کد خبر: ۷۵۳۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲ 12 June 2019

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادگستری کل استان اردبیل، ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان در هیجدهمین مجمع عادی سالانه (نوبت دوم) کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان اردبیل گفت: یکی از تأسیسات تأثیر گذار در امر قضا و ایجاد عدالت، نهاد کارشناسی است و اهمیت این موضوع قطعأ از یک امر ساده اداری و اجرایی فراتر است.

 وی افزود: در حال حاضر بلحاظ پیشرفت درحوزه های مختلف  از جمله ارتباطات، تکنولوژی و ...، باعث شده است پدیده ای حقوقی چه در بحث حقوقی و مدنی و جزایی متفاوت تر از گذشته است و تنوع و پیچیدگی موضوع سبب می شود بررسی های فنی تر و تخصصی تر صورت گیرد.

آقای عتباتی گفت: بی شک یک قاضی متخصص در امر حقوق و قضاوت است. لذا از آنجائیکه خیلی از مباحث مطرح در پرونده ها فنی و تخصصی در موضوعات مختلف است موجب می شود تا تأثیر ماهیتی نظر کارشناسی را در یک پرونده شاهد باشیم.

آقای عتباتی افزود: اظهار نظر های کارشناسی در تبیین و توضیح زوایای پیچیده پرونده ها بسیار تأثیر گذار است و خیلی وقت ها یک نظر کارشناسی دقیق منطبق بر قانون و مقررات یک گره بسیار بزرگی را در پرونده حل می نماید.

رئیس کل دادگستری  استان ادامه داد: نظر کارشناسی یکی از عوامل موثر و تأثیر گذاردر امر قضاوت و نتیجه آن است و از قرار وثیقه برای بررسی موضوع گرفته تا ارزیابی و تعیین ارزش وثیقه تا پیچیده ترین موضوع پرونده ها از جمله مشخص نمودن نوع اراضی از لحاظ مرتع بودن یا ملی بودن و نیز کشاورزی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. لذا اظهار نظر کارشناس یک اظهار نظری است که تأثیر گذار در صدور احکام در محاکم است و این کمک به اجرای عدالت در جامعه است.

وی با تأکید بر لزوم دقت در مقدمات اظهار نظر گفت: یکی از مهمترین موضوعات در این خصوص اخلاق کارشناس است این اخلاق شامل مسائل اعتقادی، علمی، اجرایی و نوشتاری ، رعایت ادب و احترام و  اظهار نظر بدون تبعیض است . لذا رعایت اخلاق حرفه ای و کارشناسی قطعاً موثر و راهگشا در اظهار نظر ها خواهد بود.

آقای عتباتی ارایه اظهار نظر های کارشناسی همراه با جزئیات و دقت و شفافیت آن موجب تسریع در تصمیم گیری قضات در صدور آرای پرونده ها ست و تبعاً عدم رعایت این موارد موجب اطاله دادرسی می گردد.

رئیس کل دادگستری استان با انتقاد از  برخی عدم حضور کارشناسان در محل گفت: این حضور کارشناسان باید در حضور طرفین پرونده ها صورت گیرد تا ضمن اینکه محلی برای اعتراض نباشد از طرفی موجب می شود تا از بسیاری از نارضایتی ها در این خصوص کاسته شود.

وی بر لزوم استفاده و بهره مندی از سیستم های الکترونیکی نوین در خدمت رسانی تأکید نمود و گفت: استفاده از این فن آوری های نوین موجب کاهش خطا شده و در کاهش اطاله دادرسی بسیار موثر است.لذا بر تقویت ارتباطات که منجر بر تسهیل در انجام امور می گردد بسیار کمک می نماید.

رئیس کل دادگستری استان استفاده از افراد خبره در امر کارشناسی، اعمال نظارت ها و کنترل ها و تعیین دقیق موضوع کارشناس را از ضروریات استفاده از نظریات کارشناسی ذکر کرد.

وی با تأکید بر امر مهلت در پرونده ها گفت: کارشناسان حتماً باید در زمانی که پرونده مد نظر است توجه نمایند و نظرات کارشناسی را در بازه زمانی مشخص شده در پرونده ارایه نمایند.

آقای عتباتی اظهار داشت: ارجاع نمودن پرونده ها به افراد متخصص و مرتبط که عدم رعایت این موارد نیز موجب ارجاع مجدد  به کارشناس و آغاز دوباره گردش پرونده می گردد که خود موجب اطاله دارسی خواهد بود . لذا تأکید می شود در انتخاب کارشناس مرتبط نهایت دقت انجام گیرد.

رئیس کل دادگستری استان گفت: دستگاه قضایی استان مصمم است تا با ایجاد هماهنگی و همکاری با ارگان های مختلف در جهت حل امور ، وضعیت داوری، وضعیت رسیدگی به پرونده ها و به حداقل رساندن زمان رسیدگی ها را ارتقاء بخشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار