از لابلای مطبوعات استان
آنچه که می تواند ظرفیت بی بدیل فرودگاه پارساباد مغان را از تعطیلی دور کند، طرح راه اندازی تاکسی هوایی در این فرودگاه است؛ طرحی که...
کد خبر: ۷۸۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹ 25 September 2019

به گزارش تابناک اردبیل، مهین روح نواز در گزارشی در شماره جدید هفته نامه چشم انداز اردبیل نوشت: فرودگاه پارساباد در سال 1352 با هدف نقل و انتقال محصولات شرکت کشت و صنعت مغان تاسیس اما در سال 1381(تحویل به شرکت فرودگاههای کشور) و تقریباً 17 سال زودتر به سرنوشت تراژیک شرکت کشت و صنعت مغان تبدیل شد و تلاش های دلسوزانه و متعصبانه فرزانه شرفبافی، مدیرعامل وقت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) در بهمن ماه سال 1396 برای فرود اولین هواپیما، بازگشایی و راه اندازی مجدد پروازها به این فرودگاه هم با رفتن او از مدیرعاملی این شرکت تداوم نیافت و بار دیگر این فرودگاه تعطیل شد.

در ماههای اخیر اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در مواجهه با موج گسترده اعتراض ها از تعطیلی این فرودگاه، بدون هیچ توضیحی از بین المللی شدن قریب الوقوع فرودگاه پارساباد مغان خبر داد اما به یکباره و چندی پیش در تفاهم نامه ای با شرکت فرودگاهها، پذیرفت که فرودگاه پارساباد در شرایط نامساعد جوی و جلوگیری از لغو پروازهای فرودگاه اردبیل، جایگزین این فرودگاه شود!

رسانه های گروهی این تفاهم نامه را سناریوسازی برای کاستن از سطح فراگیر اعتراض ها به تعطیلی فرودگاه پارساباد مغان ارزیابی کرده و خواستار آن شدند تا مسئولان پاسخ دهند با چه استدلالی این فرودگاه را که برای تعمیر و راه اندازی آن طی سالهای اخیر افزون بر 170 میلیارد ریال هزینه شد، دوباره تعطیل کنند.

استاندار اردبیل در شرایطی تن به این سناریو می دهد که از مدافعان جدی و دوآتشه واگذاری شرکت مجتمع کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی با هدف سرمایه گذاری و انتقال محصولات آن به بازارهای جهانی است؛ بخشی از خاک زرخیز ایران که به جز فرودگاه، از ابتدایی ترین زیرساخت های ارتباطی نظیر راه آهن هم بی بهره بوده و تنها راه ارتباط زمینی آن به مرکز استان به جاده مرگ شهرت دارد!

به گزارش چشم انداز اردبیل، آنچه که می تواند ظرفیت بی بدیل فرودگاه پارساباد مغان را از تعطیلی دور کند، طرح راه اندازی تاکسی هوایی در این فرودگاه است؛ طرحی که منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آن را تنها راهکار مقابله با تعطیلی برخی فرودگاههای کشور اعلام کرده است.

او گفته که طبق توافقات انجام شده با مجموعه سازمان هواپیمایی کشوری، تا پایان سال جاری ۱۲ تاکسی هوایی در فرودگاههای کشور با اولیت فرودگاه خراسان شمالی و هرمزگان راه‌اندازی خواهد شد.

منطقی با اشاره به اینکه در تاکسی‌های هوایی از هواپیماهایی با ظرفیت بین ۴ تا ۱۰ نفر استفاده می‌شود، بیان کرد: با راه‌اندازی تاکسی هوایی، مهم‌ترین کاری که صورت می‌گیرد این است که فرودگاه‌های کوچک را که الان حمل و نقل و پرواز در آنها فوق‌العاده کم است را فعال کرده و مرکز استان‌ها را به سایر مراکز استان‌های همجوار یا مراکزی که دارای فرودگاه‌های بزرگ هستند، متصل می‌کند.

وی ادامه داد: تاکسی هوایی همچنین به منظور استفاده از پرواز غیر برنامه‌ای راه‌اندازی شده است، برای پروازهای برنامه‌ای مسافر باید وقت زیادی را صرف کند تا بتواند پرواز انجام دهد، اما با تاکسی هوایی می‌توان این زمان را بسیار محدود کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته با توضیح اینکه تاکسی هوایی بخشی از هوانوردی عمومی است، گفت: هوانوردی عمومی اساس و پایه توسعه هوانوردی در دنیا و یکی از مهم‌ترین نیازهای صنعت هوایی در کشور ماست، اما اقدامات صورت گرفته در این زمینه در ایران کافی نیست.

منطقی تصریح کرد: توسعه هوانوردی عمومی به رونق کسب‌وکارهای حوزه هوایی می‌انجامد و می‌توانیم از این فرصت برای اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مستعد و توانمند استفاده کنیم، برای تحول در حوزه هوانوردی عمومی نیاز است که این صنعت را در تمام بخش‌ها اعم از خدماتی، گردشگری، بازرسی و لجستیکی توسعه دهیم نه اینکه صرفاً در مباحث آموزشی از این صنعت کاربردی استفاده کنیم.

تاکسی هوایی یک هواپیمای سبک یا حتی فوق‌سبک بوده و می‌تواند با حداقل ظرفیت ممکن، تقریباً به اندازه ظرفیت یک تاکسی یا اتوبوس معمولی، در مسیرهای کوتاه جابه‌جا شود.

تاکسی‌های هوایی اصطلاحی است که برای هواپیماهای دربستی در فرودگاه‌ها به کار گرفته می‌شود که مسافران می‌توانند بدون معطلی برای رسیدن ساعت پروازهای برنامه‌ای فوراً با در اختیار گرفتن این تاکسی‌های پرنده به مقصد خود برسند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
-
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
خخ.دیگه شوروعده های بی سرانجام رودراوردند.تاکسی هوایی!!!
پروازعادی فرودگاه روبرقرارکنیدبقیه پیشکش
ناشناس
|
-
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
لابدکرایه این تاکسی هوایی هاهم بسیاربالاست ،شایدمقرون بصرفه نباشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
نظریه توخالی و پوچ
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار