کد خبر: ۷۴۶۷۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴ 20 May 2019

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، خلیل نیکشاد بعد از ظهر امروز در بازدید از باغات اردبیل اظهار داشت: طبق برآورد به دست آمده  در دو ماه گذشته امسال حدود 70 درصد از باغات استان اردبیل دچار سرمازدگی شدند و 60 درصد از باغات استان از بین رفته‌اند و با ورود سامانه بارشی و افت دما 70 درصد باغات استان خسارت را متحمل شدند.

وی با اشاره به این که 39 هزار هکتار از سطح باغات استان دچار سرمازدگی شده‌اند تصریح کرد:  بر اساس برآورد کارشناسان جهاد کشاورزی، 70 درصد باغات گردوی استان دچار خسارت شده و محصول آن به صورت کلی برای امسال از بین رفته و بر اساس آخرین ارزیابی کارشناسی انجام شده، 60 درصد باغات بادام و زردآلوی منطقه نیز بر اثر سرمای نابهنگام از بین رفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در موج اخیر سرما و یخبندان 30 درصد مجموع باغات انگور مشگین شهر نیز دچار خسارت شده و مجموع خسارت سرمازدگی باغات میوه هسته دار از جمله شلیل و هلو نیز حدود 30 درصد است و ضروری است که با شناخت آن، زمان احتمالی وقوع حوادث و شیوه های مقابله با آن از بروز خسارت و دست کم کاهش آسیب های آن اقدام اساسی صورت بگیرد.

نیکشاد بیان کرد: تولید بذور مناسب با شرایط آب و هوایی استان، ترویج کشت محصولات با آب بری کم، ترویج کشت محصولات گران قیمت، حرکت در مسیر گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی و تغییر سامانه آبیاری سنتی به آبیاری قطره ای از جمله مواردی است که می بایست در استان عملیاتی شود و در این زمینه اقدام هایی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: ساماندهی دیواره رودخانه ها ، مهار روان آب ها ، اجرای طرح های آبخیزداری، افزایش کشت نهال و درخت در مناطق سیل خیز و مقاوم سازی اماکن دامی و مسکونی در روستاها از جمله اقدام های دیگری است که باید در راستای کاهش خسارت های حوادث طبیعی در استان به آن توجه جدی صورت گیرد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار