کد خبر: ۷۸۲۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸ 25 September 2019

کشاورزی یکی از محورهای اصلی تولید همواره در موعد برداشت محصول و به لطف فقدان صنایع تکمیلی و نگهداری، به شیوه بیرحمانه قربانی سیاست ها و رویه های غلط( واردات) واقع شده و متحمل خسارات زیانبار و جبران ناپذیر می شود.

فقدان قدرت چانه زنی از یک طرف و شرایط نابرابر موجب می شود تا این قشر در پیگیری و تحقق حقوق تعریف شده در قانون اساسی و قوانین موضوعه در ارتباط با مسئولیت دولت ناتوان مانده و نظاره گر وعده ها و شعارها در داستان تراژیک خود باشند.

مصادیق بسیار و ناگفته ها زیاد است اما شان نزول وجیزه حاضر، همانا سوگنامه باغداران مشکین شهری است که این روزها دسترنج خود را به هیچ! هم نمی خرند و دلالان برای مفت خری ،سیب مرغوب اشان را «ضایعات» می نامند! و مدیران به حکم کی بود کی بود من نبودم ...، مسئولیتی را در قبال این فاجعه متوجه خود نمی دانند!

ناگفته پیداست که دولت( مانند اشخاص حقیقی که موضوع حق و تکلیف است) در قبال حفظ ارزش دارایی مردم، مسئولیت روشنی دارد و نمی تواند به دلیل رویه های اقتصادی که موجبات تحمیل خسارت به اموال و دارایی افراد می شود، خود را از تعهد مبرا بداند؛ قاعده عدالت، قاعده حرمت مال مسلمان، حفظ امنیت اقتصادی و نظم عمومی به عنوان مبانی عام، و قواعدی چون اتلاف، لاضرر، و تسبیب در شمار مبانی خاص اثبات این نوع از جبران خسارت، قلمداد شده و مورد استناد هستنند.

ناصرعتباتی رئیس کل دادگستری استان اردبیل در باره وضعیت موجود باغداران مشکین شهری گفته که سازمان جهاد کشاورزی از ارائه الگوی کشت به کشاورزان و زارعین «غفلت» کرده و این سبب «ضرر و زیان» فعالان این بخش شده است.

کیست که نداند، واژگان و عبارات به کار رفته در سخنان یک مقام قضایی، نه تنها اتفاقی و تصادفی نیست بلکه دارای بار حقوقی و مبتنی بر منطق و استدلال است؛ ناصر عتباتی در مقام ریاست کل دادگستری استان در معرفی مسئولیت دولت از عبارت «غفلت» منجر به «ضرر و زیان» باغداران از جانب سازمان جهادکشاورزی سخن به میان آورده و مردم انتظار ندارند، با وجود مبانی قانونی متعدد در پیگیری و اعاده حقوق تضییع شده باغداران و اختیارات موسع مدعی العموم، این مهم صرفاً به یک سخنرانی محدود و متوقف شود.

نمایش تراژیک امروز باغداران مشکین شهر، محصول سالها بی مسئولیتی دستگاههای ذیربط و فقدان اعمال نظارت های جدی در مواجهه با داستان تکراری هر ساله گندمکاران، پنبه کاران، سیرکاران و ... است و لذاست که اظهارات رئیس کل دادگستری استان را در این زمینه به فال نیک گرفته و امیدواریم در احقاق حقوق باغداران، به مثابه یک اصلاح گر ایفای نقش و اقدام عملی کند.

آیه 179 سوره اعراف در مذمت افراد غافل می گوید«... اوُلئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ؛ تحقیقاً (گروه) کثیری چشم دارند، ولی نمی‌بینند گوش دارند ولی نمی‌شنوند(و خود را به کری می‌زنند) اینان بلکه گمراه‌ترند؛ غافلند و غفلت‌شان از شنیدن و دیدن انسانی و تفکر محرومشان کرده است»

فرهنگ معین واژه «غفلت» را «اهمال کردن» و مساوی با قصور خوانده و فرهنگ دهخدا آن را مترادف با «سهل انگاری» تعریف کرده است.

علی اکبر روح نواز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار