زمانی که بدن تلاش می کند از بروز مشکلی خبر دهد، همواره پیامی که قصد انتقال آن را دارد واضح و روشن نیست. هر گونه درد می تواند به مشکلات مختلفی اشاره داشته باشد و یکی از شایع‌ترین شرایط احساس درد در پهلوها است.
کد خبر: ۷۳۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶ 16 April 2019

 

13 دلیل احساس درد در پهلوها

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "بست لایف"، احساس درد در پهلو ها می تواند نشانگری برای شرایط مختلف از سندرم روده تحریک پذیر تا یک عفونت دستگاه ادراری باشد. اما تشخیص دلیل اصلی این شرایط بدون بررسی آن توسط یک پزشک دشوار است. در ادامه با برخی دلایل شایع احساس درد در پهلوها بیشتر آشنا می شویم.

آپاندیسیت

یکی از شایع‌ترین نشانه های آپاندیسیت، التهاب آپاندیس، احساس درد در پهلوی راست بدن است. در صورت عدم درمان، آپاندیسیت می تواند به مشکلات جدی منجر شود که از آن جمله می توان پریتونیت (Peritonitis) - عفونت در شکم که به طور بالقوه می تواند زندگی فرد را در معرض خطر قرار دهد - و تشکیل آبسه ای که تخلیه آن می تواند به هفته ها زمان نیاز داشته باشد، اشاره کرد.

عفونت دستگاه ادراری

عفونت های دستگاه ادراری - عفونت هایی که موجب تورم و درد در دستگاه ادراری می شوند - بسیار شایع هستند. احتمال ابتلا به یک عفونت دستگاه ادراری در زنان بیشتر از مردان است. موارد عفونت دستگاه ادراری که درمان نمی شوند می توانند موجب عفونی شدن کلیه ها، تب، حالت تهوع، و  احساس درد در پهلوها و کمر شوند.

کرامپ های قاعدگی

زنان طی دوره قاعدگی به طور معمول با احساس درد در ناحیه کمر مواجه هستند. خوشبختانه کرامپ های قاعدگی یا دیسمنوره از طریق مصرف قرص های خوراکی، درمان های هورمونی و تغییرات غذایی قابل تسکین است.

سنگ های کلیه

سنگ های کلیه می توانند موجب احساس دردی شدید در پهلوها شوند و در واقع این از شایع‌ترین نشانه های ابتلا به سنگ های کلیه سخت است. درد به طور معمول با خون در ادرار، حالت تهوع، تب، و ادرار بد بو همراه است.

سوء هاضمه

سوء هاضمه شدید می تواند موجب درد در پهلوی چپ و گاهی اوقات قسمت مرکزی شکم شود. سوء هاضمه اغلب در نتیجه خستگی عاطفی شدید یا سریع غذا خوردن شکل می گیرد. اما این شرایط می تواند نشانه ای از یک زخم معده، بیماری تیروئید، یا پانکراتیت مزمن نیز باشد. در صورت تجربه سوء هاضمه مکرر و طولانی مدت مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است.

کشیدگی ماهیچه

درد همواره نشانه ای از بروز مساله ای خطرناک و شدید نیست. گاهی اوقات احساس درد در پهلوها تنها به واسطه یک کشیدگی ماهیچه ای شکل گرفته است. اغلب افرادی که ورزش می کنند یا وسایل سنگین را جابجا می کنند، این شرایط را تجربه می کنند. کشیدگی و فشار بر ماهیچه به طور معمول با استراحت و خوددرمانی بهبود می یابد.

کمر درد

کمر درد یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه افراد به پزشک است. درد می تواند به بخش های کناری و حتی جلو بدن نیز گسترش یابد. در شرایطی که این درد معمولا خود به خود بهبود می یابد، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط و اطمینان از این که مساله ای جدی، مانند آرتریت یا پوکی استخوان رخ نداده است، بهترین گزینه محسوب می شود.

بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم زمانی رخ می دهد که تخمک بارور شده به جای کاشت در رحم، در لوله فالوپ قرار گرفته و رشد می کند. این یکی دیگر از دلایل احساس درد در پهلوها و وضعیتی اضطراری است زیرا در صورت عدم رسیدگی می تواند به مرگ منجر شود.

سندرم روده تحریک پذیر

از علائم شایع سندرم روده تحریک پذیر می توان به معده درد، نفخ، احساس درد در پهلوها و اجابت مزاج نامنظم اشاره کرد.

آندومتریوز

آندومتریوز زمانی رخ می دهد که بافتی که دیواره داخلی رحم را پوشش می دهد در جایی خارج از این اندام ظاهر می شود. در شرایطی که امکان ابتلا به آندومتریوز بدون درد وجود دارد، علائم شایع این شرایط شامل درد در و اطراف قسمت پایینی شکم، قاعدگی های دردناک غیر معمول، و درد هنگام رابطه جنسی می شوند.

دیورتیکولیت

دیورتیکولیت یا التهاب پوشش داخلی دستگاه گوارش یکی از مقصران اصلی احساس درد در قسمت پایین سمت چپ شکم، به ویژه در افراد پیر است.

عدم تحمل لاکتوز

افرادی که از آنزیم لاکتاز کافی برای گوارش شیر و محصولات مبتنی بر شیر برخوردار نیستند، در واقع به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند. از علائم عدم تحمل لاکتوز می توان به اسهال، نفخ، حالت تهوع، گاز بیش از حد، و درد در پهلوها و معده اشاره کرد.

سنگ کیسه صفرا

زمانی که صفرا سخت شده و در کیسه صفرا انباشته می شود، می تواند به تشکیل سنگ های کیسه صفرا منجر شود. این شرایط به طور معمول موجب احساس درد در قسمت بالایی شکم می شود، اما ممکن است موجب دردهای شدید و منقبض کننده در قسمت پایینی شکم نیز شود. تخلیه سنگ های کیسه صفرا از طریق عمل جراحی صورت می گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار