چرا کسی چیزی نمی‌گوید
مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل از هر گونه پاسخ در باره میزان و ارقام درآمد آب‌های گرم معدنی استان بالاخص سرعین طفره می‌رود!
کد خبر: ۷۴۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵ 02 May 2019

مطابق بند ب ماده 36 قانون برنامه ششم توسعه «عوارض حاصل از چشمه‌های آب معدنی و درمانی در محدوده شهرستان‌هائی که ظرفیت توسعه گردشگری دارند، با طی مراحل قانونی در اختیار شهرداری‌ها یا دهیاری‌های همان منطقه قرار می‌گیرد. منابع حاصله متناسب با دریافت عوارض که به پیشنهاد شورای اسلامی شهر یا روستا به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان می‌رسد، با تصویب کمیته برنامه‌ریزی شهرستان صرف زیرساخت‌های گردشگری همان منطقه می‌شود.»

موضوعی که قانون‌گذار با هدف توسعه متناسب با امکانات مناطق پیش‌بینی کرده است و کاملا با شرایط و ویژگی های اقلیمی شهرستان سرعین که 12 استخر آبگرم معدنی دارد، تناسب دارد.

این در حالی است که به اذعان مسئولان شهرستان عملا این ماده قانونی در سرعین پیاده نمی‌شود و این شهرستان از آب‌های گرم معدنی صرفا نام رویایی آن را به یدک می‌کشد.

مصوبه شورای برنامه‌ریزی روی زمین مانده است

فرماندار سرعین در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: این ماده قانونی کاملا با شهرستان سرعین در تناسب بوده و بارها اهمیت آن را در جلسات طرح کردیم تا عملیاتی شود.

حسن حسن پور تصریح کرد: کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اعمال این ماده قانونی را با هدف توسعه زیرساخت‌های گردشگری مصوب کرده و به شورای برنامه‌ریزی استان انتقال داده تا 25 درصد از کل درآمد حاصل از آب‌های گرم به عنوان عوارض در اختیار زیرساخت‌های گردشگری قرار گیرد.

وی افزود: متاسفانه این مصوبه اجرا نمی‌شود و آب منطقه‌ای از پرداخت عوارض سرباز می‌زند و این در حالی است که توسعه زیرساخت‌های گردشگری به دلیل محدودیت‌های اعتباری با مشکل مواجه است.

فرماندار سرعین با ذکر مثالی به موضوع راه دسترسی به پیست اسکی آلوارس اشاره کرد و گفت: مشکل ما در بهسازی این مسیر اعتبارات است و همین عوارض می‌توانست منجر به توسعه بسیاری از زیرساخت‌ها شود.

به گفته حسن پور در سال‌های گذشته کمک‌های ناچیزی به شهرداری‌ها از این محل شده اما انتظار می‌رود نهاد متولی مطابق قوانین رفتار کند.

وی درآمد سالانه آب‌های گرم معدنی این شهرستان را به صورت میانگین 15 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: 12 استخر آب گرم در این شهر وجود دارد که خود ثروتی برای توسعه شهرستان محسوب می‌شود.

تعمیر استخرها ارتباطی به ماده 36 ندارد

هرچند قانون مسئولیت هر نهاد اجرایی را به صراحت مشخص کرده و نیازی به تفسیر آن نیست، مدیر عامل آب منطقه‌ای استان اردبیل در پاسخ به این مطالبه جدی گفت: بنده این استدلال را قبول ندارم و درآمد آب‌ها نیز به 15 میلیارد تومان نمی‌رسد و این اعداد درست نیست.

اصغر سلیمانزاده البته به عدد درست درآمد آب‌های گرم معدنی هیچ پاسخی نداد و تصریح کرد: ما نسبت به تعمیر استخرها اقدام می‌کنیم و سال گذشته 3 میلیارد تومان جهت تعمیر استخر «بش باجیلار» هزینه شد و همین هزینه ها به منزله حمایت شهرستان است.

این اظهارات در حالی است که مطابق نظر فرماندار سرعین تعمیر استخرها ارتباطی به ماده36 قانون برنامه ششم ندارد.

حسن پور تصریح کرد: اغلب استخرها تحت مدیریت بخش خصوصی است و باید از دستگاه‌های متولی پرسید برای گاومیش گلی و ساری سو چه کرده‌اند؛ هزینه کرد برای تعمیر استخر آبگرم ارتباطی به عوارض حاصل از درآمد ندارد.

وضعیت نامناسب برخی چشمه‌های آب گرم

مشاجره برای اختصاص درآمد آب‌های گرم در وضعیتی است که خود استخرها هنوز به سطح کیفی استانداردها جهت خدمت رسانی نرسیده‌اند و حتی تدوین استاندارد ملی آب‌های گرم در سرعین و ادعای برخی نهادهای متولی جهت نظارت و بازرسی با نظر خود مسافران همخوان نیست و برخی چشمه‌های آب گرم که از آن‌ها به عنوان چاه های نفت اردبیل یاد می‌شود در حد آب انبار باقی مانده‌اند.

یکی از مسافران به خبرنگار تسنیم گفت: متاسفانه بهداشت آب‌های گرم مناسب نیست؛ ما مرتبا به سرعین سفر می‌کنیم اما در روزهای تعطیل که تعداد مسافر زیاد است، بهداشت آب‌های گرم مطلوب نیست.

نازنین رحیمی تصریح کرد: هر چند بهای بلیت آب‌های گرم افزایش یافته اما سطح کیفی خدمات تغییر چندانی ندارد و ما که مرتب به سرعین سفر می‌کنیم به عینه شاهد این موضوع هستیم.

مطابق این اظهارات بسیاری از آب‌های گرم در سرعین وضعیت مطلوبی ندارند تا جایی که فرماندار این شهرستان نیز معتقد است باید تکلیف برخی استخرها روشن شده و خدمات کیفی‌تر شود.

حسن پور با بیان اینکه در وضعیت فعلی استخرهای ساری سو، پهن لو و ژنرال نیازمند ساماندهی است، گفت: این موضوع مطالبه جدی شهروندان است و انتظار داریم ادارات مطابق قوانین به توسعه شهرستان بیندیشند.

وی با بیان اینکه  برای حل مشکل استخر «ساری سو» جلسات متعددی با مسئولان ارشد استانی برگزار شده است، افزود:  شرکت طلایه داران مجری ساماندهی این آب گرم 4 ماه فرصت درخواست کرده تا با طرح جدید نسبت به ساماندهی اقدام کند.

فرماندار سرعین افزود: ما باید منتظر بمانیم تا بخش خصوصی به وعده خود عمل کند؛ از سویی چشمه پهن لو و ژانرال مانند آب انبار به حال خود رها شده و ساماندهی این دو چشمه مطالبه جدی مردم شهرستان است تا به واسطه آن بتوانیم اقتصاد سرعین را بهبود بخشیم.

استمداد از استانبول برای استانداردسازی

هرچند سرعین با تغییر چهره به نسبت یک دهه اخیر مواجه است اما هیچ کارشناسی میزان پیشرفت این شهرستان را متناسب با ظرفیت و امکانات خدادادی آن نمی‌داند.

آتشفشان نیمه خاموش سبلان که هنوز قلیان حیات در رگه‌های آن جریان دارد و چشمه‌های متعددی در دامن خود به ودیعه گزارده است شاهد سوءتدبیرها و بی‌برنامه‌گی، شعارزدگی و رفتارهای سلیقه‌ای مدیران از چشمه‌های خدادادی خود است.

تا جایی که تدوین استاندار ملی آب‌های گرم در اردبیل که  قرار بود الگوی سایر استان‌ها نیز شود، راه به جایی نبرد و محدود شدن کاربری آب‌های گرم به استخر شنا فریاد خود مسئولان را بلند کرد.

نهایت کار به این ایده منجر شد که اردبیل از تجربیات کشورهای موفق استفاده کند و استاندار اردبیل اکبر بهنامجو در سال گذشته به ترکیه سفر کرد تا از تجربیات دانشگاه استانبول برای توسعه استاندارد آب‌های گرم و پیاده‌سازی آب درمانی در سرعین تدبیر کند.

در این باره بخوانید

اعتراضات مردمی در شرکت آب منطقه‌ای اردبیل «قربانی» گرفت!
مسابقه حفر چاه‌های غیرقانونی در«ارشق» مشگین‌شهر 
كشف فساد مالی در شرکت آب منطقه اي اردبيل
تودیع و معارفه مدیر حراست شرکت آب منطقه ای اردبیل 
دلیل سکوت آب منطقه ای اردبیل مقابل تاراج حقابه مغان از ارس! 
لزوم حساب‌کِشی از درآمد نجومی آبهای گرم سرعین
آمار دقیق چاه‌های غیرمجاز استان اردبیل چقدر است 
آیا اصلاحات«آبی» استاندار اردبیل در راه است 
درآمد نجومی آبهای گرم سرعین به جیب چه کسانی می رود؟
کیفرخواست پرونده مدیر آب منطقه‌ای اردبیل صادر شد

موضوعی که منجر به برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی استان برای تربیت پزشکان در حوره آبدرمانی شد و مسئولان قول مساعد بهبود وضعیت فعلی آب‌های گرم سرعین را بار دیگر رسانه‌ای کردند.

در این میان باید پرسید اقتصاد خانوارهای سرعین به واسطه ثروت خدادادی تا چه حد متحول شده است؟ آیا مسئولان شعارزده مطالعه‌ای از رشد درآمد خانوارها طی یک دهه اخیر داشته‌اند و آیا توسعه شهر سرعین بر بستر گردشگری مطابق با بهره‌گیری بهینه از امکانات آن بوده است؟

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
بایداین منابع خدادی نفعی برای مردم منطقه داشته باشد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار