کد خبر: ۷۳۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱ 16 April 2019

خبرگزاری فارس- اردبیل؛ وحید رشیدزاده: غیر از جاذبه‌ها و مناظر دلفریب، اردبیل خوراکی‌های و شیرینی‌های خوشمزه‌ای هم دارد که کمتر گردشگری پیدا می‌شود که آن را امتحان نکند.

بسیاری از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی این خوراکی‌ها را به عنوان سوغات برای دوستان و آشنایان می‌برند.

سوغات اردبیل، نسبت به بسیاری از شهرهای ایران تنوع زیادی دارد و شاید بتوان علت آن را در آب و هوای خوب و دشت‌های سرسبز آن یافت.

 

 استان اردبیل سالانه پذیرای گردشگرانی است که برای بازدید از جاذبه‌هایی چون آب گرم، پیست اسکی، طبیعت زیبا و … به این منطقه سفر می‌کنند و درکنار این جاذبه‌ها، بازار سوغات اردبیل رونق خوبی دارد.

بیشتر شهرهای ایران حلوای سنتی مخصوص به خود را دارند که اردبیل هم از این قاعده مستثنی نیست و از جمله حلواهای محلی متنوع آن‌ می‌توان به «قره حالوا» اشاره کنیم.

حلوای سیاه به دلیل خاصیت گرمی که دارد بیشتر در فصل زمستان استفاده می‌شود و البته به گفته برخی کارشناسان تغذیه این شیرینی به دلیل موادی که در آن به کار رفته است برای بیماری‌هایی همچون کمر درد، لاغری و دردهای مفصلی مؤثر است و همچنین به هضم غذا کمک بسیاری می‌کند.

 

 در زمان‌های قدیم در اردبیل به دلیل زمستان‌های طولانی معمولا این شیرینی غذای مردم این منطقه محسوب می‌شده است تا زمستان را به سلامت و با انرژی به پایان برسانند.

متأسفانه گردشگران زیادی با این حلوای خوشمزه آشنایی ندارند و تنها عسل و گلیم را سوغات اردبیل می‌دانند در صورتی‌که حلوای سیاه اردبیل جزو بهترین خوراکی‌هایی است که به دلیل ماندگاری خوب می‌توان آن را برای دوستان و آشنایان خود به سوغات برد.

 

بیش از صد سال است که مردم اردبیل با جوانه گندم حلوای سیاه درست می‌کنند و در آن کنجد، گردو، شیره انگور و کره نیز به کار می‌رود.
 استفاده از شیره جوانه گندم و کره محلی باعث رنگ سیاه این حلوا می‌شود و ادویه مخصوص نیز طعم خوشمزه‌ای  به این خوراکی می‌دهد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار