رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح کرد؛
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت که این استان در 12 محصول استراتژیک در ردیف هفت استان برتر کشور قرار دارد.
کد خبر: ۷۳۵۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵ 17 April 2019

به گزارش تابناک اردبیل، خلیل نیکشاد در نشست با خبرنگاران گفت: ما امسال که همراه با تغییر و تحول و حرکت رو به جلو در مسیر رونق تولید خواهد بود تلاشمان بر این است تا شاخص‌های توسعه یافتگی را در بخش کشاورزی بیش از گذشته آشکار و نمایان کنیم.

وی تلاش خانواده جهاد کشاورزی را در ارتقای تولید و توانمندی در این عرصه یادآور شد و خاطرنشان کرد: ما در استان اردبیل از بخش کشت و زرع گرفته تا دام و طیور، آبزی‌پروری و ... با توجه به داشتن اقلیم مناسب و شرایط آب و هوایی، خاک و نیروی انسانی توانمند از ظرفیت بی‌نظیری در تولید و افزایش اشتغال مولد در این بخش بهره‌مند هستیم.

لزوم تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: در سال رونق تولید حرکت به سمت تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی که برگرفته از تولید محصولات متنوع کشاورزی است می‌تواند اقتصاد ما را متحول کند چرا که پایه توسعه همه جوامع توجه به بخش کشاورزی است و حتی بسیاری از کشورهای صنعتی نیز در شرایط کنونی می‌خواهند غفلت خود را در این حوزه به اشکال مختلف جبران کنند.

نیکشاد استان اردبیل را با داشتن سه دشت مهم اردبیل، مشگین‌شهر و مغان و دو اقلیم خزری معتدل و سرد نمناک یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: در شمال این استان ارتفاع خاک بیش از سه متر و در مرکز استان نیز ما با خاک اسفنجی روبرو هستیم به طوری که در تولید 430 گونه گیاه دارویی شناسنامه‌دار و انجام 32 گونه کشت و زرع با تولید بیش از 4 میلیون و 500 هزار تن محصولات متنوع جزو استان‌های پیشرو محسوب می‌شویم.

جایگاه مهم استان در تولید 12 محصول استراتژیک

وی خاطرنشان کرد: در 12 محصول استراتژیک از سیب زمینی گرفته تا دانه‌های روغنی، عسل، شیر، گوشت قرمز و سفید جزو هفت استان برتر کشور هستیم و در تولید بذر نیز جایگاه ممتاز را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از استان اردبیل به عنوان ویترین تولید بذر کشور یاد کرد و افزود: ما در تولید بذور سالم اعم از بذر سیب‌زمینی، غلات دانه‌ریز، سورگوم، چغندرقند، ذرت بذری و ... جزو استان‌های ممتاز و شاخص کشور هستیم که همواره نقش مهمی را در تامین نیاز کشور انجام می‌دهیم.

نیکشاد ادامه داد: با حضور کارشناسان فرانسوی تولید بذر کلزا در این استان شروع شده و امیدواریم در سطح کشور بتوانیم بذر مورد نیاز کلزا را از مزارع شمال استان اردبیل تامین کنیم.

سهم اردبیل در تولید ناخالص ملی بخش کشاورزی

وی بیان کرد: ارزش تولید ناخالص ملی بخش کشاورزی در استان اردبیل 29 درصد است به طوری که این استان در تولید محصولات کشاورزی سهم چهار درصدی را در سطح کشور برعهده دارد و 120 هزار خانوار و بهره‌بردار از این محل امرار معاش می‌کنند.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/1/28/483309_693.jpg

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه به برخی فعالیت‌های انجام شده در سال 97 توسط جهاد کشاورزی استان اردبیل اشاره کرد و گفت: با پیشرفت 90 درصدی پروژه عظیم پایاب سد خدآفرین که در چهار ناحیه عمرانی در شمال استان اردبیل اجرا می‌شود عملیات واگذاری 5 هزار هکتار از اراضی در قالب تشکل‌ها و تعاونی‌های تولیدی انجام شده و در این اراضی کشت پائیزه اجرایی شده است.

امسال 10 هزار شغل در بخش کشاورزی ایجاد می شود

نیکشاد تصریح کرد: امیدواریم با واگذاری 45 هزار هکتار اراضی در این منطقه بیش از یک میلیون تن افزایش تولید محصولات کشاورزی را شاهد باشیم و برای 10 هزار نفر نیز اشتغالزایی از این محل انجام شود.

وی در مورد توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای در فضای بسته گفت: با توجه به تغییرات آب و هوایی و بحران آب و همچنین فرسایش خاک تولید محصولات در فضای بسته رونق گرفته به طوری که توسعه این نوع کشت 10 برابر نسبت به فضای باز، رشد تولید محصول، مصرف کم آب و اشتغالزایی 10 برابری نسبت به تولید در فضای باز را به همراه دارد.

کلنگ زنی بزرگترین مجتمع گلخانه ای کشور در مغان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مزیت دیگر این نوع کشت را کنترل عوامل خسارت‌زا به ویژه سرمازدگی و حوادث قهری اعلام و خاطرنشان کرد: ما به سرعت کشت این محصولات را افزایش دادیم به طوری که امسال 12 گلخانه تولید رز هلندی در خلخال و پنج شهرک کشاورزی را در مناطق مختلف استان براساس فراخوان عمومی واگذار کردیم و بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور نیز در داخل کشت و صنعت مغان به مساحت یک هزار و 500 هکتار کلنگ‌زنی شد.

نیکشاد ادامه داد: با 100 هکتار توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای در کشت و صنعت پارس و سایر مجموعه‌های گلخانه‌ای که به مساحت دو هزار و 500 هکتار اجرا می‌شود نه تنها صرفه‌جوئی 435 میلیون مترمکعبی آب اتفاق می‌افتد بلکه 20 هزار فرصت شغلی فراهم می‌آید که ما از این مجتمع‌ها به عنوان ذخایری با ارزش‌تر از نفت و گاز یاد می‌کنیم.

380 واحد تولیدی راکد را به چرخه تولید بازمی گردانیم

وی در مورد واحدهای راکد و نیمه فعال بخش کشاورزی نیز بیان کرد: در یک سال گذشته 117 طرح راکد و نیمه فعال با پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به چرخه تولید بازگشته‌اند و با شناسایی 380 واحد دیگر سعی داریم تا امسال تعدادی از آنها را به چرخه تولید بازگردانیم.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار