کد خبر: ۷۸۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹ 07 October 2019

چراغ زرد یا قرمزچک که ممکن است گاهی بر روی صفحه آمپرخودروی شما روشن شود می‌تواند نشانه مهمی از وجود ایراد درزیرکاپوت باشد. رفع نکردن این مشکل می‌تواند منجر به از کارافتادن خودرو در راه شود و یا هزینه‌های تعمیر زیادی برای شما ایجاد کند.

ایراداتی جزئی مانند بسته نبودن کامل درب باک تا ایراداتی مهم مانند خراب ‌شدن مبدل کاتالیست می‌توانند از علت‌های روشن‌شدن چراغ چک باشند. در ادامه ده مورد رایجی که سبب روشن ‌شدن این چراغ می‌شوند را معرفی خواهیم کرد.

1-از جا درآمدن درب باک

بسته به تکنولوژی خودروی شما ممکن است که نبودن درب باک سبب روشن شدن چراغ چک شود. همچنین گاهی باید درب تعویض گردد تا چراغ چک خاموش شود.

2-خراب شدن سنسور اکسیژن

این سنسوروظیفه اندازه‌گیری میزان اکسیژن سوخته نشده را در اگزوز خودرو برعهده دارد. این اطلاعات به کامپیوتر خودرو فرستاده می‌شود تا بهترین نسبت سوخت و هوا وارد سیلندرها شوند. هرچند این امکان وجود دارد که زمان تعویض سنسورها فرا  رسیده باشد ولی همچنان موتور به عملکرد خود ادامه دهد، اما مصرف سوخت بیش‌تر خواهد شد. در درازمدت نیز یک سنسور معیوب می‌تواند سبب خراب شدن قطعاتی مانند مبدل کاتالیستی وشمع‌ها شود.

3-خرابی کوئل و یا شمع‌ها

کوئل وظیفه دارد که الکتریسیته با ولتاژبالای مورد نیازبرای‌فرآیند جرقه‌زنی درشمع‌ها را تامین کند. در خودروهای قدیمی یک کوئل برای تمام سیلندرها درنظر گرفته می‌شد اما در خودروهای جدید به ازای هر سیلندر یک کوئل تعبیه شده است. به عنوان مثال بوگاتی شیرون 16 کوئل دارد. اما تفاوتی ندارد که تعداد کوئل‌های خودروی شما چقدراست؛ کافیست یکی از کوئل‌ها به درستی کارنکند تا منجر به روشن‌شدن چراغ‌چک درصفحه آمپرخودروی شما شود.

همچنین اگرشمع‌ها خراب‌ شوند، دسته‌ای ازایرادات درماشین شما ایجاد می‌شوند که سوختن ناقص یا عدم انفجاردرسیلندردر شتاب‌گیری از جمله آن‌ها است. البته خراب شدن کوئل نیزمی‌تواند منجربه همچین اتفاقی شود. حتی ممکن‌است خودرودر حین حرکت ناگهان خاموش گردد.

4-خراب شدن مبدل کاتالیستی

مبدل کاتالیستی درسیستم اگزوز قرار دارد و وظیفه دارد که کربن مونواکسید تولید شده درموتوررا به کربن دی اکسید تبدیل کند. البته این قطعه پیچیدگی خاصی ندارد، همچنین می‌توان به راحتی از خراب شدن سریع آن پیشگیری کرد.

تعویض به موقع روغن مهم‌ترین عامل پیشگیری ازخراب‌شدن مبدل به شمارمی‌آید. همچنین دقت داشته باشید که مبدل کاتالیستی مسدود نشده باشد وهرصدای مشکوکی که ازاگزوزمی‌شنوید و دود غیرعادی که خارج می‌شود را مورد بررسی قراردهید.

5-از کارافتادن سنسورهوای ورودی

سنسورهوای ورودی وظیفه دارد که میزان هوایی که به موتور وارد می‌شود را بررسی کند و اطلاعات لازم را برای کامپیوتر خودرو ارسال کند. لرزش درجا، مشکل در استارت زدن و تغییر ناگهانی درموقعیت پدال گاز می‌توانند نشان‌دهنده خرابی این سنسور باشند. همچنین اگرموتورخفه می‌کند یا مصرف سوخت بالاتراست، مشکل می‌تواند ازسنسورورودی هوا باشد.

6-خرابی وایر شمع

اگروایرکه وظیفه متصل کردن شمع و کوئل را برعهده دارد خراب شده باشد، دیگرامکان جرقه‌زنی درموتوروجود نخواهد داشت وچراغ چک روشن خواهد شد.

نشانه‌های اولیه خرابی وایر، لرزش خودرو درهنگام درجا کارکردن وافت قابل توجه قدرت موتورهستند که باید آن‌ها را مدنظرداشت.

7-ایراد در سیستم EGR

سیستم EGR که وظیفه بازچرخانی گازاگزوزرا برعهده دارد، با کاهش دما میزان گاز نیتروژن مونواکسید خروجی از اگزوزرا کاهش می‌دهد و بازدهی موتوررا نیز بهبود می‌بخشد. شیراین سیستم می‌تواند گرفته شود یا به طورکلی ازکار بیفتد. در این صورت این شیر باید بازشده و تمیز شود یا به طورکلی با قطعه جدیدی تعویض گردد.

8-نشتی خلأ

هرماشینی چند سیستم خلأ دارد که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند. به عنوان مثال در بوسترترمزها از سیستم خلأ استفاده می‌شود. در موتور نیز خلأ اهمیت فراوانی دارد. حال اگر خودرو درهنگام کارکردن درجا ضربه می‌زند یا دورموتوربالا باقی می‌ماند، احتمالا نشتی خلا درسیستم‌ها وجود دارد.

همچنین شلنگ‌های خلأ نیزممکن است پس ازمدتی خشک وشکننده شوند و ترک‌هایی درآن‌ها به‌وجود بیاید که مهم‌ترین علت نشتی خلأ نیزهمین اتفاق است. درضمن نشتی درمحل اتصالات نیزمی‌تواند رخ دهد که نباید فراموش شوند.

9-ایراد باتری

باتری همانطورکه قطعه‌ای ساده به شمارمی‌آید، عضوی حیاتی در خودرو نیزهست. بدون باتری ماشین استارت نمی‌خورد و درواقع هیچ عملکردی نخواهد داشت. دریک ‌سری ازخودروهای جدید، چراغ چک برای خراب شدن باتری نیزعلاوه بر چراغ وضعیت دینام وجود دارد.

در هرصورت اگرچراغ چک خودرو شما روشن شده است، ساده‌ترین کارمراجعه به نمایندگی محسوب می‌شود که البته هزینه کمی نخواهد داشت. اما اگرمی‌خواهید خودتان آستین بالا بزنید و ایراد را پیدا کنید، می‌توانید یک دستگاه اسکنر OBD II را با قیمت نه چندان زیادی تهیه کنید. این دستگاه به پورت OBD II خودرو که معمولا درسمت راننده قرار دارد متصل شده وارورهایی که وجود دارد را به گوشی همراه شما می‌فرستد. پس ازآن با سرچ در اینترنت می‌توانید نسبت به معنای ارورهای مختلف آگاهی پیدا کنید. البته قبل ازخریدن دستگاه، ازهماهنگی آن با مدل خودرویتان اطمینان بیابید.

10-ایراد در سیستم دزدگیر

اگر سیستم دزدگیر به خوبی نصب نشود، ممکن است سبب خالی شدن باتری، روشن شدن چراغ چک و حتی جلوگیری از روشن شدن خودرو شود. اگر احساس می‌کنید که سیستم دزدگیرتان دچارمشکل شده است،‌ حتما به یک تعمیرکارخبره مراجعه کنید. حتی ممکن است که کل سیستم دزدگیرنیازبه تعویض‌ داشته باشد. هرچند این فرآیند کمی هزینه‌برخواهد بود، اما حداقل نگرانی خاصی بابت روشن شدن ناگهانی سیستم دزدگیردرنیمه‌های شب به طوراتفاقی نخواهید داشت.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار