کد خبر: ۷۸۷۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷ 12 October 2019

اشاره- معمولا در آغاز هر سال تحصیلی، دغدغه هایی برای دانش آموزان، خصوصا کلاس اولی‌ها و والدین آن‌ها پدیدار می شوند که باید با استفاده از روش‌های علمی و همکاری مستمر و متقابل والدین و اولیای مدرسه، برطرف شوند. با مدنظر قرار دادن این مهم، پیشنهادهای یکی از کارشناسان علوم تربیتی از نظر کاربران محترم می‌گذرد:

 کارشناس علوم تربیتی گفت: ترس از مدرسه به عنوان حالتی هیجانی، یکی از مشکلات رایج در بین دانش آموزان سال اول ابتدایی است که به معنای امتناع از مدرسه رفتن می باشد و به دلایلی مانند نگرانی دوری از والدین و خانه که دانش آموز به آن‌ها دل بسته، رخ می دهد.  ملاحت بضاعت پور اردبیلی افزود: مدیریت چنین رفتارها و بسیاری دیگر از مشکلات، تعامل و همکاری مستمر والدین و اولیای مدرسه را می طلبد تا در کم‌ترین زمان و به بهترین شکل ممکن، روزها و ماه‌های تحصیل، برای دانش آموز، توام با آرامش و لذت درونی باشد.

وی توضیح داد: براین اساس، جا دارد والدین، از تحقیر و سرزنش کودک، اجتناب وآرام آرام وابستگی او را به خانه متعادل سازند و برای رفع اضطراب مدرسه رفتن،  مدرسه را به عنوان محیطی برای یافتن دوستان جدید و داشتن اوقاتی خوش، توصیف کنند.

بضاعت‌پور ادامه داد: پدران و مادران می‌توانند در هفته‌های نخست سال تحصیلی، با  بازگو کردن خاطرات گذشته خود از مدرسه و برشمردن تلویحی امتیازات مدرسه، فرزندشان را  دلگرم و بیم کاذب ناشی از جدا شدن از محیط خانه و ورود به محیطی نامانوس را از ذهن او بزدایند.

این پژوهش‌گر  علوم تربیتی در بخش دیگری از سخنانش تاکید نمود: برای جلوگیری از بی‌انگیزگی دانش آموزان، باید از کم جلوه دادن اهمیت تحصیل و کسب دانش، حتی در قالب طنز و شوخی خودداری کرد چرا که تکرار این رویه، کم کم موجب دلسردی و عدم اطمینان دانش آموز به آینده تحصیلی‌اش خواهد شد.

بضاعت‌پور به اهمیت استقلال منطقی کودکان اشاره  و تصریح نمود: نداشتن استقلال کافی،  موجب ایجاد  استرس در کودکان و بروز مشکلاتی برای آن‌ها می شود لذا  بهتر است اعضای خانواده، نه به عنوان حلاّل مشکلات، بلکه به عنوان راهنمای حل معضلات،  به گونه ای بسترسازی کنند که آن‌ها یاد بگیرند  به تنهایی کارهای شخصی خود مانند پوشیدن و در آوردن لباس‌ها و کفش‌ها، مسواک زدن و ... را انجام دهند.

وی ضرورت مانوس کردن کودکان با کتاب را یادآور شد و خاطر نشان کرد: کتاب‌های مصور، معمولا حس خوبی در کودک ایجاد می‌کنند و یکی از بهترین راه‌های ایجاد انگیزه در آنان برای انس با کتاب این است که اعضای خانواده نیز حتما با کتاب همراه باشند و متوجه باشند که کودکان‌شان از رفتارهای بزرگ‌ترها الگوبرداری می‌کنند. 

این مربی مراکز پیش دبستانی هشدار داد: مقایسه کردن بچه با دیگران به منزله تزریق سم به روح اوست لذا توصیه دیگر، به والدین این است که از این کار قویا پرهیز وبه جای فشار آوردن به فرزند خود برای کسب نمره‌های بهتر، او را به کوشش بیش‌تر تشویق کنند طوری که کودک احساس نکند دوست داشته شدنش، تابعی از نمره‌هایی است که در مدرسه می‌گیرد.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/7/20/535362_289.jpg

بضاعت‌پور اردبیلی اظهار کرد: در این بین نباید فراموش شود که کودکی، شادترین دوره زندگی هر انسان است که هرگز تکرار نمی شود و لذا بهتر است ترتیبی اتخاذ کنیم که کودکان در ساعات غیر مدرسه،  بیش‌تر بازی کنند یا به ارتباطات خانوادگی و اجتماعی بپردازند تا شادی‌های این مقطع سنی برایشان تباه نشود.

او در بخش پایانی سخنان خود تصریح نمود: در کنار خانه و خانواده، اولیای مدرسه، خصوصا معلمان، رکن دیگر برای ایجاد آرامش، رفع مشکلات تحصیلی و ارتقای انگیزه تحصیلی در دانش آموزان همه مقاطع، خصوصا کلاس اولی‌ها هستند.

وی توضیح داد: همان گونه که همکاران‌مان وقوف دارند پرهیز از یک طرفه کردن کلاس، تاثیر مستقیمی در افزایش بهره وری آموزشی دارد و معلمان کلاس اولی‌ها  که الگوهای محبوب این دانش آموزان هستند حتما باید از عصبانیت در مدرسه و کلاس مخصوصاً در اوایل سال تحصیلی خودداری کنند.

این کارشناس تاکید نمود: کلاس اولی ها در روزهای آغازین سال تحصیلی منتظر شنیدن سخنان پر مهر معلم  خود هستند و دوست دارند معلم‌شان نگاه و رفتارش را بین همه دانش آموزان به طور مساوی تقسیم کند براین اساس لازم است معلمان عزیز، همواره خصوصا در هفته های اول سال تحصیلی با برنامه ای از پیش تعیین شده و طرح درسی مناسب برای این هفته ها، به کلاس بروند و کم‌تر از درس پرسیدن و نمره در این کلاس‌ها سخنی به میان آید تا در روزهای بعدی، شاگردان، مشتاقانه‌تر به مدرسه بیایند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
بسیار عالی بود از زحماتتان متشکریم.
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
کارشناس محترم مطالب بسیار آموزنده ای مطرح کرده اند که جای تقدیر دارد. انصافا تابناک رویه روبه رشدی را برای تقویت محتوایی خصوصا مسائل مربوط به کانون مقدس خانواده درپیش گرفته وبا کارشناسان روزآمدی مصاحبه می کند.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
مطالب بسیار آموزنده بود سپاس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
باسلام و تشکر بنده در چند روز اخیر برخی از توصیه های سرکار خانم کارشناس را درباره فرزندم عمل کرده ام و نتایج مثبتی را مشاهده میکنم لازم دیدم از شما و ایشان بدیتوسیله قدردانی کنم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار