مدیرکل بهزیستی استان اردبیل:
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: در سال گذشته بالغ بر 22 هزار کودک و نوزاد تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند.
کد خبر: ۷۸۴۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹ 01 October 2019
-

به گزارش تابناک اردبیل، بهزاد ستاری در مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان در اردبیل اظهار کرد: امسال شعار جهانی که برای این روز در نظر گرفته شده «زبان اشاره حق همه ناشنوایان» است و بر این اساس ایجاد رابطه بین جامعه و ناشنوایان برای ما بسیار حایز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه توسعه علایم اشاره و نوشتاری باید توسعه یافته و رابطان ناشنوایان به آخرین یافته‌های این زبان مسلط شوند، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش، رسانه‌ها و مجموعه بهزیستی باید تمام تلاش خود را برای ارتقای این زبان و توسعه ارتباط صحیح ناشنوایان با جامعه بکار گیرند.

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل برطرف کردن مشکل ارتباطی ناشنوایان را از اساسی‌ترین نیازهای این قشر دانست و بیان کرد: بهزیستی در تمام فعالیت‌های خود سعی در جلوگیری از به دنیا آمدن نوزاد بدون اختلالات ژنتیکی است و گام اول تحقق این امر مراقبت‌های قبل از بارداری و انجام مشاوره‌های ژنتیک و پزشکی است.

ستاری انجام آزمایشات غربالگری قبل از تولد نوزادان را در پیشگیری از معلولت‌ها مهم ارزیابی کرد و گفت: ما برنامه های غربالگری را در بهزیستی در سال‌های اخیر با جدیت دنبال می‌کنیم به طوری که تشخیص به موقع انواع معلولیت‌ها با هدایت و راهنمایی بهزیستی اولین گام در جلوگیری از به دنیا آمدن نوزاد معلول است.

وی تشخیص به موقع معلولیت و برنامه‌های پیشگیرانه را در این زمینه یادآور شد و افزود: در سال گذشته بالغ بر 22 هزار کودک و نوزاد تحت غربالگری شنوایی در استان اردبیل قرار گرفتند که از این رقم 97 نفر دارای اختلالات شنوایی شناسایی و برای انجام اقدامات پیشگیرانه و درمان به موقع معرفی شدند.

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل شناسایی، آموزش و ارائه برنامه‌های توانبخشی را از دیگری برنامه‌های بهزیستی برای بازتوانی ناشنوایان اعلام و تصریح کرد: ما با معرفی خانواده‌ها به کاشت حلزون، استفاده از سمعک و ... سعی داریم تا کودکان ناشنوا و کم شنوا را کمک کرده تا از نعمت شنوایی برخوردار شوند.

ستاری از اقدامات اساسی دولت برای تامین هزینه‌های کاشت حلزون در استان‌ها خبر داد و گفت: ما نیاز داریم تا دستگاه‌های مرتبط در راستای خدمات توانبخشی وارد عمل شده و دست بهزیستی را در کمک‌رسانی و تامین نیازهای خانواده‌های دارای معلول بگیرند.

وی به سیاست استان در توسعه و گسترش مراکز گفتاردرمانی و مرکز کودک شنوا و خانواده اشاره و اظهار کرد: علاوه بر اردبیل در شهرستان‌های پارس‌آباد و خلخال ما این مراکز راه‌اندازی کردیم به طوری که در پارس‌آباد 22 کودک ناشنوا و در خلخال نیز 15 کودک تحت پوشش برنامه‌های این مراکز قرار گرفته‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار