مردم به شایعات توجه نکنند
این در حالی است که قیمت مسکن در برخی نقاط شهر اردبیل متری 500 الی یک میلیون تومان نسبت به اواخر سال گذشته کاهش یافته است.
کد خبر: ۸۴۹۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳ 12 May 2020

به گزارش تابناک اردبیل، هفته نامه چشم انداز اردبیل در شماره جدید خود نوشت: کاهش ۸۸ درصدی معاملات مسکن در تهران، تنها بخشی از تاثیر شیوع ویروس کرونا در ایران است. داده‌های وزارت راه و شهرسازی از معاملات مسکن نشان می‌دهد کسادی بازار مسکن در کل کشور اتفاق افتاده و تعداد معاملات املاک با کاهش چشمگیر ۸۲ درصدی روبرو شده است. این رقم در شهر‌های بزرگ بیشتر به چشم می‌آید. مثلا مشاوران املاک تهران در اسفندماه حدود ۱۰ هزار معامله مسکن را جوش داده‌اند و در فروردین این تعداد به هزار و ۲۰۰ مورد معامله کاهش پیدا کرده است.

داده‌های خام وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد فروردین امسال تنها هزار و ۲۰۰ معامله خرید و فروش مسکن در تهران امضا شده است. اگر این تعداد را با اسفندماه مقایسه کنیم، می‌بینیم کرونا معاملات مسکن پایتخت را ۸۸ درصد کاهش داده است. این کاهش تعداد معاملات، تا حدودی روی قیمت مسکن در تهران تاثیر گذاشته. طوری که بررسی داده‌های خام وزارت راه و شهرسازی نشان می‌داد میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران اسفندماه ۹۸ به مرز ۱۷ میلیون تومان رسیده بود. رقمی که در گزارش جدید وزارت راه و شهرسازی به حدود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. البته باید توجه داشته باشید که عموما این وزارتخانه در گزارش رسمی خود با حذف داده‌های پرت، میانگین قیمت را کمی متفاوت اعلام می‌کند.

تعطیلات نوروز هر سال تعداد معاملات را تا حدودی کاهش می‌دهد. امسال هم بخشی از کاهش را می‌توان تحت تاثیر همین تعطیلات ۱۵ روزه دانست. برای اینکه ببینیم کرونا دقیقا چه تاثیری روی بازار مسکن فروردین‌ماه گذاشته، می‌توانیم سراغ داده‌های مدت مشابه سال قبل برویم. فروردین پارسال تعداد معاملات مسکن در تهران حدود سه هزار و ۲۰۰ مورد بود که نشان می‌دهد رونق بازار مسکن نسبت به سال گذشته حدود ۶۲ درصد کاهش داشته است. در مدت یک سال گذشته قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با افزایش ۴۱ درصدی از ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار به ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

بانک مرکزی درباره بازار مسکن تهران آمار متفاوتی را ارائه کرده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به میانگین ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی اسفندماه، حدود دو درصد کاهش داشته است. با وجود اختلاف در میانگین قیمت اعلام شده توسط بانک مرکزی، تغییرات تعداد معاملات مشابه داده‌های وزارت راه و شهرسازی است و نشان از کاهش ۸۸ درصدی تعداد معاملات در فروردین‌ماه سال ۹۹ دارد.

بررسی های میدانی خبرنگار ما از سطح شهر اردبیل حاکیست که معاملات در بنگاههای مسکن نسبت به فصل زمستان سال گذشته به طور محسوسی کاهش پیدا کرده است.

مشاوران املاک در اردبیل می گویند که اگر چه شایعاتی برای گران شدن دوباره قیمت مسکن از سوی برخی دلالان مطرح می شود اما هیچ گونه تحرکی در این بازار وجود ندارد و به معنایی می توان گفت که بازار مسکن نیز همانند خیلی از مشاغل و کسب و کارهای دیگر به کرونا مبتلا شده است!

هر چند در سال جاری آماری از سوی مراجع رسمی درباره تعداد معاملات مسکن در استان اردبیل منتشر نشده است اما مشاهدات نشان می دهد که میانگین 80 درصد معاملات مسکن در این استان و بالاخص شهر اردبیل افت پیدا کرده و بازار به شایعات روی خوشی نشان نمی دهد.

این در حالی است که قیمت مسکن در برخی نقاط شهر اردبیل متری 500 الی یک میلیون تومان نسبت به اواخر سال گذشته کاهش یافته است.

کارشناسان بر این باورند که در شرایط کنونی نقدینگی متوجه بازار بورس است و اگر هم قرار باشد در آینده به سمت و سوی مسکن کشیده شود، ‌دیگر بیش از این ظرفیت پذیرش قیمت های جدید نیست.

از کلانشهرهای چون تبریز،‌ مشهد، ‌اصفهان، ‌قم و شیراز هم خبر می رسد که به طور میانگین 80 الی 90 درصد معاملات مسکت افت پیدا کرده و قیمتها نسبت به نیمه دوم سال گذشته تا متری یک میلیون تومان در برخی شهرها کاهش یافته است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
امیدوارم تکذیب نشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار