کد خبر: ۷۲۲۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶ 06 March 2019

مقام معظم رهبری در این بیانیه، اهداف نهایی ویژه‌ای را نشان دادند که ملت باید در مسیر ترسیم شده حرکت کنند تا به قله تمدن ایران اسلامی برسند. به نظر می رسد تگناها، غفلت‌ها، کم‌کاری‌های مسئولان و اهداف و حتی معرفی مخاطب این بیانیه از وضوح و شفافیت بالایی برخوردار است و هر نوع تفسیر بیانیه، بخش‌هایی از مقاصد آن را کم رنگ کند لذا بجای تفسیر باید برنامه های اجرایی مترتب بر آن نگاشته شود.
نقش های مهم و عملیاتی رسانه در این رابطه می تواند موارد ذیل باشد:

الف- نقش مانیتورینگ وضعیت جامعه و مطالبه گری
رسانه‌ ایده‌آل به عنوان چشم و گوش مردم، باید مستمراً در حال مانیتورینگ وضعیت جامعه و تطابق آن با اهداف بیانیه گام دوم انقلاب بوده و گپ‌ها و فواصل هر بخش را از «جایی که جامعه در آن قرار دارد» تا «قله ترسیم شده در بیانیه»، استخراج نموده و از سازمان‌های متولی، خواستار ارائه برنامه‌های جامع عملیاتی برای پر کردن این کاستی‌ها شود؛ لذا باید مدام در حال جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل و رصد تحرکات مدیران باشد تا بتواند وضعیت موجود و مسائل حاکم را به خوبی درک و سپس تبیین و اطلاع‌رسانی کند.

ب- نقش نظارتی و درخواست پاسخگویی مسئولان
در مرحله بعد با تکیه بر نقش نظارتی خود باید به «سرعت و کیفیت حرکت» بر اساس برنامه های ارائه شده نظارت کرده و هر خطایی را به اطلاع عموم رسانده و دلایل بروز و نحوه جبران آن را از مسئولان مطالبه نمایند.
فساد، اختلاس، تبعیض، محرومیت و فقر، حقوق های نجومی و بی‌انگیزگی و کم‌کاری سازمان‌ها و ادارات دولتی و امثال آن که امروز گریبان‌گیرشان هستیم برای این است که با این‌ که رسانه‌ها در اختیارمان بود اما غفلت کردیم و از ظرفیت‌های آن برای مطالبه‌گری استفاده نکرده و مدیران سازمان‌ها و ادارات دولتی و مسئولان امر را وادار به پاسخگویی نکردیم.

ج- نقش همگام سازی مردم با مسئولین
قطعا برای رسیدن به اهداف بلند ترسیم شده در بیانیه گام دوم، مردم هم باید آستین ها را بالا زده و به یاری مسئولان بپردازند و البته بستر سازی لازم برای مشارکت مردم عمدتا از وظایف رسانه است. جمع آوری ایده مردم

د- نقش مقابله با تهاجم رسانه‌ای دشمن
وظیفه مهم و حیاتی مقابله با «تهاجم رسانه‌ای دشمن» با رسانه است و در این راستا، رسانه موظف است «قله های فتح شده و حاصل دسترنج دانشمندان و دلسوزان کشور» را واقع‌نمایی کند تا جلوی شایعه‌سازی و تبلیغات دروغین و نا امید کننده دشمن گرفته شود.

هـ-پیوست رسانه‌ای اقدامات اجرایی
مسئولان سازمان‌ها و ادارات باید به همراه برنامه جامعی که برای اجرای برش‌های سازمانی خود، استخراج خواهند نمود، پیوست رسانه‌ای هم ارائه دهند. نباید فراموش کنیم که رسانه منحصر بفرد است به این خاطر که هم عامل پیش‌گیری است هم عامل درمان. لذا رسانه باید پیوست رسانه ای همه برنامه های اجرایی مربوط به حرکت در مسیر قله‌های تبیین شده در بیانیه دوم را از مسئولان مطالبه نموده و محتوای مربوطه را چکش کاری کرده و با فرم و قالب مناسب تبدیل به برنامه‌های قابل پخش پر بیننده نمایند. قطعاً بدون برنامه‌ریزی رسانه‌ای نمی‌توان اهداف مستتر در بیانیه گام دوم انقلاب را محقق ساخت. در همه سرفصل‌های هفتگانه بیانیه (علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط‌خارجی و مرزبندی با دشمن، سبک زندگی) رسانه نه تنها به‌عنوان ابزار، بلکه به عنوان «روح سیال جامعه» باید به نحو احسن و با تمام قوا بکار گرفته شود.

تورج مهدی زاده ملاباشی، دکترای مدیریت رسانه

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبداللهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
ok
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار