کد خبر: ۸۸۶۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵ 10 August 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ،فارس نوشت : یکی از دلایل عقب‌ماندگی تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد به حاکمیت خوانینی برمی‌گردد که با چپاول و همچنین دور نگه داشتن فرزندان استان از تحصیل و علم اندوزی به دلیل ظلم و ستم‌های فراوان موجب محرومیت تاریخی استان شدند و هر چه نظام جمهوری اسلامی در طول 4 دهه اخیر برای رفع محرومیت به استان خدمت کرده باز هم از قافله توسعه عقب مانده و تا رسیدن به مرز توسعه یافتگی و زدودن رنگ محرومیت‌ها فاصله‌ زیادی با استان‌های توسعه یافته دارد.
تقریباً در هیچ کجای استان کهگیلویه و بویراحمد منطقه‌ای سراغ نداریم که زخم خوانین بر بدن مردم آن نمایان نباشد و هنوز بعد از گذشت بیش از 40 سال از حکومت خان سالاری آثار این زخم‌ها نمایان است و تا دهه‌های دیگر هم نمایان خواهد بود.
محرومیت شدید برخی از مناطق و شکاف عظیم طبقاتی که میان عده‌ای با عده دیگر در استان وجود دارد به دلیل حاکمیت خان کدخدایی در استان بوده است.
خوشبختانه با شکل‌گیری نظم جمهوری اسلامی برخی خوانین ستمگر که دست آن‌ها به خون مردم آلوده بود همچون ملک منصور خان باشتی اعدام انقلابی شدند و عده‌ای دیگر هم که در درجات پایین‌تری قرار داشتند به حاشیه رانده شدند و فرزندان و نوادگان آن‌ها نیز در جامعه به صورت افراد عادی و شهروند درجه چندم درآمدند.
متاسفانه در سالیان اخیر بر اثر برخی اهمال‌ها و نفوذ بقایای خوانین در کشور و در استان شاهد تحرکاتی از سوی آن‌ها هستیم که دنبال سندسازی و برگرداندن املاکی هستند که با زور و حربه ظلم و ستم از مردم بی‌دفاع و مظلوم در آن زمان بالا کشیده بودند.
بر همین اساس برخی از مردم روستای برغون از توابع شهرستان باشت با تجمع در برابر دفتر امام جمعه شهرستان باشت خواستار رسیدگی به چنین وضعیتی شدند تا دوباره خوانین با دور زدن قانون و نظام جمهوری اسلامی و گرفتن برخی احکام به خواسته‌های خود نرسند.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرحیم عبودی امام جمعه باشت در همین خصوص به خبرنگار فارس گفت: چندی پیش عده‌ای از مردم روستای برغون که بیشتر آن‌ها کشاورز هستند به ما مراجعه کردند و شکایتی مبنی بر جلوگیری از احجاف به خود توسط باقی مانده خوانی در منطقه نسبت به زمین‌های کشاورزی داشتند.
وی گفت: بنده نیز موضوع را به نماینده ولی‌فقیه در استان ارجاع دادم و با رئیس کل دادگستری استان در همین خصوص صحبت خواهم داشت و در یک کلام اجازه نمی‌دهیم حق و حقوق مردم مستضعف و محروم منطقه که بیش از 100 سال بر روی این زمین‌ها خود و اجدادشان زحمت کشیده‌ا‌ند بر باد برود.
امام جمعه باشت گفت: با همه توان از مردم در برابر بقایای خوانین دفاع خواهیم کرد و به راحتی اجازه نخواهیم داد که خوانین در منطقه دوباره زنده شده و ادعای املاک مردم را داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
کامران
|
-
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
لازم به ذکر است از دلایل اصلی عمده عدم پیشرفت استان همین تفکرات سراسر بغض و کینه امثال نویسنده این متن سراسر تهمت است.
منصور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
البته اصالت نه خریدنی نه اهداکردنی خوانین هنوزکه هنوزه درجامعه احترام واعتبارخاصی دارندوفرزندان آنهاپیشرفتهای چشمگیری دارند افرادی که تجمع کردندمیترسندقانون حق رابه حقداربرساند.
علی عدالت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
یک نویسنده منصف باید جانب عدالت و انصاف را رعایت کند.هر دوره ای یک سیستم اداری و سیاسی برای مدیریت جامعه دارد.تقسیم بندی و اختیارات خوانین در سالیان قبل بر اساس قوانین کشوری بود.در بین خوانین خوب و بد هم وجود دارد.مگر خوانینی مانند سردار اسعد و ستار خان و باقر خان از سران مشروطیت نبودند که آزادی را به کشور دادند.مگر کوچک خان جنگلی نبود که در مقابل استعمار ایستاد مگر احمد خان و ریس علی دلواری نبودند که در مقابل انگلیس قد علم کردند.لازم است کمی تاریخ بخوانیم تا خوب و بد را به یک چوب نزنیم.در استان خودمان نسل اول و دوم آموزش و پرورش که وظیفه بیداری مردم را داشتند از همین خوانین بودند.لازم به بد گویی نیست.دنیای و سیستم قضا مبتنی بر مدرک است.هر کس ادله اثبات دعوی محکم تری داشته باشد محکمه به نفع وی حکم می کند .قاضی مستقل است و نگاه نمی کند که خان در مقابل او نشسته یا کس دیگر.علی ع با یک یهودی برای قضاوت به نزد قاضی منصوب علی ع می روند.قاضی حتی در نگاه کردن به آنها هم عدالت را اجرا کرد.امام جمعه هم لازم است نگاه قومیتی نداشته باشد زیرا خوانین برا جمهوری اسلامی و وطن خودشان جنگ کردند مجروح شدند جانباز شدند و شهید دادند.در بین مردم هم الان آبرو دارند و هنوز هم در دل مردم هستند با وجودی که مردم نیازی هم به آنها ندارند.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
حالا که ریش و قیچی دست شماست تاریخ قضاوت کرده است و تمام...
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
لازم به ذکر است سوزشی که نویسنده این مطلب احساس می کند صد البته مردم روستای برغون احساس نمی کنند و این چه حس کینه‌توزانه ایست که این چنین نویسنده را بر آشفت؟ الله اعلم
باشت باوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
متن خیلی جالب است و درست است تمام بدبختی های استان کهگیلویه و بوبراحمد از ظلم خوانین و تفکر خان خانی است که متاسفانه تا نمایندگی رضاخان و محمدرضاخان و نظام پهلوی را در استان داشته اند و اجازه رشد به فرزندان استان را ندادند و فقط فرزندان خود و وابستگان خود فروخته خود را رشد دادند متاسفانه از رافت نظام جمهوری اسلامی سوءاستفاده کردند و زمانی فرزندان مردم محروم کهگیلویه و بویراحمد در جبهه های جنگ مشغول نبرد با دشمن عفلقی و استکبار جهانی و ... بودند فرزندان خوانین خائن مشغول درس شدند و مدارک علمی بالا را کسب کردند و امروز باز دنبال همان فرهنگ خان خانی هستند اگر کسی امروز دنبال آن فرهنگ باشد باید نابود شود بنابراین کسانی حق حیات دارند که دیگر دم از ما خوانین و افتخار فرزند خان بودن را نکند بلکه مثل بقیه افراد جامعه زندگی کند و خود را همسطح دیگر طبقات اجتماع قلمداد کند فرهنگ خان خانی افتخار فرزند خان بودن به همراه رژیم پهلوی خائن و مفسد و وابسته دفن شد و دیگر سر بلند نخواهد کرد.
چرامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
مسئله خان بودن و ما خوانین دیگر وجود ندارد امام فرمود در اسلام کلمه ای به نام خان نداریم بنابراین در نظام جمهوری اسلامی خان و بچه و ....خان وجود ندارد و اگر کسی مدعی خان است باید معدوم گردد چون تا حال در سوراخ ها خود را جا داد و جرات خان بودن و بچه خان بودن را نداشت حالا باز ...... سر درآوردند باید نابود شوند.کسی دیگر نباید اسم .... خان را بیاورد که نابود می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار