محصول گندم ۳۰ درصد کاهش یافت
میزان محصول گندم کاشته شده در مزارع دیم استان به علت کاهش بارندگی در ایام گل‌دهی و دانه‌بندی خوشه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۷۵۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴ 20 June 2019

به گزارش تابناک اردبیل،‌احمد شهریار معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال وضعیت مزارع گندم استان تا قبل از خوشه بندی مطلوب بود ولی با قطع ناگهانی بارش و کاهش رطوبت حاصله از بارندگی، مزارع دیم دچار تنش و کاهش جدی محصول شد.

وی بیان کرد: این وضعیت موجب خسارت به مزارع گندم دیم در شهرستان های گرمی، بیله سوار، اردبیل و مشگین شهر شده و کاهش تولید گندم را به دنبال داشته است.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر این وضعیت در کاهش کاشت محصول گندم برای سال آینده افزود: پیش بینی می شود برای سال آینده محصولات رقیب که سودآوری بیشتری داشته باشد، در مزارع کشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با اشاره به نارضایتی کشاورزان در خصوص پایین بودن نرخ خرید تضمینی محصول اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو گرم گندم به نرخ تضمینی ۱۷ هزار ریال خریداری می شود در حالی که نرخ خرید هر کیلوگرم سبوس و کاه و کلش که از محصولات جانبی و زاید گندم محسوب می شود، سه تا هشت هزار ریال بیشتر از خود محصول است.

وی اضافه کرد: به علت پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم، رغبت کشاورزان گندم کار استان اردبیل برای فروش و تحویل محصول به مراکز خرید پیش بینی شده کمتر است.

به گزارش ایرنا، برداشت محصول گندم در استان اردبیل از حدود ۱۰ روز پیش شروع شده و همزمان عملیات خرید تضمینی محصول نیز در مناطق مختلف این استان آغاز شده است.

برای خرید تضمینی گندم در استان اردبیل ۳۵ مرکز خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با ظرفیت ۷۸ هزار تن دایر شده است و فعالیت این مراکز تا نیمه شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می شود.

محصول گندم با ۲۹۵ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

برای سالجاری تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل پیش بینی شده بود ولی با توجه به وضعیت به وجود آمده برای مزارع دیم استان، تحقق این میزان تولید بعید به نظر می رسد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶

میزان خرید گندم از کشاورزان در اردبیل ۵۶۰ تن است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار