با تاکید بر ضرورت تبیین نقش صفویه در تاریخ ایران
مراسم روز ملی استان اردبیل با حضور جمعی از مقام‌های کشوری و محلی، هنرمندان و اصحاب فرهنگ و ادب در محل تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.
کد خبر: ۷۶۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶ 01 August 2019

به گزارش ایرنا، در این آیین که شامگاه چهارشنبه به مناسبت گرامیداشت هفته استان اردبیل و سالروز تشکیل حکومت صفوی برگزار شد، میهمانانی از جمله آیت الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مقام‌های  استان اردبیل شرکت کردند.

مراسم روز ملی اردبیل در تهران برگزار شد

در این آیین باشکوه که توسط خانه استان اردبیل و دبیرخانه ستاد گرامیداشت هفته استان اردبیل به اجرا درآمد، ناصر فیض شاعر اردبیلی، پارسا خائف هنرمند نوجوان عرصه موسیقی، آرمین جباری هنرمند و خواننده جوان اردبیلی و مجید عصری خواننده موسیقی مقام آذربایجانی گوشه‌هایی از قابلیت هنری خطه هنرپرور اردبیل را به نمایش گذاشتند.

حق صفویه ادا نشده است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در این مراسم، صفویه، مفاخر دینی و فرهنگی، مواهب خدادادی استثنایی و مدنیت و فرهنگ غنی را چهار ویژگی برجسته استان اردبیل برشمرد و گفت: با هر چهار ویژگی منحصر به فرد باید برای معرفی استان اردبیل بکوشیم.

آیت الله سیدحسن عاملی افزود: ما تاکنون حق صفویه را ادا نکرده‌ایم چرا که دامنه نفوذ آنها از ایران تا انتهای آناتولی گسترده شده ولی کسی از این امر چندان باخبر نیست.

وی افزود: عیب بزرگی است که اطلاع درستی از سران صفویه به خصوص قزلباش‌ها و مریدان و نفوذ صفویه در ایران و آناتولی نداریم.

وی بیان کرد: ما درصدد طراحی طرحی بزرگ درباره قزلباش‌ها هستیم و در این زمینه نمادها و تاج و شکل کلاه آنها استخراج شده و برای تداعی گذشته مستندات تاریخ صفوی در حال گردآوری است.

آیت الله عاملی اضافه کرد: علاوه بر این مقدمات تاسیس پژوهشکده صفویه شناسی فراهم شده ولی تاکنون کتابخانه تخصصی صفویه شناسی در استان راه اندازی نشده و باید در این زمینه تسریع شود.

وی در ادامه همچنین با اشاره نقش نفوذ معنوی خاندان صفوی در معرفی استان اردبیل در سطح جهان گفت: در زمان معاصر نیاز است که با سرمایه‌گذاری و از طریق علم و قدرت و اقتصاد و نخبگان، گذشته درخشان خود را در زمان معاصر بازسازی کنیم.

 تاریخ ایران مرهون فداکاری بزرگمردان اردبیل است

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: صفویان که امروز هفته استان را به نام آنها گرامی می‌داریم، سه دستاورد مهم در تاریخ ایران داشته که قابل کتمان نیست.

رضا کریمی احیای هویت ایرانی، حفظ یکپارچگی ارضی و حاکمیت ملی ایران و تقویت مکتب اهل بیت(ع) را سه دستاورد خاندان صفوی در حق این کشور عنوان کرد.

وی افزود: تاریخ ایران مرهون فداکاری بزرگ‌مردان اردبیلی از جمله خاندان صفوی است.

کریمی ابزار امیدواری کرد که اردبیل جایگاه گذشته خود را در تاریخ این کشور احیا کرده و صفحه جدیدی برای تاریخ درخشان اردبیل گشوده شود.

به گزارش ایرنا، در این آیین که همراه با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری بود، هنرمندان شرکت کننده به شعر خوانی و اجرای موسیقی سنتی ایرانی و آذربایجانی پرداختند.

همچنین در این آیین از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری استان اردبیل تجلیل به عمل آمد.

شورای فرهنگ عمومی کشور در سال ۱۳۹۶ بر اساس استنادات تاریخی، روز چهارم مردادماه را که مقارن با سالروز استقرار سلسله صفویه و به قولی سالروز تولد شاه اسماعیل نخستین پادشاه صفوی در ایران است، به عنوان روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد خاندان صفوی و روز اردبیل و هفته منتهی به این تاریخ را نیز به عنوان هفته اردبیل وارد تقویم رسمی کشور کرد.

بر اساس منابع معتبر تاریخی، چهارم مردادماه روز تاجگذاری شاه اسماعیل صفوی نخستین پادشاه صفوی است که با ایجاد و تاسیس حکومت صفوی ضمن یکپارچه کردن ایران و رسمی کردن مذهب شیعه در کشور، خدمات ارزنده ای را برای سرزمین پهناور ایران داشته است.

بر این اساس، از چهارم تا دهم مردادماه سال جاری برنامه‌های جامع و متنوعی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی استان و نقش این خطه در یکپارچگی ایران اسلامی و تشکیل حکومت مقتدر مرکزی در ایران توسط خاندان صفوی تدوین شده است.

برگزاری مراسم بزرگداشت استان اردبیل که از حدود هشت سال پیش آغاز شده، پس از چند سال به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان واگذار شده است.

مجموعه میراث جهانی بقعه و خانقاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که مقبره شاه اسماعیل و شیخ صفی‌الدین جد خاندان صفوی را در خود جای داده است، به سبب دارا بودن ارزش‌های برجسته جهانی در سال ۱۳۸۹ و در جریان سی و چهارمین نشست یونسکو در برزیل به شماره ۱۳۴۵ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
اردبیلی اصیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
به عنوان یک پژوهشگر اردبیلی اصیل که بنابه اقتضای شغلی ساکن تهران می باشم و همه روزانه اخبار شهرم را رصد نموده و سوابق مطالعاتی در خصوص شهر و استانم دارم ،از نحوه اطلاع رسانی برگزاری چنین همایش هایی گله مند هستم. ظاهراً دعوت ها بصورت گزینشی است!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
مشکلات اردبیل با اینگونه کارها حل نمیشود بجای اینکارها مسولین توضیح دهند چرا هیچ کار اساسی برای پیشرفت استان اردبیل انجام نمیدهند؟؟؟؟؟؟؟
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
روز ملی اردبیل یک افسانه و دروغ تاریخی برای سرکار گذاشتن مردم است که حدود ۱۰ سال است به سر زبانها انداخته اند. اگر چنین چیزی وجود دارد پس چرا در تقویم رسمی کشور ثبت نشده است؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
روز اردبیل بهانه ای برای نواختن طبل و دهل و تنبک بود که بحمدا... با تمام توان نوازندگی کردند و مشکلات استان حل شد... هم راهآهن تمام شد هم بیمارستان تروما \س از ۲۰ سال تمام شد هم حجاج عزیز استان بجای استان بیگانه از استان خودمان!!!!!! رهی سرزمین وحی شدند و هم بیکاریمان به صفر رسید اینهم برکات روز اردبیل و زورناهایی که دمیده شدند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار