کد خبر: ۸۸۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۶ 10 August 2020

وجود شکم‌های برآمده مرفهین در کنار فقر و محرومیت شدید برخی از افراد جامعه، معرف چهره‌ی عریان بی‌عدالتی و بی‌مسئولیتی و بی برنامگی مسئولین ماست.

هنگام جنگ ۱۹۷۳ اعراب و اسرائیل ، یک سرباز اسرائیلی در خاک سوریه فرود می‌آید و برای عدم شناسایی و فرار از دست مأمورین سوری خود را به هیئت و ظاهر گدایان درآورده و در نزدیکی مسجدی در یکی از شهرهای سوریه به گدایی می‌پردازد. بلافاصله مأموران سوری وی را دستگیر می‌کنند. سرباز اسرائیلی متعجبانه نحوی شناسایی سریع خود را از مأموران سوری می‌پرسد. و پاسخ می‌شنود که در کشور سوریه اصلاً تکدی‌گری وجود ندارد. با طرح این مقدمه، خواستم به یکی از معضلات اجتماعی بنام تکدی‌گری بپردازم .

حضور صده‌ها متکدی معتاد ، گدا ، دعانویس ، کولی و غیره در گوشه و کنار شهر بندرعباس و سایر نقاط کشور نشانه بارزی از اقتصاد بیمار و ناتوان این مرز و بوم است که موجب ایجاد شکاف طبقاتی غیرمتعارف در جامعه گردیده ؛ فلذا می‌شود چنین استنباط کرد که وجود شکاف بین طبقات اجتماعی نشان روشنی از بی عدالتی است و این فقدان عدالت موجب گردیده که نیروی عظیمی از افراد جامعه که می‌توانند در تولیدات صنعتی و کشاورزی نقشی اساسی ایفا کنند به علت فقدان سرمایه به سمت نابهنجاری و کجروی اجتماعی سوق داده شوند.

زنان گدا برای جلوگیری از فریاد کودکانشان به آنها مواد مخدر می‌خورانند تا بتوانند این گونه بهتر پیش دیگران دست درازی کنند به نظر می‌رسد که گدایان در جامعه به حساب نمی‌آیند و شخصیتی ندارند آنان نمی‌دانند چرا این چنین‌اند؟ و نمی‌دانند چه باید بکنند؟

وجود خیل متکدی‌گران در جامعه را نمی‌توان باور داشت ولی در حال حاضر این مسئله یک واقعیت تلخ و معضل اجتماعی است و این در حالی است که نیروهای جوان و فعال جامعه نیز با پدیده‌ای به نام تهیدستی و بیکاری دست به گریبان هستند.

بیکاری ، اعتیاد ، فقدان سرپرست ، فقر مالی و فرهنگی ، کاهش تقیدات مذهبی ، عدم وجود قوانین جامع حمایتی و ضعف عملکرد سازمان‌های مربوطه از جمله مواردی هستند که در پیدایش پدیده مذموم تکدی گری نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

بایستی پذیرفت که درصد عظیمی از فساد و فحشای اجتماعی از این طبقه بر می‌خیزد. و این خیزش نتیجه بی عدالتی مسئولین ما را گواهی و تائید می‌نمايد.

آیا تا به حال از خود پرسیده‌ایم که وجود پدیده‌ی نابهنجار تکدی گری و وجود شکم های برآمده مرفهین در کنار فقر و محرومیت شدید برخی از افراد جامعه می تواند معرف چه چیزی باشد؟ بی شک این نابرابری معرف چهره‌ی عریان بی‌عدالتی و بی‌مسئولیتی و بی‌برنامگی مسئولین ماست.

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار