بررسی مطالبه مردمی از رئیس قوه قضائیه
کارشناسان، تصویب طرح تحقیق و تفحص از واگذاری کشت و صنعت مغان را مصداق نوشداری بعد از مرگ سهراب می دانند.
کد خبر: ۷۸۵۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴ 06 October 2019

به گزارش تابناک اردبیل، هفته نامه چشم انداز اردبیل در شماره جدید خود نوشت: رسانه ها از امضای طومار اعتراضی و درخواست از رئیس قوه قضائیه برای ابطال واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان خبر می دهند.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه اخیر مسئولان عالی قضایی درباره اعتراضات کارگری در شرکت هپکو، اظهار کرد: این مسائل فقط مشکل هپکو نیست، مشکلات مشابه هپکو و نحوه واگذاری ها و فقدان رعایت ضوابط ، در سراسر کشور وجود دارد که پیامدها و غصه‌هایی درست کرده است.

رئیس قوه‌ قضائیه تأکید کرد: باید درباره واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی همه واحدهایی که دچار مشکل شده‌اند، بازنگری شود. در خصوصی‌سازی اولین نکته اشکالات ساختاری است که باید حتماً برطرف و در نوع واگذاری‌ها اشکالاتی وجود دارد که باید به آنها توجه شود. توجه به این نکات، می‌تواند آینده را در این زمینه تضمین کند. خصوصی‌سازی از ضروریات کشور است اما باید این کار با رعایت مقررات و توانمندی‌های فردی که به او واگذار می‌شود و رعایت همه جوانب صورت گیرد.

سراج رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور بهمن سال 1397 با اشاره به تخلفات در واگذار‌های انجام شده به بخش خصوصی گفته بود که اداره کل ویژه سازمان بازرسی در زمینه خصوصی‌سازی ورود پیدا کرده و پرونده‌های سنگینی هم تشکیل شده است.

وی بیان داشت: برای مثال در رابطه با شرکت کشت و صنعت مغان هم پرونده‌ای تشکیل شد، قانون مشخص کرده باید واگذاری به افراد دارای اهلیت و سابقه فعالیت درزمینه مرتبط و دارای مناعت مالی در آن زمینه باشند، فردی که این دشت به آن واگذار شد در زمان واگذاری یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار بود.

پوری حسینی رئیس سابق سازمان خصوصی سازی که آذرماه سال 1397 خبر واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان به برنده دوم مزایده( شیرین عسل) را اعلام کرد، به دنبال گسترش اعتراضات و تجمعات دانشجویی و رسانه ها نسبت به شیوه واگذاری ها، مرداد ماه جاری به محض برکناری از سمت خود به سازمان بازرسی کل کشور احضار و به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و تضییع گسترده اموال عمومی و دولتی توسط شعبه نهم بازپرسی دادسرای ویژه کارکنان دولت تهران بازداشت شد.

با توجه به اتهامات وارده به پوری حسینی در زمان تصدی ریاست سازمان خصوصی سازی و واگذاری بنگاههای بزرگ اقتصادی به افراد فاقد اهلیت و با قیمت های بسیار پایین منجمله شرکت کشت و صنعت مغان، ماشین سازی تبریز، پالایشگاه کرمانشاه، نیشکر هفت تپه و ...مردم منتظر ابطال واگذاریهای مسئله داری هستند که چندی پیش در خصوص شرکت ماشین سازی تبریز تحقق عینی یافت و طی روزهای اخیر نیز با خلع ید مالک شرکت هپکو اراک وارد مرحله جدیدتر شد.

عدم تعیین تکلیف حقوق عشایر مغان در زمین های موردمنازعه با این شرکت از جمله مسایلی است که هر آن می تواند منجر به بروز مسایل و مشکلات مشابه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و هپکو اراک شود.

شرکت کشت و صنعت مغان با 63 هزار هکتار وسعت، شامل باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه قند، کارخانه لبنیات، کارخانه فرآوری میوه ¬به قیمت یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان( پرداخت یکصد میلیارد تومان نقد و مابقی در اقساط 10 ساله) به شرکت شیرین عسل واگذار شد.

اکبر اعلمی از نمایندگان ادوار مجلس و از منتقدین جدی واگذاری کشت و صنعت مغان در گزارش مستند و تحقیقی خود گفته است که اگر اموال، ابنیه و ادوات و ماشین آلات فراوان و باغات پرمحصولی که این شرکت دارد (تنها 2600هکتار مجتمع باغبانی) را نادیده بگیریم و فرض کنیم که کل شرکت زمین بایر است، طبق این معامله، زمین این شرکت از قرار هر متر مربعی 2800تومان یعنی کمتر از قیمت دو بسته پفک نمکی 100گرمی بفروش رفته است!

کارشناسان، تصویب طرح تحقیق و تفحص از واگذاری کشت و صنعت مغان در مجلس شورای اسلامی با توجه به سرنوشت همه طرح های مشابه در ادوار گوناگون مجلس و بالاخص در سال پایانی مجلس دهم را مصداق نوشداری بعد از مرگ سهراب می دانند.

از زمان انتشار مزایده این شرکت دردو سال اخیر، نه تنها هیچکدام از نمایندگان استان اردبیل نسبت به شیوه واگذاری کشت و صنعت مغان از مسئولیت و وظایف قانونی و نظارتی خود استفاده ننمودند بلکه متفق القول، این معامله را عاملی برای توسعه منطقه ارزیابی کردند.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل و قاطبه مسئولان اجرایی استان نیز از آغاز این فرایند تاکنون جزو موافقان و طرفداران جدی معامله بزرگ سال 97 بوده و هستند.آنان می گویند که خریدار جدید شرکت از زمان تحویل موردمعامله تاکنون، توانسته است به وعده هایش در رونق و توسعه و اشتغال زایی عمل کند و تلاش های او امیدوارکننده است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
سر دسته این طومار نویسی مدیران مفت خور دولتی هستند و محلی ها را به شورش و ابطال تشویق میکنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار