معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خبر داد:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: از آغاز اجرای طرح ملی کنترل فشار خون در استان اردبیل تاکنون 49 درصد جمعیت شهری و روستایی در اجرای این طرح مشارکت کردند.
کد خبر: ۷۵۷۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰ 25 June 2019
به گزارش تابناک اردبیل، بابک نخستین در نشست با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: بیش از 50 درصد ارزش کار ما مربوط به آموزش و آگاهسازی اقشار مختلف جامعه است که در این زمینه سعی داریم از توانمندی و ظرفیت رسانه‌ها و وسایل ارتباطی بیش از گذشته استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت، آموزش و شناساندن خدماتی که به مردم ارائه می‌شود مهم و اساسی به نظر می‌رسد و بزرگترین چالشی که در اجرای طرح تحول سلامت شاهد آن بودیم، عدم اطلاع‌رسانی و آگاهسازی گروه‌های مختلف جامعه به ویژه مادران، کودکان، زنان باردار و گروه‌های سنی و جمعیتی متفاوت جامعه بود که قطعا بسته‌های بهداشتی متفاوتی برای آنها در نظر گرفته شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل فشار خون را زمینه‌ساز تشدید برخی از بیماری‌ها و نارسائی‌های کلیوی و ابتلا به دیابت اعلام کرد و گفت: زمانی وزارت بهداشت کنترل بیماری‌های واگیردار را در قالب طرح ملی واکسیناسیون سراسری هدفگذاری کرده بود ولی امروز با کنترل این بیماری‌ها بخش بیماری‌های غیرواگیر بسیار مهم به نظر می‌رسد که نسبت به ارتقای این شاخص‌ها نیز که وضعیت مطلوبی نداریم باید تلاش کنیم.

نخستین ادامه داد: در حال حاضر ما در کنترل بیماری‌های واگیردار به شاخص‌های جهانی و حتی بالاتر از آن دست یافتیم ولی همچنان در بیماری‌های غیرواگیر به ویژه قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی که عامل اصلی آن فشار خون بالاست، نتوانستیم کنترل و پیشگیری مناسبی را انجام دهیم.

وی بیان کرد: یکی از علل اصلی بالا بودن فشار خون و شیوع آن در سال‌های اخیر روی آوردن به زندگی ناسالم و تغذیه نادرست است که مصرف زیاد نمکف غذاهای فست‌فودی و همچنین عادات بد غذایی زمینه بالا بودن فشار خون و ابتلا به بیماری‌ها را به وجود آورده است به طوری که در سال 95 بیش از 16 میلیون نفر در کشور به این بیماری دچار شده بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: 30 درصد افراد گرفتار به این بیماری از ابتلای خود بی‌خبر بودند در حالی که با کنترل و اقدامات پیشگیرانه به راحتی می‌توان جلوی سکته های قلبی و مغزی و بیماری‌های ناشی از آن را گرفت.

نخستین اظهار کرد: ما باید در یک هدفگذاری مشخص تا سال 1404 بالغ بر 25 درصد از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش داده و در کنار آن با همکاری رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغی 30 درصد مصرف نمک و دخانیات همچنین 25 درصد بیماران ابتلا به فشر خون را کاهش دهیم.
 
وی مردم را به تحرک بدنی و انجام ورزش‌های روزانه دعوت کرد و گفت: متاسفانه بخش عمده ای از افراد جامعه در کنار تغذیه نامناسب به تحرک و ورزش نیز اهمیت نمی‌دهند که این خود زمینه افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی، بالا بودن فشار خون و سایر بیماری‌ها را زمینه‌ساز شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: 80 درصد علت فشار خون ناشناخته است و باید افراد تا آخر عمر خود با مصرف دارو آن را کنترل کنند که ضرورت دارد در قالب طرح بسیج ملی کنترل فشار خون که از 27 اردیبهشت شروع شده و تا 15 تیرماه ادامه دارد با مراجعه به ایستگاه‌های مختلف نسبت به تست فشار خون خود اقدام کنند.

نخستین بیان کرد: ما در مرحله اول آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاهسازی و در مرحله بعد فاز عملیاتی را در اجرای این طرح انجام دادیم و تا 15 تیرماه گروه‌های هدف ما که افراد بالای 30 سال، زنان باردار بالای 18 سال و بیماران دارای مشکل کلیوی باید به پایگاه‌های در نظر گرفته شده مراجعه و در این طرح مشارکت کنند.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم 630 هزار نفر در استان که سن آنها بالای 30 سال هستند در این طرح مشارکت کنند که 30 درصد آنها در روستاها و 70 درصد نیز در شهرها سکونت دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل حداقل جمعیت تعریف شده را برای تحت پوشش قرار دادن این طرح 50 درصد در استان‌ها اعلام و خاطرنشان کرد: ما تاکنون به 49 درصد این جمعیت تحت پوشش دست یافتیم و طی روزهای آینده قطعا به بالای 50 درصد خواهیم رسید به طوری که تا پایان تعطیلات 70 تا 75 درصد جمعیت مورد هدف در قالب این طرح مورد تست رایگان قرار می‌گیرند.

نخستین با بیان اینکه 99 درصد ساکنان اردبیل دارای پروانه الکترونیکی سلامت هستند، اضافه کرد: به سرعت اطلاعات جمع‌آوری شده از پایگاه‌ها و مراکز تعیین شده در قالب این پرونده‌ها ثبت و در مراحل مختلف افرادی که دارای فشار خون بالا باشند به مراکز بهداشتی و درمانی فراخواننده می‌شوند.

وی گفت: در استان اردبیل 221 ایستگاه با فعال بودن 825 نفر برای اجرای این طرح اعم از بخش خصوصی و دولتی پیش‌بینی شده که ما افراد دخیل در این طرح را در قالب آموزش‌های دو ساعته برای گرفتن فشار خون آماده کردیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: 380 نفر از این کاربران بهداشتی، 260 کاربر درمانی، 10 ایستگاه به صورت سلامت کارگری، 9 ایستگاه نیروهای مسلح، 130 پایگاه به صورت پایگاه ثابت در قالب مراکز بهداشتی، 27 پایگاه به صورت خصوصی و دولتی، 16 داروخانه، 17 بیمارستان، 5 ایستگاه تامین اجتماعی، سه ایستگاه هلال احمر و دو ایستگاه فوریت‌های پزشکی و دو ایستگاه آموزش و پرورش در اجرای این طرح مشارکت می‌کنند.

نخستین اظهار کرد: در کنار 221 پایگاه و ایستگاه ما در 633 پایگاه بهداشتی اعم از خانه بهداشت و پایگاه‌های جامع سلامت نسبت به ارائه خدمات به افراد مورد نظر در قالب این طرح اقدام می‌کنیم.

وی بیان کرد: تاکنون و در اجرای این طرح 62 درصد مراجعه کنندگان فشار خون نرمال و 16 درصد فشار خون بالا داشتند که قطعا با مراجعات بعدی بیماری‌های آنها کنترل خواهد شد.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خاطرنشان کرد: افرادی که فشار خون انها بین 140 و 90 باشد قطعا مبتلا به بیماری فشار خون هستند که ضرورت دارد با مراجعه مستمر به پایگاه های سلامت از سطح یک خدمات ما که ارجاع به پزشکان عمومی است، بهره‌مند شوند.

به نوشته ایسنا، نخستین گفت: براساس آخرین آمار در شهرستان کوثر با بیش از 90 درصد جمعیت تحت پوشش بیشترین عملکرد را شاهد بودیم و در نقطه مقابل به دلیل تراکم جمعیت در مرکز استان 38 درصد جمعیت جامعه هدف در قالب این طرح مورد سنجش قرارگرفتند.


انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار