کد خبر: ۷۵۹۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸ 06 July 2019

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ایزی هلث اپشنز"، مطالعه ای جدید در بیمارستان پانگ گونگ در تایوان نشان داده است که سیاهرگ های واریسی به طور قابل توجهی خطر مواجهه با لخته های خون خطرناک را افزایش می دهند.

طی این مطالعه داده های بیش از 425 هزار نفر مورد بررسی قرار گرفتند. نیمی از این افراد دارای سیاهرگ های واریسی بودند و خطر ابتلا به ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT) در آنها 5.3 برابر بیشتر بود.

ترومبوز سیاهرگی عمقی لخته خونی است که در سیاهرگ های عمیق بدن شکل می گیرد. به طور معمول، این لخته در پاها تشکیل می شوند و موجب علائمی مانند تورم، درد، قرمزی یا تغییر رنگ پوست پا یا احساس گرما در منطقه تحت تاثیر قرار گرفته می شوند. گاهی اوقات نیز ترومبوز سیاهرگی عمقی با هیچ علامتی همراه نیست.

ترومبوز سیاهرگی عمقی خطرناک است زیرا لخته خون تشکیل شده در پا می تواند به دیگر بخش های بدن سفر کند. لخته خون حتی می تواند موجب شرایطی به نام آمبولی ریوی شود که به واسطه وجود لخته خون در ریه شکل گرفته و مانع از تنفس می شود. این شرایط می تواند مرگبار باشد.

در شرایطی که ممکن است به واسطه سیاهرگ های واریسی نگران زیبایی ظاهری پاهای خود باشید، در واقع، ممکن است خطر جدی‌تر وجود لخته خون در یکی از بخش های حساس بدن، مانند مغز یا ریه در کمین شما باشد. این اطلاعات نباید موجب هراس شما شود، بلکه باید انگیزه مقابله با سیاهرگ های واریسی را افزایش دهد. در ادامه با چند روش مفید برای مقابله با سیاهرگ های واریسی بیشتر آشنا می شویم.

استفاده از جوراب های واریس

جوراب واریس یکی از رایج‌ترین روش های بهبود و پیشگیری از سیاهرگ های واریسی است. جوارب های واریس محصولاتی زرق و برق دار نیستند، اما کار خود را به خوبی انجام می دهند. جوراب واریس گردش خون سالم در پاها را تقویت می کند. گردش خون ضعیف مساله ای است که بیشتر افراد مبتلا به سیاهرگ واریسی با آن مواجه هستند. جوارب های واریس به طور کامل سیاهرگ های واریسی را بهبود نمی بخشند، اما کمتر قابل دیدن می شوند. همچنین، آنها از تشکیل سیاهرگ های واریسی جدید پیشگیری می کنند.

انجام ورزش بیشتر

سیاهرگ های واریسی اغلب به واسطه یک سبک زندگی کم تحرک شکل می گیرند. پشت میز نشینی یا حتی ایستادن بیش از حد می تواند اثر منفی بر گردش خون انسان داشته باشد. بر همین اساس، اگر مستعد ابتلا به سیاهرگ واریسی هستید، انجام ورزش از اهمیت ویژه برخوردار می شود. بیشتر کارشناسان معتقدند که ورزش، به ویژه اگر به کاهش وزن منتج شود، یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری از تشکیل سیاهرگ های واریسی جدید است و می تواند سیاهرگ های واریسی موجود را کمتر مشهود سازد. وزن اضافه بدن فشار بیشتری بر سیاهرگ ها وارد می کند که می تواند موجب تورم و مشهودتر شدن آنها شود.

مصرف فیبر بیشتر

برخی پژوهش ها نشان داده اند که ممکن است بین یبوست و سیاهرگ های واریسی ارتباطی وجود داشته باشد. در واقع، نتایج یک مطالعه نشان داد کشورهایی که رژیم غذایی آنها با کمبود فیبر مواجه است، به طور معمول موارد ابتلا به سیاهرگ های واریسی بیشتر است. پژوهشگران معتقدند کمبود فیبر به یبوست منجر می شود و فشار ناشی از یبوست فشار مضاعفی بر سیاهرگ ها وارد می کند که می تواند به تورم آنها منجر شود.

استفاده از شاه بلوط هندی

گیاه دارویی شاه بلوط هندی که به نام شاه بلوط اسبی نیز شناخته می شود، احتمالا رایج‌ترین مکمل مورد استفاده برای درمان سیاهرگ های واریسی است. برخی مطالعات نشان داده اند که این گیاه دارویی می تواند به بهبود نارسایی سیاهرگی مزمن، شرایطی که در آن دریچه های سیاهرگ های پا به درستی کار نمی کنند و به بروز مشکلات گردش خون در پا منجر می شود، کمک کند. افراد بسیاری که به سیاهرگ واریسی مبتلا هستند به نارسایی سیاهرگی مزمن نیز مبتلا هستند و بالعکس.

استفاده از گوتو کولا

گیاه دارویی گوتو کولا نیز می تواند به بهبود نارسایی سیاهرگی مزمن کمک کند. برخی مطالعات نشان داده اند که این گیاه دارویی حتی علائمی مانند تورم و نشت از سیاهرگ ها را کاهش می دهد، از این رو، امتحان کردن این گیاه دارویی نیز ایده خوبی است.

مصرف بیوفلاونوئیدها

بیوفلاونوئیدها در مواد غذایی مانند توت ها، سبزی های برگدار، سیر، و پیاز یافت می شوند که می توانند سلامت سیاهرگ ها را تقویت کنند. از این رو، برای مقابله با سیاهرگ های واریسی می توانید مصرف مقادیر فراوان از آنها را در برنامه غذایی خود قرار دهید. فلاونوئیدهایی که در بیوفلاونوئید روتین وجود دارند، نشان داده اند که دیواره سیاهرگ ها را تقویت کرده و علائم سیاهرگ های واریسی را کاهش می دهند.

شما می توانید روتین را به شکل مکمل یا از مواد غذایی مانند سیب، میوه های مرکبات، انجیر، چای سیاه، چای سبز و گندم سیاه دریافت کنید.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار