پروژه جاده سازی در سبلان را متوقف کنید
برای افکار عمومی این پرسش مطرح است که براستی آیا پروژه کمربند طلایی سبلان، خدمت یا خیانت به استان اردبیل است؛ کدام را بپذیریم.
کد خبر: ۸۹۷۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲ 09 September 2020

به گزارش تابناک اردبیل، مهین روح‌نواز در شماره جدید هفته نامه چشم‌انداز اردبیل نوشت:

استان اردبیل علاوه بر این که در زمینه بهره‌مندی از زیرساخت‌های صنعتی و تولیدی، فقیرترین استان کشور به شمار می‌رود در حوزه ارتباطی از قبیل راه جاده‌ای، ریلی و هوایی نیز در بن‌بست بوده و و دچار عقب‌ماندگی تاریخی است.

بهانه و توجیه مسئولان و ادوار دولتها برای ممانعت از ایجاد هر گونه صنایع مولد در استان این بوده که اردبیل دارای ظرفیت های کم‌نظیر گردشگری و کشاورزی است بنابراین بایستی توسعه استان از طریق فعال کردن این دو قابلیت محقق شود.

در این باره بخوانید
کمربند سبز یا کمربند مرگ!
آقای عتباتی؛ این «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» است!
كمربند سبز يا كمربند مرگ

کیست که نداند، پیش‌نیاز اصلی و اساسی فعال کردن ظرفیت گردشگری پایدار در یک منطقه، ایجاد و تسهیل زیرساخت‌های ارتباطی، اقامتی و سرمایه‌گذاری در این حوزه است؛ درباره وضعیت سرویس‌دهی فرودگاه اردبیل همین بس که به خاطر جانمایی نامناسب آن و لغو مکرر پروازها،استاندار اردبیل ترجیح می‌دهد اغلب سفرهای هوایی خود را از فرودگاه تبریز انجام دهد! جاده معروف به سرچم که از اتوبان زنجان- تبریز انشعاب دارد، به دلیل ناامن بودن، نه تنها برای ساکنان استان بلکه حتی نامش برای مهمانان و گردشگران نیز خوفناک است. وعده راه‌آهن هم بعد از 15 سال راه به جایی نبرده است.

مرور وضعیت تراژیک و تکراری همه ساله کشاورزان و باغداران هم گویای این است که در این حوزه نیز ادوار دولت‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های صنایع تبدیلی هیچ کاری انجام نداده‌‌اند و محصولات کشاورزی استان نه تنها به توسعه نینجامیده بلکه منجر به بی‌انگیزگی ،مهاجرت و سکونت در حاشیه شهرها و خوش‌نشینی و رواج مصرف‌گرایی شده است.

اکبر بهنامجو و حلقه نزدیکانش به دلیل سوابق و پیشینه فعالیت در حوزه توریسم بالاخص هلدینگ "سمگا"، گویی ماموریت دارد تا با تمرکز بیش از اندازه در این حوزه به هر قیمت ممکن و لو به خطر افتادن محیط‌زیست و طبیعت بی‌نظیر سبلان و دامنه‌های آن، طرح‌ها و پروژه‌های به اصطلاح گردشگری را با هدف آنچه که آن را رونق و توسعه استان نامیده است،‌ اجرایی کند.

استاندار اردبیل‌ نیمه سوم تیرماه جاری در جریان آغاز فاز اجرایی آنچه که آن را "کمربند طلایی سبلان"و یکی از پروژه‌های مهم جاذب گردشگری در استان نامید،‌ گفت: این طرح نقش مهمی در رونق صنعت گردشگری و افزایش ماندگاری مسافران در منطقه ایفا خواهد کرد.

بهنامجو اگر چه وعده داد که برای زیرسازی مسیر جاده از سردابه تا سرعین و تکمیل کمربند طلایی و به منظور پرهیز از آسیب به زیست محیط منطقه از مصالح بومی و متناسب با اقلیم استفاده خواهد شد،‌ اما گفت که عملیات زیرسازی مسیر گردشگری از مشگین‌شهر تا سردابه تکمیل شده و به زودی "آسفالت" خواهد شد!؟

عجیب‌تر این که استاندار اردبیل بیان داشت که با اتصال سردابه به سرعین کمربند طلایی سبلان تکمیل شده و گامی اساسی در مسیر ثبت جهانی کوه سبلان برداشته خواهد شد.

این درحالی استکه پرونده ثبت جهانی کوه سبلان به‌عنوان شاخص‌ترین اثر طبیعی پس از 18 سال انتظار در دست تدوین است و این اقدام در شرایط فعلی با توجه به شاخص‌ها و معیارهای ثبت آثار طبیعی طبق بند 7 و 10 (پدیده‌‌ طبیعی کم نظیر و استثنایی با زمینه‌های زیبایی‌شناسی، دربرگیرنده زیستگاه‌‌های طبیعی مهم به لحاظ تنوع‌زیستی و گونه‌های در خطر) یونسکو مغایر بوده و با مشکل مواجه خواهد ساخت.

استاندار اردبیل در عین حال نوید داد که از طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در مسیر این کمربند و اطراف کوه سبلان به طور قاطع استقبال و حمایت می‌کند!

به گزارش چشم‌انداز اردبیل، گمان می‌رفت که در پی اعتراض‌های فعالان محیط زیست و گروههای مردمی نسبت به این پروژه، استاندار اردبیل درباره اجرای آن تجدیدنظر کند اما با جدی‌تر شدن عملیات جاده‌سازی طی هفته‌های اخیر، نگرانی سازمان‌های مردمی و طرفدار محیط زیست و رسانه‌های محلی بیشتر شده و دامنه اعتراض‌ها افزایش یافته است.

به طوری که رسانه‌های محلی برای نشان دادن عمق فاجعه زیست محیطی ناشی از اجرای پروژه،‌ طرح کمربند طلایی را "کمربند مرگ" توصیف کرده و خواهان توقف آن از سوی استاندار اردبیل شدند.

شبکه تشکل‌های محیط‌زیستی و منابع طبیعی استان اردبیل شامل یازده مجموعه در نامه‌ای سرگشاده به اکبربهنامجو با هشدار به مخاطرات زیست محیطی اجرای پروژه، تاکید کردند: حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست یکی از شاخصه‌های مهم توسعه یافتگی تلقی می‌شود. لازمه قانونی‌ اجرای هرگونه پروژه عمرانی و اقتصادی ارزیابی و پیوست محیط‍‌زیستی آن می‌باشد. قله سبلان اثر ملی طبیعی و جز مناطق تحت مدیریت محیطزیست استان اردبیل است. در حالی‌که هفته اخیر شاهد جاده‌سازی در ارتفاع 3400 متری قله سبلان بودیم که فاقد گزارش ارزیابی زیست محیطی شفاف می‌باشد.

در این نامه آمده است: آیا نمی‌دانید احداث جاده یعنی خیرمقدم به خودروهای بیش‌تر؟ آیا نمی‌دانید با تخریب ارتفاعات، چشمه‌ها و آبراهه‌های اصلی و فرعی از بین رفته و با تهدید سیلاب‌ها در پایین‌دست مواجه خواهیم بود؟ عریض شدن جاده یعنی مجوز ورود دام بیش‌از ظرفیت مراتع، تخریب پوشش گیاهی و فرسایش خاک، یعنی سرازیر شدن گردشگران و کوهنوردان و برجای گذاشتن پسماندها در محل، یعنی تخریب زیستگاه کل و بزهای وحشی و خرس قهوه‌ای که در سال‌های اخیر به‌علت تردد خودروها و برخورد با این گونه‌های با ارزش و در حال انقراض چندین قلاده خرس قهوه‌ای تلف شده و آلودگی‌های نوری منجر به کوچ اجباری کل و بزها از زیستگاه‌های طبیعی خودشان شده، مگر چند قله مانند سبلان در ایران وجود دارد؟ به‌جای ایجاد جاده‌های جدید می‌توان مسیرهای تردد موجود را بهسازی نمود. از جمله مسیرها مناسب می‌توان به آلوارس- موئیل اشاره کرد که با بهسازی سرعین را به مشگین‌شهر متصل کند، مسیر دیگر رینگ سرعین-سردابه است که می‌تواند با اتصال به لاهرود موجب ارتباط سرعین و مشگین‌شهر شود.

در این نامه خاطرنشان شده است: اصل 50 قانون اساسی کاملا شفاف هر نوع فعالیتی که منجر به تخریب محیط‌زیست شود را خلاف قانون و مصلحت کشور می‌داند؛ چرا مدیران فعلی با قانون اساسی به مبارزه برخاسته‌اند؟ اعضای شبکه تشکل‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی استان اردبیل به‌صورت صریح و جدی مخالفت خود را با هرگونه آسیب به طبیعت و تخریب کوه سبلان که نشان از هویت و تاریخ طبیعی استان است، اعلام می‌دارد. و از جنابعالی تقاضا داریم ضمن صدور دستور توقف طرح که قطعاً منجر به تخریب همه‌جانبه محیط‌زیست سبلان خواهد شد برخورد قانونی صورت گیرد.

رسانه‌ها خبر می‌دهند که طی روزهای اخیر ماموران از ورود تعدادی از فعالان محیط زیست برای ابراز اعتراض و مخالفت خود با این طرح به محدوده پروژه ممانعت بعمل آورده و با آنان برخورد کردند.

به گزارش چشم انداز اردبیل،‌ با وجود هشدارها و اعتراض‌ها، نه تنها استاندار اردبیل بلکه سایر مدیران دستگاههای مسئول دولتی در قبال این موضوع سیاست سکوت اختیار کرده و هیچ‌گونه پاسخی به افکار عمومی ارائه نمی‌دهند.

با این حال ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان اردبیل در واکنشی اظهار داشت:دستگاه قضایی با اعتراض فعالان محیط زیست و سازمان های مردم نهاد بررسی پرونده  جاده کشی در کوه سبلان را آغاز کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این موضوع به لحاظ صیانت از محیط زیست از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است، با جدیت در حال بررسی پرونده هستیم.

عتباتی این را هم گفت که ابعاد مختلف این پرونده و ضرورت احداث جاده و اجرای یک پروژه سرمایه گذاری بررسی و
بعد از بررسی پرونده نتایج به اطلاع عموم خواهد رسید و بی شک صیانت از محیط زیست اولویت دستگاه قضایی است.

به گزارش چشم انداز اردبیل، از آنجا که اقدامات قضایی زمانبر است مردم از دادگستری استان انتظار دارند با توجه به اهمیت موضوع و در مخاطره افتادن طبیعت، سریعاً موضوع در دستور کار قرار قضایی قرار گرفته و اعلام نظر شود چرا که "نوشدارو بعد از مرگ سهراب" بیفایده است!

برای افکار عمومی این پرسش مطرح است که براستی آیا پروژه کمربند طلایی سبلان، خدمت یا خیانت به استان اردبیل است؛ کدام را بپذیریم.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار