تابناک بررسی می کند
در حالی که فرماندار پارساباد مغان، آلودگی شیمیایی رود آراز را تکذیب می کند، رئیس جمهور تاکید کرد که آلودگی این رودخانه بارها به مقامات ارمنستان تذکر داده شده است!
کد خبر: ۸۰۱۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳ 28 November 2019

تابناک اردبیل- دغدغه آلودگی آب ارس، فارغ از نگاه های دیپلماتیک و مصلحت گرایانه، چالش مهمی برای افکار عمومی، نمایندگان مجلس، نهادهای مسوول و رسانه ها از اواسط دهه ۱۳۸۰ تا به امروز بوده است؛ هر چند در اغلب موارد، مطالب منتشر شده در رسانه ها مبنی بر آلوده بودن ارس، از سوی سازمان های مسوول با استدلال های سطحی و تقلیل گرایانه رد شده است، اما سوال اینجاست که چرا افکار عمومی در این مدت از پاسخ نهادهای مرتبط اقناع نشده است. 

فعالان رسانه ای استان های واقع در حوزه آبی رودخانه آراز در شمال غرب کشورمان می گویند که  فرااستانی بودن هر گونه تصمیم گیری و اظهارنظر درباره این رودخانه به دلیل مرزی بودن آن، موجب شده است که مدیران نهادهای مسوول محلی از هر گونه موضع گیری شجاعانه و شفاف در این باره اجتناب و با جواب های دوپهلو و یا تکرار عباراتی چون «خود پالایشی رودخانه»، از زیر بار مسوولیت شان شانه خالی و فرافکنی کنند. 

در این باره بخوانید
آقای فرماندار! دانشگاه علوم پزشکی خودش سخنگو دارد
فرماندار مغان به منشور حقوق شهروندی پایبند باشد
رئیس جمهور:آلودگی ارس را به ارمنستان تذکر دادیم

در این میان انتشار گاه و بیگاه تصاویر و فیلم هدایت پساب سبز رنگی از خاک ارمنستان به رودخانه ارس، بازتاب گسترده ای در افکار عمومی داشته و آنان نهادهای مسوول را به کم کاری و مماشات در مواجهه با آلودگی یکی از مهمترین رودخانه های مرزی کشورمان متهم می کنند که آلودگی زندگی افزون بر ۷ میلیون انسان را تهدید می کند. 

البته از انصاف نباید گذشت که برخی از نهادهای مسوول مانند حفاظت محیط زیست اصل هدایت پساب و املاح کارخانه ها و معادن از خاک ارمنستان به رودخانه ارس را تایید می کنند و از تلاش برای حل این مشکل سخن می گویند، اما گفته می شود طرف ارمنی در زمان حضور اکیپ های بازرسی کشورمان برای بررسی موضوع، هدایت پساب به ارس را برای مدت کوتاهی متوقف می کند.

افکار عمومی نگران؛ مسئولان محلی ساکت! 

برآیند این وضعیت در ۱۵ سال گذشته سبب شده است که افکار عمومی استان های شمال غرب کشورمان همواره از آلودگی آب رودخانه مرزی ارس با فلزات سنگین و عواقب جبران ناپذیر آن بر روی زیست بوم خود نگران باشند.

به گزارش تابناک اردبیل، علی علایی فرماندار پارساباد مغان در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا، با شایعه خواندن و تکذیب آلودگی رودخانه مدعی شد که پس از بررسی‌های لازم از سوی کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هیچ‌گونه آلودگی در این رودخانه مشاهده نشده است!

فرماندار مغان: آلودگی ارس را تکذیب میکنم

وی با بیان این که مردم نگران آلودگی این رودخانه نباشند، درباره تغییر رنگ آب این رودخانه اظهارنظر عجیبی کرده و گفت: دلیل تغییر رنگ این رودخانه ناشی از کم شدن آب و پایین آمدن دمای هوا بوده است.

فرماندار پارس‌آباد مغان بیان کرد: وارد شدن پساب ارمنستان به این رودخانه از سال های قبل مطرح شده و پس از بررسی‌های لازم مشخص شد که ورود پساب به این رودخانه صحت ندارد.

وکیل دادگستری: دادستان، مسئولان را نقره داغ کند

عباس عباسخانی، حقوقدان و وکیل دادگستری در گفتگو با خبرنگار تابناک اردبیل و در واکنش به اظهارات فرماندار پارساباد مغان در خصوص آلودگی رودخانه ارس، گفت:به موجب ماده ۲۴ منشور حقوق شهروندی، دولت ملتزم به راستگویی و صداقت در پاسخگویی و رفتار و اعتدال و دوری از تبعیض و اتخاذ تدبیر و اندیشه برای مردم است.

این وکیل دادگستری از دادستان مرکز استان اردبیل خواست در راستای استیفای حقوق شهروندان نسبت به موضوع مهم رودخانه ارس و سمی بودن و نبودن آن ورود جدی پیدا کرده و با مدیرانی که قصور و سهل انگاری داشته و دارند برخورد قانونی کند.

استاد دانشگاه:ارس آلوده است

در همین حال احمد بایبوردی استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه کشاورزی گفت: در اینکه در آب ارس پایین تر از نودروز، فلزات سنگین وجود دارد، هیچ شکی نیست و این مساله مثل روز روشن است.

وی با بیان اینکه من فعالیت کارخانه های ارمنستان را از نزدیک مشاهده کرده ام، افزود: به طور قطع می گویم که پساب این کارخانه ها به ارس سرازیر می شود و سبز شدن آب ارس نیز به دلیل غلظت بالای فلز سنگین است زیرا اکسید مس موجب می شود رنگ آب سبز شود.

محیط زیست آذربایجان: پیگیری موضوع در حوزه وظایف ملی است 

به نوشته ایرنا، حمید قاسمی مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی نیز اظهار داشت: منشاء آلودگی ارس یک کارخانه در داخل خاک ایران نیست که اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با تمسک به قانون آن را تعطیل کند؛ اینجا باید وزارت امور خارجه اعتراض های شدیداللحن خود را اعلام کند و وزارت نیرو نیز با استناد به ضوابط و معیارهای آلایندگی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به سرعت و به جد پیگیری کند و مماشات نکند.

نماینده مجلس:وزارت خارجه سکوت نکند

محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به آلودگی آب ارس به خاطر ورود پساب های صنعتی از خاک ارمنستان گفت: وزارت امور خارجه کشورمان باید این موضوع را جدی بگیرد و بخاطر حفظ رابطه با کشور  همسایه آن را مسکوت نگذارد.

شرکت آب منطقه ای آذربایجان:ارمنستان تعهد داده است!

یوسف غفارزاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌ شرقی نیز از تعهد مقام‌های کشور ارمنستان برای رفع کامل ورود آلاینده‌ها به رودخانه ارس در سه سال آینده خبر داد.

 وی با اشاره به نشست سالانه کارگروه مشترک ایران و ارمنستان در روزهای ۲۸ تا ۳۰ آبان ماه در خصوص پایش و جلوگیری از آلودگی رودخانه مرزی ارس به میزبانی تبریز گفت: در نشست اخیر کارگروه مشترک، طرف ارمنی متعهد شد نسبت به اعمال نظارت‌های دقیق بر کارکرد معادن تا اتمام عملیات ترمیمی اقدام کند.

رئیس جمهور:آلودگی ارس را تذکر داده ایم

روز گذشته نیز حسن روحانی رئیس جمهور در گفتگو با خبرنگاران در تبریز با اشاره به ایجاد آلودگی ارمنستان به رود ارس اظهار کرد: هر وقت مقامات ارمنستان را دیدیم این موضوع رودخانه و آلودگی را تاکید کرده‌ایم و توافق خوبی شد و نخست وزیر ارمنستان قول داده‌ تا روند برای رفع آلودگی را طی کنند.

سکوت مصلحت آمیز مسئولان استان اردبیل 

واکنش های نیم بند مسئولان استان آذربایجان شرقی به موضوع آلودگی رودخانه ارس  و تائید رئیس جمهور درباره آلوده شدن ارس در حالی است که با وجود مطالبات مردمی و هشدارهای کارشناسان و رسانه های استان، تاکنون هیچ کدام از دستگاههای مسئول استان اردبیل عکس العملی نشان نداده و در سکوت مصلحت آمیز بسر می برند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
بیان واقعیتها تعهد و جسارت می خواهد که مسئولان استان اردبیل از آن بی بهره اند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
ارمنستان دنبال ضربه زدن به آذربایجانیها هست چه آنطرف ارس چه اینطرف
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
درستش آرازه منتشر بفرما تابناک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار