چرا باید در برابر این نسل‌کشی جمعیتی سکوت کرد؟
دولت چین نام استان ترکستان شرقی (آلتی شهر) در چین را به نام چینی سین کیانگ تغییر داده است. این یکی از اقدامات دولت چین برای محو و تضعیف فرهنگی ایغورها است.
کد خبر: ۸۶۹۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ 30 June 2020

به گزارش تابناک اردبیل، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: دولت چین برای کاهش نرخ زاد و ولد میان مردم اقلیت "ایغور" و دیگر اقلیت‌های قومی و مذهبی اقدامات گسترده‌ و جدی‌ای انجام می‌دهد و در عین حال غیراقلیت‌ها را به داشتن فرزند بیشتر تشویق می‌کند.

به گزارش عصر ایران، ایغورها مردم مسلمان چینی هستند، پیشتر چند زن اویغور در باره اجبار کنترل زایمان و کاهش دستوری جمعیت صحبت کرده‌ بودند اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد فرآیند کنترل جمعیت در میان اقلیت‌های چینی به صورت گسترده و سیستماتیک انجام می‌گیرد و فراتر از حد تصورات قبلی است.

براساس گزارش سازمان ملل بیش از یک میلیون مسلمان اقلیت اویغور در استان "سین‌کیانگ" در غرب چین به صورت اجباری در اردوگاه زندگی می‌کنند. سازمان‌های حقوق بشر، زندگی در این اردوگاه‌ها را اجباری عنوان کرده و کمپ‌ها‌ را جایی برای کار اجباری عنوان کرده‌اند.

چین بارها این ادعا را  رد کرده و اردوگاه‌های غربی استان "سین‌کیانگ" را مکانی برای آموزش زبان و فرهنگ اصیل چینی می‌داند. دولت چین همچنین اعلام کرده ساکنین این کمپ‌ها به صورت داوطلبانه "مهارت و حرفه" می‌آموزنند.

دو کودک اویغور در انتظار والدین خود در خارج از یک رستوران در "ختن" در شمال غربی چین/ عکس:AFP

عقیم سازی: راهکار چین برای کنترل جمعیت مسلمان اویغور

تحقیقات آسوشیتدپرس براساس آمار و اسناد دولتی، مصاحبه با 30 زندانی اویغور، خانواده‌های ساکن در اردوگاه‌های کار اجباری و یکی از مربیان در این اردوگاه‌ها صورت گرفته است.

برخی از کارشناسان،  اقدام دولت چین در طول 4 سال گذشته را نوعی "نسل‌کشی جمعیتی" در بخش غربی استان "سین‌کیانگ" می‌دانند.

دولت چین نام استان ترکستان شرقی در چین را به نام چینی سین کیانگ تغییر داده است. این یکی از اقدامات دولت چین برای محو و تضعیف فرهنگی مردم مسلمان سین کیانگ است.

اویغورها هم نام ترکی آلتی شهر (شش شهر) را در مورد این منطقه به کار می برند.

مجموعه مصاحبه‌ها و تحقیقات مجموعه خبری اسوشیتدپرس نشان می‌دهد که زنان اقلیت اویغور در چین به صورت مرتب در معرض تست بارداری قرار می‌گیرند. هزاران نفر از این زنان مجبور به استفاده از تجهیزات جلوگیری از بارداری درون رحمی هستند و بسیاری از آنها به اجبار عقیم شده‌اند. در حالی که استفاده از دستگاه "آی‌یودی"  و عقیم‌سازی زنان در دیگر نقاط چین کاهش یافته، استفاده از این وسایل و روش‌ها با سرعت در استان "سین‌کیانگ" افزایش می‌یابد. "آی‌یودی" دستگاهی برای جلوگیری از بارداری است.

"گلنار اومیرزاق" در حال در آغوش کشیدن فرزندانش در "شینجی" قزاقستان- او به دلیل داشتن فرزند سوم مجبور به پرداخت جریمه و فرار از چین شد/ عکس: AP

عقیم سازی اویغورها

مخالفت با اقدامات کنترل جمعیت در میان اقلیت‌ها تخلف محسوب شده و با مجازات و تهدید همراه است. این قانون با بازداشت‌های گسترده ضمانت اجرایی یافته است.

داشتن تعدادی زیاد فرزند نیز یکی از عوامل بازداشت اقلیت‌های اویغور و زندگی آنها در اردوگاه‌های کار اجباری است. خانواده‌هایی که بیش از 3 فرزند دارند باید از خانواده‌های خود دور شده یا جرایم کلانی را بپردازند.

آنها می‌خواهند ما را نابود کنند

"گلنار اومیرزاق" یک قزاق متولد چین در زمان بارداری سومش، با دستور دولتی برای استفاده از "آی‌یودی" مواجه شد. دو سال بعد، در ژانویه 2018، چهار مقام رسمی با لباس نظامی درِ خانه‌ "اومیرزاق" را کوبیدند و به دلیل داشتن فرزند سوم بیش از 2685 دلار جریمه‌اش کردند. این زن بی‌پول که از طریق فروش محصولات کم کشاورزی روزگار می‌گذراند، سه روز وقت داشت تا این هزینه را پرداخت کند.

مقامات چین با ابلاغ این نامه به "گلنار اومیرزاق" از او خواستند تا بیش از 2680 دلار جریمه دهد/ عکس: گلنار اومیرزاق توسط AP 

نامه ابلاغی به مسلمان اویغور برای پرداخت جریمه برای فرزند سوم

مقامات به او هشدار دادند در صورت عدم پرداخت این جریمه، باید به همسر و بیش از یک میلیون اقلیت قومی اویغور در اردوگاه‌های کار بپیوندد. افرادی که اغلب فرزندان زیادی دارند.

اومیرزاق به سختی با قرض فراوان پول را به دست آورد و پس از آن با بدهی سنگین به قزاقستان گریخت. وی افزود: جلوگیری از بچه‌دار شدن افراد اشتباه است. آنها می‌خواهند ما را نابود کنند.

براساس آخرین آمار دولت چین، میزان زاد و ولد در اکثر مناطق اویغور نشین مانند "کاشغر" و "ختن" بیش از 60 درصد بین سال‌های 2015 تا 2018 کاهش یافته است.

مقایسه روند عقیم‌سازی در  چین و استان سین‌کیانگ

خط آبی استان سین‌کیانگ و خط زرد کل چین را نشان می‌دهد

منبع: آمار سالانه وزارت بهداشت و سلامت چین

نرخ رشد عقیم سازی در استان سین کیانگ و بقیه نقاط چین

از طرفی تحقیقات "آدریان زنز" محقق چینی که قبل از انتشار در اختیار موسسه خبری اسوشیتیدپرس قرار گرفته، نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر هزاران میلیون دلار از بودجه دولت برای کنترل جمعیت به استان سین‌کیانگ اختصاص یافته است. این سیاست باعث شده تا سین‌کیانک به عنوان استانی با  بیشترین رشد جمعیت در چین به منطقه‌ای با کمترین میزان رشد جمعیت تبدیل شود.

زنز به عنوان پیمانکار مستقل بنیاد "یاد قربانیان کمونیسم" در واشنگتن دی. سی (D.C) می‌گوید: این اقدامات چین فرایندی گسترده برای مطیع کردن اویغورهاست.

وزارت امور خارجه چین و مقامات استان سین‌کیانگ به درخواست‌های متعدد برای اظهار نظر در این باره، پاسخ ندادند. اگرچه پکن، پیش از این اقدامات جدید را منصفانه خوانده و به اقلیت‌ها و قوم "هان" اجازه داشتن تعداد فرزند مساوی را می‌دهد. قوم  "هان" بزرگترین گروه قومی و بومی چین است و 92 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد.

چین به مدت سه دهه سیاست تک فرزندی را در کشورش اجرا کرد. براساس این قانون مردم قوم "هان" در چین، ملزم به استفاده از داروهای ضدبارداری، عقیم‌سازی و سقط جنین بودند. در این دوران اقلیت‌های چینی اجازه داشتن 2 فرزند و ساکنان روستاها و حومه مجاز به داشتن 3 فرزند بودند.  

این قانون در زمان "شی جین‌پینگ" (رئیس جمهور کنونی) به عنوان یکی از سخت‌گیرترین رهبران دهه‌های اخیر چین تغییر کرد. کمی پس از  قدرت گرفتن "شی" دولت مقرارت مربوط به تولد در چین را اصلاح کرد تا قوم چینی "هان" نیز بتواند مانند اقلیت‌ها 2 یا 3 فرزند داشته باشند. با این حال برخی از مسلمانان مانند "گلنار اومیرزاق" به دلیل داشتن 3 فرزند که منافاتی با قانون نداشت، جریمه شده‌اند.

کاهش نرخ تولد در مناطق اویغور نشین 

خط آبی روشن مناطق "ختن و کاشغر"، آبی تیره استان سین‌کیانگ و رنگ زرد دیگر نقاط کشور را نشان می‌دهد

منبع: آمار سالانه استان سین‌کیانگ

کاهش نرخ تولد در میان اویغورها

15 اویغور و قزاق به اسوشیتدپرس اعلام کردند از زندانی یا جریمه مالی والدینی با تعداد فرزند زیاد خبر دارند. بسیاری از آنها برای داشتن فرزند زیاد ده‌ها سال به زندان رفته‌اند.

مصاحبه و آمار نشان می‌دهد زنان ساکن اردوگاه‌ها در استان سین‌کیانگ مجبور به استفاده از آی‌یودی و تزریق آمپول‌های ضدبارداری هستند.

"تورسوناس زیاوودون" یکی از بازداشتیان سابق اردوگاه‌های سین‌کیانگ در این باره گفت که در دوران بازداشت برای توقف دوران قاعدگی به صورت مرتب مواد ضد بارداری به بدن او تزریق میشده و در دوران بازجویی به بخش تحتانی شکم او لگد می‌زدند.

او در این باره گفت که دیگر نمی‌تواند فرزندی داشته باشد. دردش دو برابر شده و رحمش گاه و بیگاه خونریزی می‌کند.

زیاوودون افزود که زنان در کمپ محل اقامتش مرتبا آزمایش‌های زنانه می‌دادند و مجبور به استفاده از "آی‌یودی" بودند. مربی کمپ آنها نیز اعلام کرده بود در صورت بارداری باید جنین را سقط کنند.

افزایش عقیم‌سازی در سین‌کیانگ

در سال 2014 حدود 200 هزار آی‌یودی وارد سین‌کیانگ شد. در سال 2018 ورود این ابزار به استان سین‌کیانگ بیش از 60 درصد افزایش یافت و به 330 هزار قطعه رسید. در همان دوران استفاده از این ابزار در دیگر نقاط چین کاهش یافت و بسیاری از زنان استفاده از آن را قطع کردند.

آمار سازمان بهداشت چین نیز از افزایش عقیم‌سازی در سین‌کیانگ خبر می‌دهد.

"زنز" با توجه به تحقیقاتش نشان داد که از سال 2016، سین‌کیانگ پمپاژ ده‌ها ملیون دلار برای کنترل جمعیت این استان را آغاز کرد. در حالیکه عقیم‌سازی بین سال‌های 2016 تا 2018 در دیگر نقاط چین کاهش نشان می‌داد، در سین‌کیانگ به بیش از 60 هزار مورد قانونی رسید.

کودک اویغور در حومه "ختن"- یکی از مناطق بزرگ اویغورها در سین‌کیانگ/ عکس: AP

عقیم سازی برای کنترل جمعیت اویغورها

"زمرد دادت" مادر 3 اویغوری است. مقامات سین‌کیانگ پس از آزادی او در سال  2018 با اجبار دستور عقیم کردن او را صادر کردند. این زن در صورت تخلف از این دستور باید به کمپ می‌رفت.

وی گفت: بسیار عصبانی‌ام. من پسر دیگری می‌خواستم.

اقدامات کنترل جمعیت به دلیل نگرانی‌های دولت چین در بالا بودن نرخ تولد در بین مسلمانان، افزایش فقر و رشد افراط‌‌گرایی بین آنهاست. این منطقه از نظر جغرافیایی خشک و غیرحاصلخیز است در سال‌های گذشته با بمب‌گذاری و حملات چاقو از سوی گروه‌های افراطی مواجه شده است.

"دارن بیلر" متخصص امور اویغورها در دانشگاه کلرادو  امریکا می‌گوید: ممکن است هدف، نابودی عمدی اویغورها نباشد اما این موضوع از نشاط زندگی آنها کاسته و باعث تحلیلشان می‌شود.

"جتن اسمیت فینلی" کارشناس امور اویغورها در در دانشگاه نیوکسل ایالت متحده در این باره گفت: این نسل کشی است و باید کاملا متوقف شود. وی افزود: این قتل عام فوری، تکان دهنده و گروهی نیست و ما با یک نسل‌کشی دردناک و خزنده روبه‌رو هستیم.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
کاری که چینیها با مسلمانان (ترکهای چین) می کنند با حیوانات هم چنان نمی کنند. خداوند این بیچارگان را در لوای حمایت خود قرار دهد از دست کمونیستهای چین و الا کشورهای مسلمان که جرءات اعتراض ندارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
ما باید خرید کالاهای چینی رو تحریم کنیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار