بررسی دو روایت رسمی
در حالی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل آمار مبتلایان به ایدز را 48 نفر اعلام کرد که دو سال پیش رئیس این دانشگاه از شناسایی 125 نفر ایدزی در استان خبر داده بود!
کد خبر: ۸۰۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸ 04 December 2019

به گزارش تابناک اردبیل، دکتر محمدرضا رضایی‌بنا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: ۴۸ بیمار مبتلا به ویروس اچ.آی.وی (ایدز) در استان اردبیل تحت درمان قرار دارند.

وی که به مناسبت هفته جهانی مبارزه با بیماری ایدز (اچ.آی.وی) با ایرنا سخن گفته، افزوده است: ۴۵ درصد این افراد از طریق اعتیاد تزریقی و ۳۱ درصد نیز به روش ارتباط پرخطر جنسی مبتلا به بیماری ایدز شده‌اند.

در این باره بخوانید
آمار رسمی مبتلایان به ایدز در استان اردبیل اعلام شد

وی افزود: در تمام کشور و در استان اردبیل راه انتقال از سمت روش‌های موجود به سمت ابتلا از طریق ارتباط پرخطر جنسی سوق یافته است.

او بیان کرد: هم‌اکنون در هر شهرستان استان اردبیل یک مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری دایر شده که بخشی از کار آنها شناسایی و درمان بیماری‌های رفتاری از جمله ایدز است.

دکتر رضایی‌بنا آمار انتقال بیماری ایدز از مادر به کودک در استان اردبیل را صفر اعلام کرد و ادامه داد: در سال جاری ۱۱ مورد ابتلا به این بیماری در استان شناسایی شده که یک نفر از آنها زن و ۱۰ نفر مرد بوده است.

وی ایدز را بیماری تحت کنترل و وابسته به درمان دارویی دانست و اظهارکرد: تاکنون یک مورد از این افراد مبتلا فوت کرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین گفت: تعدادی از افراد مبتلا به ایدز در جامعه وجود دارند که از ابتلای خود به این بیماری خبر ندارند.

وی به ایرنا گفت: از شهروندان درخواست داریم که اگر نسبت به ابتلای به این بیماری مشکوک هستند، به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در هر شهرستان استان مراجعه کرده و به صورت مطمئن نسبت به کنترل و درمان بیماری خود اقدام کنند.

اول دسامبر (برابر ۱۰ آذر) روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده و هفته پس از این تاریخ نیز هفته مبارزه با هفته جهانی مبارزه با بیماری ایدز (اچ.آی.وی) نام‌گذاری شده است.

ایدز یا اچ.‌آی.‌وی نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود.

این بیماری عمدتا از طریق آمیزش جنسی محافظت نشده، انتقال خون، استفاده از سرسوزن آلوده و همچنین از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می‌شود.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
ای کاش تمام استانها با صداقت این کاررا انجام می دادند .تا این قدر همدیگر ومردمرا گول نزنیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار