پژوهشگر اجتماعی:
یک پژوهشگر اجتماعی معتقد است که برخی رسانه‌ها برای پر کردن خروجی صفحات خود مطالبی منتشر می‌کنند که جز برای تبلیغ ذینفع، هیچ سود و فایده عمومی ندارد.
کد خبر: ۸۱۴۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸ 16 January 2020

به گزارش تابناک اردبیل، مهین روح‌نواز پژوهشگر اجتماعی و روزنامه‌نگار در یادداشتی نوشت: اطلاع‌رسانی عمومی یکی از اصلی‌ترین اهداف پورتال سازمانی هوشمند است و سازمان های دولتی به مفهوم عام آن نیازمند اطلاع‌رسانی عمومی از طریق تولید محتوای موثر و هدفمند هستند.

بررسی پورتال‌های اطلاع‌رسانی دستگاههای دولتی استان اردبیل بیانگر آن است که در غالب دستگاهها،‌ نهادها و ادارات و شرکت‌های دولتی برای تولید محتوا، ‌برنامه‌ای منسجم وجود نداشته و محوریت و تمرکز بر انتشار انحصاری تصاویر و سخنرانی‌های مدیران اختصاص دارد.

مطالعه موردی یکی از این پورتال‌ها بیانگر این واقعیت تاسف‌بار است که رئیس دستگاه حتی اجازه نداده است تا موضوعات و مطالب تخصصی از زبان معاونان او بیان شود و خود او بار اطلاع‌رسانی را بر دوش گرفته است!

هر چند چنین وضعتی می‌تواند معلول ضعف عملکرد روابط عمومی‌ها در تولید محتوای درخور و شایسته و بالنتیجه میدان‌داری عطش‌وار مدیران برای خودنمایی باشد اما از زاویه دیگر هم این مفروض است که مسئولان و کارشناسان روابط عمومی به دلیل فضای بسته و تحکمی، ‌پذیرفته‌اند تا در مقام مجیزگوی مدیران نقش بازی کرده و اتفاقاً از این شرایط  رضایت هم داشته باشند.

برخی مدیران علاوه بر تبدیل پورتال اطلاع‌رسانی دستگاه و نهاد متبوعشان به متن سخنان و تصاویر رنگارنگ خود، با حسن استفاده! از فقر محتوایی در خروجی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دیگر، این رسانه‌ها را نیز به مصاحبه‌های تکراری و پروپاگاندایی خود مزین نموده و بخش مهمی از وقت خود را صرف پیگیری انتشار و سپس بازنشر آن در شبکه‌های اجتماعی از طریق عوامل خود در فضای مجازی می‌کنند.

حاصل این رویه( مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های پیاپی و تکراری) و نسنجیده که متاسفانه به فرهنگ غالب در میان عده‌ای از مدیران مبدل شده، موجب گشته تا مردم نه تنها در مواجهه با آمارهای دولتی به مفهوم عام آن در زمینه‌هایی چون اشتغال، ‌بیکاری، فقر، مهاجرت، اعتیاد و ... با تردید نگاه کنند بلکه آنان را پس بزنند و باور نکنند.

‌باید پذیرفت که این روند نادرست صرفاً محصول رفتار یک عنصر و فرد نیست بلکه یکی از اضلاع اصلی، شریک و معاون چنین روند ناصواب، رسانه‌هایی هستند که بی هیچ تحقیق و بررسی و صرفاً برای پر کردن صفحات خود، به نشر مطالب و مصاحبه‌هایی تن می‌دهند که جز برای مصاحبه شونده حتی برای یک نفر از مردم نیز سودی نداشته و ندارد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار