تغییر رویکرد در میراث فرهنگی استان؛
هر چند برخی هم بر این باورند که برجسته سازی آمار دستگیری جویندگان و قاچاقچیان عتیقه و تغییر ناگهانی رویکردی با هدف برطرف ساختن شائبه هایی در این زمینه بوده است...
کد خبر: ۸۰۰۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳ 26 November 2019

به گزارش تابناک اردبیل، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با ارائه گزارش 8 ماه در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی، افزایش آمار دستگیرشدگان حفاری های غیرمجاز را از جمله عملکرد مثبت مجموعه تحت مدیریت خود برشمرد.

او مدعی شد که افزایش آمار کشف حفاری های غیرمجاز و میزان بازداشت شدگان به واسطه مشارکت و همکاری مردم در سال جاری بوده است!

این در حالی است که سال گذشته و اوایل سال جاری، رسانه ها از بی توجهی مسئولان ذیربط استان به گزارش های مردمی برای حفاظت از آثار تاریخی گلایه و دلیل آن را تمرکز بیش از اندازه به حوزه "گردشگری" و غفلت از "میراث فرهنگی" ارزیابی کردند.

در این باره بخوانید
تاراج تاریخ و خواب دلنشین مسئولان اردبیل+تصاویر

به طوری که تابناک اردبیل در گزارشی نوشت: گویی عالی‌ترین مقامات اجرایی استان اردبیل که چند صباحی پیش در سازمان میراث فرهنگی و توابع آن مسئولیت داشتند، از ماموریت های ذاتی این سازمان تنها «گردشگری» را به عنوان اولویت برنامه خود در استان اردبیل برگزیده و «میراث تاریخی» را به حال خود رها کرده‌اند!

گواه این ادعا را می توان با بررسی اجمالی و مروری گذارا بر وضعیت اسفبار و تاراج میراث تاریخی در نقاط مختلف استان شاهد بود؛ میراثی که گویی برای حراست و حفاظت از آن هیچ کدام از دستگاههای مسئول و منجمله میراث فرهنگی با وجود در اختیار داشتن ابزار و امکانات توجه ندارند و میراث خواران در حاشیه امن به فعالیت خود مشغولند!

کیست که نداند،‌ اولویت برنامه استاندار اردبیل و حلقه نزدیک مدیریتی او در استان، فعال کردن بخش گردشگری و توریسم استان از طریق واگذاری زمین، کوه و نقاط پرجاذبه و بی‌بدیل با تسهیلات ویژه و منحصربه‌فرد تحت عنوان جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با هدف توسعه استان است و چه بسا تمرکز بیش از اندازه در این حوزه، این تیم را از مسئولیت مهم حفظ میراث تاریخی غافل و حفاران غیرمجاز آثار فرهنگی را فعال‌تر از گذشته کرده است.

با این اوصاف، ادعای مطرح شده در باره منشاء افزایش آمار کشف حفاری های غیرمجاز نه تنها دقیق به نظر نمی رسد بلکه حامل این پیام روشن می تواند باشد که گویی دستگاههای مسئول بعد از مدتها مشغله فراوان در حوزه "گردشگری" و اتمام ماموریت های ویژه! فرصت این را پیدا کرده اند تا برای خالی نبودن عریضه، نهایت توجه و حساسیت و مراقبت خود را به "میراث تاریخی" ابراز کنند.

هر چند برخی هم بر این باورند که برجسته سازی آمار دستگیری جویندگان عتیقه جات-بخوانید پروپاگاندا- و تغییر ناگهانی رویکردی با هدف برطرف ساختن شائبه هایی در این زمینه بوده است، امری که تاکنون از سوی دستگاههای نظارتی در این باره واکنش و گزارشی منتشر نشده و چه بسا می تواند در حد یک حدس و ادعا در فضای مجازی و مطالب "درگوشی" تلقی شود.  

انتهای پیام  

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
-
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
خدامیداندچقدراثارباستانی ارزشمندازجای جای استان به سرقت رفته ومیرود.
مثل موش کورکندند.
اردبیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
مثل روستای میر علیلو مشگین شهر سالانه همه محلهای مورد نظر وبل باغ ها کنده میشود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار