هوای اردبیل و پهنه گسترده ای از این استان از امروز تا عصر جمعه پیش‌رو به شکل کم سابقه‌ای توفانی می شود.
کد خبر: ۸۲۰۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴ 04 February 2020

به گزارش تابناک اردببل، با توجه به ویژگی‌های ناهمواری در پهنه مرکزی استان اردبیل شامل شهرستان‌های اردبیل ،سرعین ،نیر، مشگین شهر ، نمین و گرمی از شدت بیشتر برخوردار بوده و بیشینه سرعت این تندباد در نقاطی گاهی از 120 کیلومتر در ساعت فراتر خواهد رفت.

تندباد که در منطقه اردبیل به گرمیج موسوم است از سه شنبه در این مناطق آغاز شده و رفته رفته بر شدت آن افزوده شده و در روزهای پنجشنبه و جمعه به اوج خود می‌رسد که می‌تواند منجر به اختلال و خساراتی به درختان، مبلمان شهری و تاسیسات زیربنایی و شکسته شدن آنتن ها ، شیشه‌ها و تابلوها شود.

به خاطر نفوذ جریان‌های معتدل جنوبی از امروز سه‌شنبه تا جمعه چند درجه ای در طول ساعات روز بر درجه حرارت هوا در استان اردبیل افزوده می‌شود.

از ساعات اولیه شنبه 19 بهمن با نفوذ زبانه ناوه چرخندی از مرزهای شمالغرب کشورمان ضمن کاهش محسوس دما توفان فروکش کرده و پهنه گسترده ای از شمالغرب از جمله استان اردبیل تا اواسط هفته آینده زیر هوای سرد و برفی می‌رود.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل با استناد به اخطاریه هواشناسی مبنی بر وقوع توفان های شدید از امروز سه‌شنبه تا عصر جمعه در منطقه از ساکنان این استان و ارگان‌های ذیربط خواست در برابر این هوای پرمخاطره آمادگی لازم را داشته باشند.

فرهاد عبدالعلی‌پور در گفت‌و گو با ایرنا افزود:پرهیز از رانندگی، خودداری از قرار گرفتن در فضاهای باز و زیر ساختمان‌های بلند و نیمه کاره ، تجهیز خودروها به وسایل زمستانی و به خصوص زنجیر چرخ به خاطر کولاک ناشی از تندباد در جاده های کوهستانی، پرهیز از کوهنوردی، استحکام بخشی دیوارها و سقف‌های غیرمقاوم و فرسوده ، بازبینی استحکام تابلوها و بیلبوردهای شهری ازجمله مواردی هست که برای جلوگیری از صدمات و به حداقل رساندن خسارات این توفان توصیه می‌شود.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی از هوای بسیار متغیر برخوردار است. تندباد جنوبی که در مناطق اردبیل و غرب گیلان به گرمیج موسوم است بطور معمول در نیمه دوم سال می وزد و هرچند با افزایش چند درجه‌ای دما برف و یخ‌های منطقه را ذوب می‌کند ولی گاهی تشدید آن خسارات و تلفاتی را به بار می آورد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار