کد خبر: ۸۴۴۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹ 02 May 2020

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شورای شهر اردبیل در اولین جلسه علنی خود با حضور خبرنگاران، یکی از زخم‌های دیرینه این شهر را واکاوی کرد.

داستان امحای اصولی زباله در اردبیل به بیش از نیم دهه می‌رسد و همچنان پا در هوا مانده است. زمانی سرمایه‌گذاری ادعای تولید برق داشته و با حمایت مسئولان استان و اخذ وام، بعدها طرح خود را زیان ده اعلام کرده و کاری از پیش نبرده است.

زمانی موضوع تفکیک زباله مطرح شده است و با این وجود در کاغذهای اداری باقی مانده و مردم اجرای این طرح را تجربه نکرده‌اند. اینبار نیز تکرار همان داستان‌ها با اعضای شورا، شهردار و استانداری دیگر مطرح شده است.

شورای شهر که در اردیبهشت ماه سال گذشته مصوبه‌ای مبنی بر امحای زباله شهری و تولید سوخت جامد توسط سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی را تصویب و به شهرداری جهت تهیه قرارداد ارائه کرده بود، یک سال بعد به مفاد قرارداد تنظیمی اعتراض کرد.

تا جایی که صرحتا اعلام شد بندهای مختلف این قرارداد به هیچ عنوان در مصوبه سال گذشته شورا مطرح نبوده و مشخص نیست چرا باید چنین حمایتی از سرمایه‌گذار اعمال شود.

عضو شورای شهر در این جلسه با تاکید به اینکه کسی منکر اهمیت امحای زباله نیست، گفت: با این وجود نه کننده کار مشخص است و نه اینکه تسهیلات درخواستی قرار است به چه شکلی تامین شود.

رحیم آقازاده تصریح کرد: اینکه استاندار بگوید از سرمایه‌گذار شناخت دارم دلیل نمی‌شود که مفاد طرح به صورت ریز و شفاف مشخص نشود و اگر شورا نظری می‌دهد باید موافق تک تک مفاد قرارداد باشد.

وی با طرح طنزگونه این اظهارات که آنقدر از پسماند حرف زدیم و به جایی نرسید که حتی خواب امحای پسماند می‌بینیم، اضافه کرد: لازم است مفاد این طرح به صورت دقیق بررسی شود.

در پاسخ به گلایه‌های آقازاده، یعقوب عزیززاده دیگر عضو شورای شهر گفت: شورای شهر سال گذشته این مصوبه را مطرح کرده و در نهایت دی ماه شهرداری پیش نویس قرارداد را به شورا ارسال کرده است.

وی که مشاور استاندار است اظهار کرد: شاید عضوی از شورا به این مصوبه رای نداده اما دلیل نمی‌شود حمایتی زیر سوال برود و این مصوبه را سال قبل خود ما تصویب کردیم.

اما در حالی که بحث این دو عضو برای دقایقی بالا گرفت، رئیس شورای شهر اردبیل تاکید کرد: طرح جامع پسماند اردبیل مصوب شده اما با وجود اهمیت آن متاسفانه فعلا عملیاتی نشده است.

علیرضا پوستی افزود: وضعیت مخزن دفن زباله اردبیل در طالب قشلاقی نامناسب است و لازم است پسماندهای این شهر ساماندهی شود.

وی با یادآوری تجربه‌های تلخ مراجعه سرمایه‌گذاران به اردبیل تصریح کرد: قبلا شرکتی برای تولید برق از زباله پیشنهاد داده بود که بعدها اعلام کرد مقرون به صرفه نیست.در تفکیک زباله نیز فرد متقاضی نتوانست کاری انجام دهد.

رئیس شورای شهر اردبیل اظهار کرد: شرکت فعلی نیز تولید کربن جامد را مطرح کرده که با توجه به اینکه ضروری است بخش عمده زباله، ضایعات کشاورزی و مواد سلولزی باشد، کارشناسان پیشنهاد می‌دهند اگر شرکت توانمند است محصول دیگری تولید کند.

این اظهارات که گویای بررسی سطحی مجموعه‌های اداری از این طرح در طی یک سال اخیر بوده است، زمانی قابل توجه‌تر است که یکی دیگر از اعضای شورای شهر به بندی در قرارداد اشاره کرد که خود محل سوال حتی در نگاه اول است.

شرط و شروط آقای سرمایه گذار

علیرضا غریبی گفت: قرار بود ضمانتی از سوی شهرداری برای این طرح درخواست نشود که عملا در این بند آمده است.

وی به تجربه پروژه تیراژه اشاره کرد و افزود: این روال که پروژه‌ای را خودمان تصویب می‌کنیم اما نمی توانیم تحویل بگیریم صحیح نیست و باید تغییر یابد.

دیگر عضو شورا نیز تاکید کرد: اینکه 80 درصد از سرمایه‌گذاری به صورت تسهیلات بانکی کم بهره دراز مدت ( با بهره کمتر از 11 درصد) و مطابق مصوبه سال گذشته شورا مطرح شده غیر واقع است و چنین موردی را یک سال قبل تصویب نکردیم، بلکه بعدها به قرار داد اضافه شده است.

رویا کنعانی گفت: وقتی به عینه مشاهده می‌شود که در قرار داد آمده جهت وثایق بانکی، زمین اجرای طرح از زمان شروع قرارداد تا زمان پایان دوره بهره برداری 15 ساله به همراه ماشین آلات و دستگاه‌ها به عنوان وثیقه قرار گیرد، یعنی شهرداری ملزم به ضمانت طرح است.

رئیس شورای شهر در پاسخ به ایرادات واصله گفت: دغدغه ما این است که فرد متقاضی با ضمانتی که شهرداری مطرح کرده زمین را به ضمانت بانک درآورد، وام را بگیرد و طرح را اجرا نکند که البته تضمین‌هایی برای اجرای قرارداد پیش‌بینی شده است.

عزیززاده عضو شورا نیز در دفاع از این طرح افزود: طی تماس تلفنی استاندار با سرمایه‌گذار مطرح شده که نه تسهیلات تعهد می‌شود و نه ضمانت‌ها.

این اظهارات که همگی پادرهوا بودن یک طرح ضروری و حیاتی برای شهر را نشان می‌دهد، در حالی به دفاعیات غیر قابل قبول شهرداری گره خورد که عملا گفته می‌شود زمین 48 هکتاری ارزش مالی چندانی ندارد.

شهردار اردبیل گفت: ما ملزم به حمایت از سرمایه‌گذار هستیم و اگر ضمانت و وام را حذف کنیم، سرمایه‌گذار احتمال قوی، قرارداد را نخواهد پذیرفت.

حمید لطف اللهیان تصریح کرد: نظر سرمایه‌گذار استفاده از تسهیلات و تامین زمین برای ضمانت است و باید وی را همراهی کرد تا طرح عملیاتی شود.

اما باید پرسید چه اصراری برای انتخاب و دفاع از سرمایه‌گذاری است که تنها 20 درصد از سرمایه یک طرح را تامین می‌کند و مابقی صرفا هزینه برای دولت و شهرداری است؟

یکی دیگراز اعضای شورای شهر در مخالفت با این قرارداد گفت: اینکه استانداری قول حمایت تامین تسهیلات داده آیا واقعا در توان استان است؟ و آیا می توان تسهیلات با نرخ کمتر از 11 درصد به این سرمایه‌گذار اعطا کرد.

حبیب فتحی با تاکید به اینکه در جلسه علنی نمی‌توان جزئیات یک طرح را بررسی کرد، ادامه داد: زمان مصوب شدن این طرح قرار نبود زیر دین برویم اما در قرار داد مخالف آن مشاهده می‌شود.

در مجموع تصویب طرحی که قرار است 80 درصد سرمایه آن را دولت تامین کرده و شهرداری نیز ضامن اجرای آن باشد و نقش سرمایه گذاری که از قضا خود شرط و شروط تعریف کرده و کربن جامد، ماده پیشنهادی وی برای امحا زباله نیز چندان مورد توجه کارشناسان قرار نگرفته است، با نظر اکثر اعضای شورای شهر جهت بررسی بیشتر به جلسات بعدی موکول شد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار