۲۵۱ هزار دانش‌آموز مقاطع و پایه‌های مختلف تحصیلی استان اردبیل امروز با برگزاری آیین زنگ بازگشایی مدارس و با رعایت و کنترل الزامات بهداشتی مربوط به شیوع کرونا سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.
کد خبر: ۸۹۵۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲ 05 September 2020
۲۵۱ هزار دانش‌آموز استان اردبیل سال تحصیلی جدید را آغاز کردند

 

به گزارش روز شنبه ایرنا، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در آیین نواخته شدن زنگ بازگشایی مدارس استان با اشاره به آماده‌سازی سه هزار و ۳۹۴ مدرسه و ۱۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس در ۱۹ منطقه آموزشی استان بیان کرد: سال تحصیلی امسال به علت شیوع کرونا در فضایی متفاوت و ۲ هفته زودتر از موعد هر ساله آغاز شده است.

احمد ناصری از برنامه‌ریزی برای آغاز جدی و رسمی فعالیت آموزشی مدارس استان با تلاش ۱۸ هزار نفر همکار آموزشی اعم از معلم، مدیر و کادر اداری و یک‌هزار نفر نیروی ستادی از امروز گفت: همه مقدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آغاز سال تحصیلی جدید در استان بر اساس شرایط کرونایی فراهم شده است.

 

برنامه‌ریزی برای حضور دانش آموزان در مدارس بر اساس وضعیت کرونایی

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: مدیران مدارس این استان در سال تحصیلی جدید ۱۴۰۰ ـ ۱۳۹۹ بر اساس سه وضعیت سفید، زرد و قرمز کرونایی برنامه سال تحصیلی تدوین کرده‌اند و آموزش‌ها متناسب با شرایط روز و با تصمیم ستاد کرونا در هر شهرستان، مدیر مدرسه و شورای مدارس ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای حضور دانش آموزان در مدارس بر اساس وضعیت کرونایی و مطابق با مصوبات ستاد ملی و محلی مدیریت کرونا اضافه کرد: تحصیل در مناطق و نواحی آموزشی واقع در محدوده سفید شیوع کرونا در استان به صورت حضوری و با رعایت الزامات بهداشتی، ایمنی و سلامت دانش‌آموزان برای رفع دغدغه خانواده‌ها ادامه خواهد داشت.

ناصری همچنین گفت: آموزش در مدارس مناطق زرد شیوع کرونا در استان اردبیل نیز به صورت ترکیب آموزش حضوری و غیرحضوری خواهد بود و برای این منظور دانش‌آموزان به صورت دو گروه کم تعداد یا به شکل زوج و فرد و یا به صورت ۲ روز در هفته در کلاس‌ها حاضر خواهند شد و یک روز باقیمانده آموزشی هفته نیز برای رفع اشکال آنها از طریق شبکه اجتماعی شاد در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اولویت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید، آموزش حضوری حتی برای مدت کوتاه در طول هفته و با تعداد کم دانش‌آموزان است چرا که شواهد نشان داد که جایگزینی برای آموزش حضوری دانش‌آموزان وجود ندارد و همه تلاش معلمان، خانواده‌ها و آموزش و پرورش نیز ادامه تحصیل به شکل حضوری است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به قرار گرفتن ۲ شهرستان اردبیل و مشگین‌شهر در وضعیت قرمز شیوع کرونا گفت: بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا، آموزش در مناطق قرمز به صورت مجازی و از طریق شبکه شاد و آموزش تلویزیونی خواهد بود.

وی با بیان این که برای آغاز سال تحصیلی جدید مشکل جدی تامین نیروی انسانی و فضای آموزشی در استان وجود ندارد، اظهار کرد: مدیران و معلمان همه مدارس برای اجرای برنامه‌های آموزشی در سه وضعیت سفید، زرد و قرمز شروع کرونا آمادگی دارند و توجیه شده‌اند.

ناصری اضافه کرد: در برنامه تدوین شده، آموزش‌ها مدرسه‌محور شده و اختیارات زیادی به مدیران مدارس و شورای مدرسه داده شده تا علاوه بر ادامه فرایند آموزشی، نگرانی خانواده‌ها در خصوص کنترل کرونا رفع شود.

وی با اشاره به ضرورت آموزش حضوری دانش آموزان پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم در همه مناطق افزود: در این پایه‌ها آموزش حضوری با حفظ فاصله اجتماعی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در گروه‌های کوچک با تشخیص شورای مدرسه به شکل حضوری خواهد بود تا دانش‌آموز با فضای مدرسه و آموزش در پایه جدید به شکل منطقی آشنا شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل همچنین ارائه بسته‌های آموزشی به مناطق فاقد پوشش شبکه شاد و نیز آموزش برخی مناطق روستایی و عشایری استان را حضوری اعلام کرد و ادامه داد: همه تدابیر لازم برای جلوگیری از محرومیت از تحصیل دانش‌آموزان اتخاذ شده است.

وی با اشاره به فعال شدن نسخه ۲ نرم افزار آموزشی شاد از فردا با ۱۱ ویژگی جدید از جمله امکان برگزاری آزمون، ارائه تکلیف و کسب بازخورد، گزارش به خانواده، فوق‌برنامه و ارائه برنامه فرهنگی و ورزشی در کنار آموزش تدوین شده بیان کرد: استفاده از این نرم‌افزار آموزشی روان‌تر و آسان‌تر شده است.

 

آموزش از طریق شبکه ادامه خواهد داشت

ناصری همچنین با اشاره به ادامه آموزش دانش‌آموزان از طریق شبکه اجتماعی شاد، سطح دسترسی دانش‌آموزان استان اردبیل به شبکه شاد را در اواخر خرداد ماه امسال ۷۵ درصد اعلام کرد.

وی گفت: در فصل تابستان خانواده‌ها برای ادامه آموزش از طریق شبکه شاد توجیه شدند و بر اساس پیش‌بینی، هم‌اکنون میزان دسترسی خانوده‌ها به این شبکه به ۸۵ درصد رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل میزان دسترسی معلمان به شبکه شاد در این استان را ۹۵ و مدیران مدارس را ۱۰۰ درصد اعلام کرد و افزود: مابقی ۱۵ درصد دانش‌آموزان بدون دسترسی به این شبکه یا در مناطقی ساکن هستند که دسترسی به اینترنت ندارند و یا جزو خانواده‌های کم‌بضاعت هستند که برنامه‌ریزی برای آموزش حضوری آنها انجام شده است.

 

رشد جمعیت دانش‌آموزی و تجهیز مدارس استان اردبیل ادامه دارد

وی با اشاره به تحصیل حدود ۵۰ هزار نفر معادل ۲۰ درصد از دانش‌آموزان استان اردبیل در مدارس غیردولتی، از افزایش جزیی جمعیت دانش‌آموزی استان در سال تحصیلی جدید خبر داد و افزود: رشد جمعیت دانش‌آموزی استان بر اساس اعلام مراجع رسمی تا سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت.

ناصری تعداد مدارس کانکسی استان اردبیل را ۲۰۰ مورد و اغلب مستقر در مناطق با جمعیت دانش‌آموزی کم اعلام کرد و ادامه داد: در سال تحصیلی گذشته ۱۶ مدرسه تک دانش‌آموزی و ۲۱۶ مدرسه با جمعیت دانش‌آموزی کمتر از پنچ نفر در استان اردبیل دایر و فعال بود.

وی با اشاره به جمع‌آوری بخاری‌ نفتی از همه مدارس استان اردبیل گفت: تلاش شده تا سامانه‌های نوین گرمایشی در مدارس استان دایر شود و برای این منظور ۱۲۰ مدرسه جدید تا شروع فصل سرما به سامانه گرمایشی نوین و ایمن مجهز می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در ادامه از افزوده شدن ۱۹ مدرسه نوساز با تجهیزات کامل به تعداد مدارس در حال بهره‌برداری استان در سال جاری خبر داد و گفت: امسال همه مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

 

حفظ استقلال و عزت ملی کشور در گرو توجه به علم و دانش روز

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز در این آیین، حفظ استقلال و عزت ملی کشور را در گرو توجه به علم و دانش روز دانست و گفت: آینده فرهنگ، مدنیت، مدیریت، علم و توسعه کشور منوط به توجه و مدیریت فضای علم و دانش بویژه در حوزه آموزش و پرورش است.

آیت‌الله سیدحسن عاملی افزود: آینده جهان بر اساس میزان دسترسی به دانش و علم رقم می‌خورد و به همین علت، اصلی‌ترین نیاز کنونی برای حفظ استقلال و عزت ملی کشور مجهز شدن به علم و دانش روز است.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی ۵۰۰ ساله ایران از قافله علم و دانش تجربی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران آخرین و بهترین فرصت برای جبران این عقب‌ماندگی علمی است.

امام جمعه اردبیل همچنین رسیدن به اهداف متعالی انقلاب و توسعه کشور را در گروه توجه به آموزش و پرورش، مراکز علمی و دانشگاهی دانست و از مجلس شورای اسلامی خواست تا برای افزایش توان علمی کشور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری جدی کند.

وی افزایش توان علمی ایران در عرصه نظامی را موجب مهار دشمنان و از عوامل جدی بازدارندگی خواند و اضافه کرد: امروز دشمنان در فضایی که اقتدار ایران با تکیه در دانش بومی ارتقا یافته، دیگر جرات جسارت و تهدید را ندارند.

آیت‌الله عاملی همچنین مدیریت علم، تبدیل علم به ثروت، تربیت نسل بافرهنگ و مسئولیت‌پذیر و مدیریت جامعه را در گرو توجه اساسی به آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: با برای حضور مقتدر در عرصه جهانی نیازمند نسل عالم و با توان مدیریتی بالا هستیم.

وی با اشاره به مضاعف شدن کار معلمان در شرایط شیوع کرونا گفت: در شرایط کرونایی همه معلمان باید به مولفه‌های تربیتی هم در کنار آموزش حضوری و غیرحضوری دانش‌آموزان توجه کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با تاکید بر حفظ استقلال و توان علمی کشور در همه شرایط سخت بیان کرد: مدیریت آموزشی در شرایط کرونایی باید به شکلی انجام شود که نسل جدید در کسب علم و دانش آموزی، ضربه علمی نبیند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار