کد خبر: ۷۴۴۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱ 13 May 2019

به گزارش خبرنگار آران مغان، سایه سنگین دلالان بر محصولات کشاورزی به‌ خصوص سیر در شهرستان پارس آباد مغان هر روز بیش از گذشته می‌شود. با اينكه مقابله با دلالان و حذف واسطه ها از شعارهای تمام دولت ها و مدیران بوده اما در عمل هر روز شاهد رشد قارچ گونه دلالان در عرصه کشاورزی هستیم که متاسفانه زمینه را برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی مختل می کند و هنوز اقدام جدي برای مقابله با این پدیده اتخاذ نشده است.

با اينكه از زمانهای قدیم همواره دلالان رابط بخش تولید و مصرف بوده اند و وظیفه بازار رسانی را بر عهده داشتند اما امروزه، با افزایش تعداد دلالان و واسطه ها، هر محصولی از تولید تا رسیدن به مصرف کنندگان بیش از ۵ دست میچرخد و قیمت را برای مصرف کننده بالا می برد.

سود محصولات کشاورزی به جیب دلالان رفته و مقدار کمی از آن به دست کشاورزان میرسد با توجه به موقعیت کشاورزی شهرستان پارس آباد و تولید برخی محصولات خاص در این منطقه، متأسفانه به دلیل عدم نظارت کافی بر روند توزیع محصولات، سود محصولات کشاورزی به جیب دلالان رفته و مقدار کمی از آن به دست کشاورزان میرسد.

برخی مواقع فاصله قیمت برای مصرف کننده با قیمت خرید از تولیدکننده آنقدر زیاد است که درآمد دلال بیشتر از تولیدکننده میشود و کشاورز با سالها رنج و زحمت، درآمد کمتری از دلالی که چند ساعت بیشتر زحمت نمیکشد، دارد.

یکی از کشاورزانی که امسال اقدام به کاشت سیر کرده است، در این باره اظهار داشت: اغلب کشاورزان شهرستان پیازچه های سیر را برای کاشت به قیمت بسیار بالایی خریداری کردند به امید اینکه در برداشت محصول خود به یک سود حداقلی برسند اما متاسفانه نه تنها این امر محقق نشده بلکه امسال تمامی کشاورزانی که به کاشت این محصول روی آورده اند با مشکل مواجه شده اند.

پناهي با بیان اینکه متاسفانه بازار مطمئنی برای خرید محصول کشاورزان در استان و شهرستان وجود ندارد، عنوان کرد: عمده کسانی هم که حاضر به خرید این محصول در منطقه هستند رقمی را پیشنهاد می دهند که برای کشاورز ضرر سنگینی به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه سیرهای برداشت شده کشاورزان در حال از بین رفتن هستند، گفت: قیمت پایین سیر باعث شده که محصول سیر کشاورزان خریداری نداشته باشد در حالی که کشاورزان شهرستان برای تولید این محصول هزینه های بسیار بالایی صرف کرده اند.

در حالی كشاورزان پارس آبادي اين روزها سير تولیدی خود را به قیمت زير 1500 تومان به فروش می رسانند كه نرخ این محصول در بازار تفاوت زيادي با قیمت سير در مزرعه دارد که در این میان نقش همیشگی دلالان غيربومي قابل تامل است.

رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مشكل برداشت محصول و خريد سير نه تنها شهرستان پارس آباد مغان بلكه گريبان گير ساير استانهاي كشور نيز شده است.

عباس تابش با بيان اينكه بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخش های اقتصادی کشور نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور در رسيدن به خودكفايي دارد، در خصوص گلايه كشاورزان منطقه مغان از نبود خرید تضمینی سير، گفت: به دنبال اين هستيم تا بتوانيم اين موضوع را در تنظيم بازار كشور مطرح كرده يا از طريق صادرات محصول و دعوت از سازمانهايي همچون تعاون روستايي براي خريد تضميني و مشاركت در خريد اقدام كنيم تا باري از مشكلات كشاورزان توليد كنندگان استان اردبيل كاسته شود.

در حالی کشت و برداشت سیر در شهرستان پارس آباد مغان باعث اشتغالزایی فصلی شده و زمینه اشتغال کارگرانی حتی از سایر استانها برای برداشت این محصول را فراهم کرده اما حضور فعالانه دلالان از دوره کشت تا برداشت محصول و عدم اطمینان از وضعیت بازار، تغییرات شرایط آب و هوایی، نبود بسته بندی مناسب و کارگاههای فرآوری و صنایع تبدیلی سیر، فروش فله ای و کاهش صادرات این محصول باعث شده بسیاری از کشاورزان دیگر رغبتی به فعالیت در این حوزه نداشته باشند که باید چاره ای بر این موضوع اندیشید.

امسال 2800 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان پارس آباد به کاشت سیر اختصاص یافته است كه پيش بيني مي شود 90 هزار تن محصول سير برداشت شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار