفر و فعالیت لابی گری ارمنی و نصب آن شعار در آن سالن و روی دادن تمامی این ها همزمان با روز نسل کشی، تصادفی نیست.»

وزارت خارجه و کشور پاسخگوی میتینگ آرارات باشند

محمد حسن نژاد نماینده مرند در مجلس با انتقاد شدید از اقدام خارج از عرف دیپلماتیک نخست وزیر ارمنستان در دیدار با ایرانیان مسیحی، گفت: ایران بارها سیاست رسمی خود درباره قره باغ را اعلام کرده است و ارمنستان باید این منطقه را ترک کند.

وی افزود: موضوع اشغال قره باغ چندین بار توسط رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است و ایشان درباره این منطقه فرموده اند: «قره باغ خاک اسلام است» و سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران هم بر همین اساس است.

 این نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نصرنیوز ادامه داد: من قبلا هم در این باره هشدارهای لازم را داده بودم و در قضیه حمایت عده ای از طرفداران باشگاه پیروزی تهران از ارمنستان در اشغال قره باغ، تذکرات لازم را به مسئولان امر دادم.

 حسن نژاد تاکید کرد: حمایت از تمایت ارضی جمهوری آذربایجان و قره باغ ربطی به موضوع قومیت ها و قوم گرایی ندارد و حمایت از مسلمانان بر اساس آیه صریح قرآن کریم، وظیفه همه مسلمانان جهان است و البته به صورت اصولی تمامیت ارضی یک کشور باید مورد احترام قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب ما یک انقلاب اسلامی و ایدوئولوژیک است و اینکه در تهران و ام القری جهان اسلام تمامیت ارضی یک کشور مسلمان مورد هجمه قرار گیرد قابل پذیرش نیست.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: روی دادن چنین اتفاقی در کشور و پایتخت اسلامی ما همزمان با فاجعه قتل عام خوجالی امری ناستوده و غیر قابل بخشش است، چرا که این مسئله بر خلاف موازین اسلامی و سیاست رسمی کشور محسوب می شود.
حسن نژاد تاکید کرد: وزارت خارجه باید دقت کند وقتی یک مقام خارجی وارد کشور می شود چه اقداماتی انجام می دهد و در چه برنامه هایی شرکت می کند، چرا که اشتباهاتی این چنین می تواند بر خلاف منافع ملی باشد و به روابط برادرانه ما با جمهوری آذربایجان ضربه بزند.
وی گفت: مسئله قابل تامل دیگر این است که ارامنه ایران، تبعیت ایرانی دارند و از ملت کشور ارمنستان به حساب نمی آیند، لذا این موضوع و دیدار نخست وزیر ارمنستان با ارمنی های ایرانی به لحاظ ملی غیر قانونی و قابل پیگیری است، این تخلف است و وزارت امور خارجه باید پاسخگو باشد.
نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت کشور هم در این زمینه باید پاسخگو باشد که چرا با صدور مجوز به چنین برنامه ای موجب ایجاد اختلاف در کشور به خطر افتادن منافع ملی شده است.

بیانیه 60 فعال فرهنگی تبریز

60 فعال فرهنگی تبریز در بیانیه ای اتفاقات رخ داده در نشست ارامنه تهران با نخست وزیر ارمنستان را محکوم کردند.
در این بیانیه که به امضای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه تبریز رسیده است، بر تباین صریح اتفاقات رخ داده در این نشست با سیاست اعلامی جمهوری اسلامی ایران و فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید و رفتار بانیان این نشست محکوم شده است.

امضاکنندگان این بیانیه همچنین خواستار برخورد قانونی با مسببین این نشست شده و بر تعلق سرزمین اشغالی "قره باغ» به امت اسلام و جمهوری آذربایجان تاکید شده است.
متن این بیانیه به این شرح است:

جناب آقای دکتر ظریف
وزیر محترم امور خارجه

اقدام اخیر در تجمع ارامنه در باشگاه آرارات با حضور نخست وزیر ارمنستان، در تضاد آشکار با مواضع وسیاست رسمی و اعلامی دولت جمهوری اسلامی ایران و مخصوصا در تباین صریح با فرمایشات مقام معظم رهبری می باشد. لذا ما فعالین فرهنگ، هنر و رسانه تبریز ضمن محکومیت شدید این اقدام موهن خواستار برخورد قانونی با مسببین آن می باشیم و یکبار دیگر بر تعلق قره باغ به جمهوری آذربایجان بعنوان بخش ناگسستنی جهان اسلام و عالم تشیع تاکید می کنیم.

عادل موحد/ روزنامه نگار
علی سلطانی/ مستندساز
بهبود زارعی/ تئاتر
محمدرضا انزابی/ تاریخ پروژه
مهدی کاظم زاده/ روزنامه نگار
طاهر خیری/ روزنامه نگار
جعفر پوررضوی/ شاعر
شکرانه عالم/ شاعر
کاوه صدق روحی/ روزنامه نگار
محمد انوری/ استاد حوزه و دانشگاه
محمدرضا علی اشرفی/ روزنامه نگار
نوید ناصر/ مستندساز
آیدین تبریزی/ عکاس
سید مرتضی مرتضوی/ روزنامه نگار
مرتضی شفیعی/ مدیرعامل خانه مطبوعات استان
رویا سلمانی/ روزنامه نگار
سعید ایرلو/ روزنامه نگار
میلاد امیروفا/ روزنامه نگار
علی خیرخواه/ مستندساز
غلامرضا سیفی/ روزنامه نگار
حمید شیرازی/ روزنامه نگار
وحید رضازاده/ مجری
روح اله رشیدی/ نویسنده و مستندساز
فرهاد باغشمال/ طنزپرداز
مهرداد خوشکار/ روزنامه نگار
جواد آقاجان نژاد/ روزنامه نگار
محسن زوار/ روزنامه نگار
علی سلیمانیان/ گرافیست
قمر طالبی/ روزنامه نگار
سید حمید موسویان/ عکاس
علی فرهاد/ روزنامه نگار
شاهین بدر حیدری/ روزنامه نگار
وحید خوش زرع/ روزنامه نگار
بابک محمدزاده علمداری/ روزنامه نگار
امید بدری/ فعال اجتماعی
نقی فرشباف/ روزنامه نگار
حامد خسروشاهی/ روزنامه نگار
رضا منصوری/ روزنامه نگار
قربانعلی طاهرفر/ فیلمساز
محمد سهرابی/ روزنامه نگار
احمد مرادپور/ روزنامه نگار
سیدهادی شاطر موسوی/ روزنامه نگار
حسین اقبالی/ گرافیست
ساسان نیک رفتار/ روزنامه نگار
اسد فلاح/ روزنامه نگار
هادی نقیان/ کارگردان تئاتر
محمد امین همزبان/ گرافیست
محمد اصغری/ فعال اجتماعی
علی سلیمی/ روزنامه نگار
پویا خوش پیمان/ روزنامه نگار
بهنام عبدالهی/ روزنامه نگار
داوود هوشنگ/ شاعر و مجری
فرید اسلامی/ عکاس
حسین وحید رضایی/ مستندساز
داوود نجفی/ خطاط
مهدی کیانی/ روزنامه نگار
مهدی ابراهیم پور/ نویسنده
احد یگانی/ خبرنگار
فرهاد رحیم قراملکی/ کاریکاتوریست
علی آقایاری/ روزنامه نگار
مهدی شیرازی فر/ روزنامه نگار
احمد حسن نژاد/ روزنامه نگار
سیروس مصطفی/ نویسنده و کارگردان تئاتر

سخنگوی وزارت امور خارجه: اقدام خودسرانه کردند

بهرام قاسمی در پاسخ به سؤال خبرگزاری «اونا» جمهوری آذربایجان در خصوص سفر اخیر نخست‌وزیر ارمنستان به تهران اظهار داشت: همانگونه که بارها تکرار کرده‌ام موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمامی همسایگان سیاستی روشن، شفاف و مشخص است. اولویت نخست سیاست خارجی ایران همسایگان هستند.

وی با بیان اینکه علاقه مندیم با همسایگان خود از روابطی مستحکم، براساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی و همزمان تلاش برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات برخوردار باشیم، اظهار داشت: از نظر ما، روابط ایران با هر کشور دیگری از کشورهای همسایه، بی تردید علیه منافع کشور دیگری چه در میان همسایگان و چه دیگر کشورهای جهان نخواهد بود.

قاسمی افزود: بعد از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری‌های آسیای میانه و قفقاز روابطی متعادل و متوازن با حفظ تمامی اصول حاکم بر روابط با همسایگان و حق همسایگی بین ایران و ارمنستان برقرار بوده است. سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران نیز در چارچوب این روابط و نگاه حاکم بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تمامی کشورهای همسایه شمالی ایران ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: روابط ایران و جمهوری آذربایجان نیز به عنوان دو کشور همسایه که از سنن، آداب، فرهنگ و مذهب مشترکی برخوردارند همواره از دوران پس از استقلال روابطی رو به رشد و با رویکرد توسعه و تعمیق هر چه بیشتر این روابط در تمامی حوزه‌های مورد توجه مقامات دو کشور بوده و خواهدبود. نگاهی به تعداد دیدار هیات‌های مبادله شده در سطوح مختلف به ویژه در سالیان اخیر و علی الخصوص دیدارهای وزرای خارجه و روسای جمهور و تفاهمات صورت گرقته موید این مطلب و نشان دهنده عمق روابط بین ایران و آذربایجان است.

قاسمی بیان کرد: ایران ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی جمهوری آذربایجان، ارمنستان و دیگر همسایگان خود را توسعه همه جانبه تمامی این منطقه حساس از جهان می‌داند. بی تردید خواست ما رفع هرگونه تنش، کدورت، ناامنی و بی ثباتی در روابط بین همسایگانمان با یکدیگر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به مناقشه قره باغ کماکان سیاستی روشن و شفاف است و تغییری نکرده است و معتقدیم این موضوع که می‌تواند موجب ایجاد نگرانی برای کشورهای پیرامونی ما شود باید براساس موازین بین‌المللی و از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود.

وی گفت: برای جمهوری اسلامی ایران مهم است که روابط ایران با ارمنستان و جمهوری آذربایجان تحت تاثیر مناقشه قره باغ قرار نگیرد، ولذا ایران کماکان از سیاست اصولی و منطقی خود در این موضوع تبعیت می‌کند و عمیقا امیدواریم در پرتو تلاش‌های مسالمت آمیز مقامات این دو کشور و از طریق گفت‌وگو و مذاکره و استفاده از تمامی ابزارها و ظرفیت‌های دیپلماتیک حل و فصل مسالمت آمیز این مناقشه هر چه سریعتر به نتایج ملموس منجر شود و جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در گذشته برای حل و فصل این مسئله دیرینه بین دو کشور، تلاش کرده است همچنان آمادگی دارد در این زمینه تمامی مساعی خود را به کار گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما مفتخریم که از اعصار و قرون گذشته، پیروان ادیان الهی، از جمله جامعه ارامنه، در ایران به عنوان کشوری با فرهنگ و تمدنی کهن، در کنار یکدیگر می زیسته‌اند و از امکانات و فرصت‌های لازم برای پیروی از آداب و رسوم دینی خود برخوردار بوده‌اند و امروز نیز در پرتو قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نمایندگانی از جوامع دینی ارمنی، زرتشتی و یهودی در مجلس شورای اسلامی حضور دارند.

قاسمی در پایان اظهار داشت: حضور نخست‌وزیر ارمنستان در باشگاه آرارات و دیدار با هم کیشان ایرانی خود امری نامعقول به نظر نمی‌رسد، اما بدون شک برافراشتن چند بنر به زبان ارمنی در مورد مناقشه قره باغ در محل باشگاه فرهنگی و ورزشی آرارات، اقدامی خودسرانه و غیرقابل پذیرش بوده و به هیچ وجه مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست.
 
عاملی:قره باغ جزو لاینفک خاک آذربایجان است

امام جمعه اردبیل در خطبه های نماز جمعه این هفته اردبیل گفت: اهالی مکرم آذربایجان بدانند که در ایران همه اعم از دولت و ملت، قره باغ را خاک آذربایجان می دانند. دولت ما رسما این مالکیت را اعلام کرده و در ایران هر آذری از همین نظریه حمایت می کند. حمایت هایی که ایران از آذربایجان در جنگ قره باغ کرده، استثنایی و فوق العاده است و هیچ کشوری آن را در حق آذربایجان انجام نداده است. عنایت بالاتر از این نمی شود که خاک کشور خودمان را نیز در اختیار آذری ها قرار داده ایم تا ارتباط نخجوان و آذربایجان قطع نشود و الا نخجوان سال ها پیش از بین رفته بود.

وی افزود: این سیاست را نه مراوده ای می تواند به هم بزند و نه رفت و آمدهای دیپلماتیک و نه شعارپراکنی مخالفین سیاست رسمی کشور و نه پهپادی که از لنکران بلند شود و در نطنز اصفهان ساقط شود. آنچه مهم است سیاست رسمی است. وقتی نمایشگاه خوجالو در تهران برگزار می شود و رسما غاصبین قره باغ در پایتخت ایران محکوم می شوند و شخصیت های بزرگ از آن بازدید و غاصب را محکوم می کنند، این پیام مهمی دارد.

وی به پیام های کنفرانس ها در حمایت از قره باغ در تهران، تبریز، اردبیل و زنجان اشاره کرد و گفت: اگر ده ها کنفرانس از این دست آن هم در دانشگاه ها که مراکز دولتی است برگزار شود و در آن ارمنی های غاصب محکوم شوند و اگر زمانی سیاست رسمی حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان و دفاع از قره باغ عوض شود، ما در خط اول مخالفین و معترضین هستیم.

از سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران ناراحتیم
 
حجت الاسلام اصغر جدائی امام جمعه بیله سوار هم در خطبه های این هفته نماز جمعه با اشاره به سفر نخست وزیر ارمنستان به کشور اظهار داشت: وزارت امور خارجه در بحث سفرهای مسئولین عالی رتبه خارجی به ایران بزرگ و سر افراز تمام شرایط و مسائل را در نظر بگیرد . جمهوری آذربایجان یک کشور اسلامی و عاشق اهل بیت(ع) بوده و در واقع دومین کشور شیعه جهان است . هیچ شکی نداریم که در قضیه قره باغ به مردم این کشور ظلم فراوان شده است .

وی ادامه داد: مردم آذربایجان قتل عام عزیزانشان را در حوداث تلخ مثل خوجالی فراموش نمی کنند . جنایت هایی که در خوجالی روی داده است برای ما به اندازه جنایت های رخ داده در غزه اهمیت دارد . از سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران خوشحال نبوده بلکه ناراحت هم شدم .

البته روابط ما اصولا با همه کشورها، بایستی طبق فرمایش حضرت آقا، مستحکم و مستمر و دوستانه باشد، چه ارمنستان و چه کشورهای دیگر

مگر این که کشوری دشمن ما باشد که در این صورت، دوستی و روابط معنایی ندارد

جدائی تصریح کرد: امیدوارم وزارت امور خارجه ما هم چنان مدافع حقوق آذری ها و بحث قره باغ باشد .بنده به سهم خودم جنایت قره باغ و خوجالی را محکوم می کنم امیدوارم مردم آذربایجان هر چه زودتر به حق خودشان برسند .

اعتراض نایب رئیس مجلس به میتینگ آرارات

مسعود پزشکیان هم با اشاره به طرح شعارهایی در حمایت از اشغال قره باغ در حضور نخست وزیر ارمنستان اظهار داشت: گرچه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر همزیستی مسالمت آمیز و عدم دخالت در امور داخلی همسایگان استوار است اما هرگز تجاوز هیچ کشوری بر کشور دیگر را به رسمیت نمی شناسد.

نایب رئیس مجلس در ادامه ضمن انتقاد شدید از اتفاقات غیردیپلماتیک و سئوال برانگیز در حضور “نیکول پاشینیان” در باشگاه آرارات تهران گفت: ارامنه ایران از گذشتگان دور جزوی از شهروندان این کشور به شمار رفته و میتینگ نخست وزیر یک کشور بیگانه در جمع هموطنان و طرح شعارهای تجاوزکارانه سئوال برانگیز است.

نماینده مردم تبریز در مجلس در ادامه با اشاره به موضع گیری های تمام مسئولان جمهوری اسلامی ایران به ویژه مقام معظم رهبری در خصوص مناقشه قره باغ یادآور شد: بر اساس تاکید معظم به، قره باغ خاک اسلام است؛ تمام!

نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در خصوص برخی کشورهای منطقه با واقعیات و خواست مردم همخوان نیست گفت: نمی توان به بهانه گسترش روابط با یک کشور، منافع و مصالح ملی را زیر پا گذاشته و برای جلب رضایت یک طرف، دلخوری طرف های دیگر را فراهم کرد.

وی از مسئولان وزارت خارجه و کشور خواست موضوع اتفاقات باشگاه آرارات را پیگیری و در این خصوص پاسخگو باشند.

بیانیه طلاب آذربایجان خطاب به وزارت خارجه

به دنبال وقایع مربوط به باشگاه آرارات، مراسمی با حضور دانش‌پژوهان، اساتید و کارمندان جامعه المصطفی العالمیه تبریز در مهدیه این واحد آموزشی بین‌المللی برگزار شده و در این مراسم بیانیه ‌ای از سوی "طلاب جمهوری آذربایجان در جامعه المصطفی العالمیه" خطاب به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این مراسم قرائت شد.
متن این بیانیه بدین شرح است؛

«به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
موضوع: ناراحتی ایجاد شده به دلیل سفر نخست وزیر رژیم ارمنستان و حواشی صورت گرفته در این سفر

همانطور که مستحضرید ، روابط میان دو کشور مسلمان ایران و آذربایجان همواره در تیر رس دشمنان اسلام و مسلمین بوده است. دشمن دائما در صدد این بوده است که روابط صمیمی و مستحکم میان این دو کشور همسایه را ازبین ببرد.
متاسفانه سفر چند روز پیش نخست وزیر ارمنستان به جمهوری اسلامی نیز به این نیرنگ دشمن بهانه های جدیدی داده است. فضای سیاسی-اجتماعی کشور مسلمان آذربایجان در این چند روز اخیر به شدت متشنج شده است. دلیل این مساله را تیتر وار خدمتتان عرض می‌کنیم و امید است که این نامه مورد توجه قرار بگیرد:
۱- سفر نخست وزیر دولت جنایتکار ارمنستان مصادف بوده است با حادثه دلخراش "خوجالی". حادثه نسل کشی خوجالی که توسط ارمنی ها در ۲۶فوریه سال ۱۹۹۲میلادی بر علیه مردم مظلوم و مسلمان آذربایجان رخ داده است، یکی از حوادث دردناک تاریخ جهان است. در این حادثه ۶۱۳ نفر شهید ،۴۸۷ مجروح و ۱۲۷۵ نفر به اسارت دشمن رفته است. سفرکردن نخست وزیر این رژیم در ۲۷فوریه ، یعنی یک روز بعد از این حادثه اسفناک به کشور برادر جمهوری اسلامی، یکی ازدلایل بروز فتنه در داخل کشور آذربایجان و ایجاد ناراحتی در بین مردم، مخصوصا متدینین شده است .
۲- سخنانی که توسط نخست وزیر این رژیم در مراسمی که در هنگام سفرش به ایران ایراد گردیده است برخلاف مواضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مناقشه قره باغ بوده است. ما می‌دانیم جمهوری اسلامی تمامیت ارضی کشور آذربایجان را به رسمیت می‌شناسد. متاسفانه بیان این سخنان توسط نخست وزیر بعد از دیدار با حضرت آقا و توصیه‌های حل مسالمت آمیز و گفت‌وگوی دو طرفه در مورد این مساله، حاکی از آن است که دست‌هایی پشت پرده این مسائل وجود دارد.
۳- ولی هیچ یک از دو مورد مذکور به اندازه دلیل آخر دل مردم را جریحه دار نکرده است. استفاده از بنری با این عنوان که " قره باغ مال ارمنستان است، تمام" در یکی از این دیدارها، (دیدار با ارامنه مقیم تهران در باشگاه آرارات تهران) دلیل اصلی و عمده‌ای است که موجب خشم و ناراحتی مردم شریف و غیور کشور جمهوری آذربایجان شده است.
ما طلاب کشور آذربایجان در جامعه المصطفی العالمیه می‌دانیم و معتقد هستیم که ادعای صورت گرفته در این بنر با مواضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تضاد است. علاوه بر این، با بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر این‌که "قره باغ خاک اسلام است و هرکس در این راه بمیرد شهید محسوب می‌شود" نیز کاملا در تضاد است.
ما به عنوان نمایندگان معنوی مردم جمهوری آذربایجان در کشور ایران از شما تقاضا داریم به اقدامات و مواضع خود نسبت به روابط جمهوری آذربایجان عنایت بیشتری داشته باشید و از اقداماتی که تهدید به این روابط تهدید محسوب می‌شود دوری گزینید.
تقاضای دوم ما این است که مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران، در مورد این موضوع و اقدام قبیحانه و کینه افکنی که در دیدار با ارامنه رخ داده خصوصا و در مورد روابط جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان و ارمنستان عموما، مواضع صریح و شفافی را داشته باشند تا مردم و متدینین جمهوری آذربایجان نیز از سرگردانی نجات پیدا کنند.
به امید هرچه مستحکمتر شدن روابط دو جانبه کشور همسایه و مسلمان ایران و آذربایجان، حل هر چه زودتر این فتنه‌ها توسط ما و شما و پیروزی بر تمام دسیسه‌های دشمن در این مورد.
طلاب جمهوری آذربایجان در جامعه المصطفی العالمیه»

 
تصاویری از میتینگ باشگاه آرارات شنبه شب 9 اسفند1397
 
 مضمون بنر بزرگ با فونت سفید در دیواره داخلی ورزشگاه "قره باغ خاک ارمنستان است"
 
 http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/12/13/469971_390.jpg
http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/12/13/469975_350.jpg
http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/12/13/469974_107.jpg
http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/12/13/469973_831.jpg
http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/12/13/469969_892.jpg
http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/12/13/469970_924.jpg
 
پاشینیان در سفر به ایران در باشگاه فرهنگی و ورزشی آرارات که ویژه ارمنیان ساکن تهران است حضور یافت. در مراسم سخنرانی نخست وزیر ارمنستان در این باشگاه بنری با ادعای مالکیت ارمنستان بر منطقه قره ‎باغ نصب شده بود که وی با جمعیت و بنر مربوطه سلفی انداخت.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/12/13/470019_785.jpg

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
دوباره هوچی‌گری پانترکها شروع شد!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
جانی خوجالی در سالروز کشتار مردم خوجالی وارد شهر اصفهان میشود،شهری که با آثار تاریخی خود نشاندهنده فرهنگ و تاریخ آذربایجان است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار