کد خبر: ۹۰۰۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲ 19 September 2020

خبرگزاری فارس ـ اردبیل|محمد کوشامنش؛ شهرستان مشگین شهر به‌دلیل شرایط مساعد آب و هوایی یکی از مناطق مساعد در تولید محصولات باغی به‌خصوص انگور، سیب، گردو، هلو، زردآلو و ... است و از این‌رو سالانه در تابستان و به‌خصوص شهریورماه محصولات باغی فراوانی را روانه بازارهای فروش می‌کند.

سیب مشگین شهر یکی از بهترین انواع سیب درختی محسوب شده و سالانه بیش از صدهزار تن سیب این منطقه از باغات میوه منطقه به بازار ارسال می‌شود.

 

محصولات باغی شهرستان مشگین شهر به برند فراملی تبدیل شده است

خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در بازدید از باغات میوه شهرستان مشگین شهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مشگین شهر اظهار کرد: محصولات باغات میوه مشگین شهر به‌خصوص محصول سیب و انگور به برند فراملی تبدیل شده و با توجه به کیفیت، میزان تولید و ارزآوری و اشتغال‌زایی، جایگاه مناسبی در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

 

اختصاص ۷هزار هکتار از باغات مشگین شهر به درختان سیب

اکبر صمدی، فرماندار شهرستان مشگین شهر نیز در این بازدید بیان کرد: از مجموع ۳۵هزار هکتار باغات میوه استان اردبیل که بیش از ۱۵ هزار هکتار آن در شهرستان مشگین شهر واقع شده، ۷ هزار هکتار اختصاص به درختان میوه سیب معروف به سیب‌های قرمز و زرد و سیب مشکی مشگین شهر دارد.

وی بیان کرد: امسال باتوجه به نامناسب بودن آب و هوا در زمان گرده افشانی و بارندگی‌های زیاد انتظار می‌رود از مجموع باغات میوه سیب، ۱۴۰هزارتن برداشت شده و ۷۵۰ میلیارد تومان عاید باغداران شهرستان مشگین شهر شود در صورتی‌که در سال گذشته این برداشت سیب به بالای ۲۰۰هزار تن رسیده بود.

 

کمبود صنایع تبدیلی مشکل اساسی منطقه

فرماندار مشگین شهر تصریح کرد: محصول سیب شهرستان مشگین شهر هم به‌دلیل کیفیت و هم به‌دلیل تعدد باغات سیب رتبه اول را در سطح استان به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: نبود صنایع تبدیلی و فراوری در سطح شهرستان مشگین شهر یک مشکل اساسی بوده که با وجود ۶ سردخانه آمونیاکی در این شهرستان، سالانه ۳۰هزارتن میوه در این سردخانه‌ها انباشته و در ایام عید روانه بازار می‌شود.

 

کوهستانی بودن منطقه مشگین شهر باعث خوش طعمی میوه می‌شود

یوسف جهانی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان مشگین شهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مشگین شهر اظهار کرد: از مجموع ۱۵ هزار هکتار سطح زیرکشت باغات میوه، برداشت ۳۱۸هزارتن پیش بینی می‌شود.

وی افزود: اختلاف دما و اختلاف ارتفاع از سطح دریا  و کوهستانی بودن این شهرستان باعث تفاوت طعم و شیرینی میوه‌های سر درختی شهرستان مشگین شهر است و این مسئله باعث ماندگاری بیشتر میوه سیب مشگین شهر است.

جهانی اذعان داشت: تولیدات میوه در سال‌جاری با توجه به خسارت‌های اولیه سرمازدگی زود هنگام در شهرستان۲۱۷ هزارتن باشد.

وی تصریح کرد: سطح زیرکشت درختان میوه سیب در سطح شهرستان ۷ هزار هکتار بوده که شامل انواع محصول سیب از جمله؛ سیب شکی، سیب قرمز و زرد لبنانی و انواع ارقام سیب تازه کشت شده است.

 

امکان ایجاد بازار مستقیم فروش برای باغداران/ بستر صادرات برای محصولات کشاورزی ایجاد شود

گفتنی است؛ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های باغداران این منطقه امکان صادرات و بازار فروش محصولات باغی است که با توجه به نبود صنایع تبدیلی و فراهم نشدن بازار مناسب فروش در سال‌های گذشته شاهد ضرر و زیان‌های فراوان باغداران و هدر رفت این محصول بودیم.

البته براساس وعده مسؤولان شهرستان مشگین شهر، یک دستگاه سورتینگ میوه جهت رفع دغدغه کشاورزان خریداری و در سوله جهاد کشاورزی مشگین شهر نصب شده است.

اما در این بین وجود برخی مشکلات همانند خرید ارزان قیمت و دلالی برخی افراد سود جو باعث می‌شود با وجود تولید مناسب محصولات باغی شاهد افزایش قیمت این محصولات برای مصرف کننده نیز باشیم که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده در این بین متضرر می‌شوند.

ایجاد بازارهای فروش مستقیم محصولات باغی در استان‌ها و شهرستان‌ها که باعث کوتاه شدن دست دلالان شود، ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری محصولات باغی، ایجاد بستر صادرات این محصولات و ... می‌تواند باعث شکوفایی اقتصاد کشاورزی در روستاها شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار