کد خبر: ۹۰۰۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳ 19 September 2020

خبرگزاری فارس - اردبیل؛ سینا بندعلیزاده: ۲۱هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اردبیل در سال زراعی جاری به کشت سیب‌زمینی اختصاص یافت. میزان تولید این محصول بالغ بر ۸۰۰ هزار تن است که از این میزان تنها ۱۸۴هزار تن به مصرف داخلی استان اختصاص می‌یابد و مابقی در بازار سایر استان‌ها به فروش می‌رسد. 

کشاورزانی که با دقت و مراقبت چند ماهه این محصول را به عمل می‌آورند، می‌گویند به دلیل سوء مدیریت و بی‌برنامگی‌ها احتمال می‌رود امسال به جای سودآفرینی مجبور به دورریز محصول خود شوند و این در حالی است که در سال زراعی جاری کیفیت سیب‌زمینی تولیدی اردبیل و حجم تولید آن قابل توجه است.

فروش بر سر مزارع پایین‌تر از قیمت تولید 

یکی از کشاورزان روستای شیخ کلخوران اردبیل گفت: قیمت تمام شده تولید هر کیلو سیب‌زمینی حدود هزار و ۵۰۰ تومان است اما در مزارع حتی به قیمت پایین‌تر به فروش می‌رود.

اسکندی تصریح کرد: متاسفانه چاره‌ای جزء فروش به قیمت نازل نداریم. میزان تولید بالا است و دلالان هم قیمت دیگری پیشنهاد نمی‌کنند. برای جلوگیری از خراب شدن و دورریز محصول مجبور می‌شویم به قیمت ناچیز بفروشیم. 

وی افزود: برخی کشاورزان که می‌خواستند امسال از محل فروش، سودی ببرند و بخشی از نیازهای مالی خود را تامین کنند حتی قادر به تامین معیشت خود نیستند. 

این کشاورز ادامه داد: برای کشت سیب‌زمینی، برخی کشاورزان همه سرمایه خود را هزینه کرده‌اند، اما امروز به قیمت پایین‌تر از هزینه تمام شده به فروش می‌رسانند.

وی با ابراز تاسف از بی‌توجهی مسؤولان اضافه کرد: همه این‌ها در شرایطی است که تورم باعث شده همه چیز گران‌تر شود. 

قیمت کود و بذر بالا رفته است 

محمدی یکی دیگر از زارعان سیب‌زمینی با تائید این اظهارات گفت: کود ۷۰۰ درصد افزایش قیمت دارد و اردبیل قادر به تامین بذر خود نیست به همین دلیل بذر و کود را به قیمت بالایی خریداری می‌کنیم. 

وی افزود: حتی کیسه پلاستیکی از ۷۰۰ تومان به ۲ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده و اگر تراکتور روزی ۲۰ میلیون بود امروز چند صد برابر افزایش قیمت دارد اما قیمت سیب‌زمینی افزایش نیافته است. 

به گفته محمدی سال گذشته که تولید کمتر هم بود سیب‌زمینی ۴ هزار تومان به فروش می‌رسید چرا که به دلیل صادرات قیمت افزایش یافت اما امسال بیشتر از هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورز خریداری نمی‌شود. 

لزوم قیمت‌گذاری مناسب برای سیب‌زمینی

با وجود این‌که مشکلات سیب‌زمینی‌کاران مدتی است به گوش مسؤولان رسیده و برخی قول مساعد پیگیری را داده‌اند اما کشاورزان معتقدند برنامه‌ریزی به نفع کشاورز انجام نمی‌شود. 

خدایی یکی از کشاورزان روستای نوجه‌ده تصریح کرد: به جای این‌که فلان مسؤول به فکر واردات محصولات کشاورزی باشد، برای محصولات تولیدی خودمان قیمت‌گذاری مناسبی انجام شود. 

وی افزود: به عنوان مثال برای گندم قیمت تضمینی ارائه می‌شود اما در مقابل برای سیب‌زمینی نرخ تضمینی نداریم و کشاورزان از تولید این محصول ناامید شده‌اند. 

به گفته خدایی صادرات هم به شکل مناسب انجام نمی‌شود؛ مدتی برای جلب نظر فلان کارخانه‌دار صادرات را متوقف می‌کنند تا انبارهایش را پر کند بعد اجازه صادرات می‌دهند.  

این کشاورز با اشاره به این‌که سیب‌زمینی برداشت شده به انبارها انتقال پیدا می‌کند و دلالان برای خرید مراجعه می‌کنند، اضافه کرد: متاسفانه حاصل زحمات کشاورزان را دلال نرخ‌گذاری می‌کند.

گران‌فروشی سیب‌زمینی اردبیل در استان‌های دیگر 

وی تاکید کرد: سیب زمینی اردبیل را با قیمت ناچیز خریداری کرده و در استان‌های دیگر با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند. 

این کشاورز با بیان این‌که بسیاری از زارعان قادر به فروش محصول خود بدون دخالت دلالان نیستند، اضافه کرد: هیچ نهادی به این موضوع نظارت ندارد و بیشترین زیان متوجه حال کشاورزان است. 

یکی دیگر از زارعان نیز می‌گوید؛ با وضعیت پیش آمده و افزایش تولید سیب‌زمینی اردبیل اگر چاره‌ای اتخاذ نشود، باید منتظر دور ریختن محصول باشیم. 

قربانی تاکید کرد: بارها به مسؤولان گفته‌ایم که سال‌ها کار ما کاشت سیب زمینی است و انتظار داریم فکری به حال مشکلات این محصول بکنند اما گوش کسی بدهکار نیست. 

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، چندین سال است که برخی از محصولات کشاورزی به دلایل مختلف از جمله عدم رعایت توازن کشت محصول، عدم خرید تضمینی برخی از محصولات، کمبود صنایع تبدیلی و فراوری و خام فروشی محصولات، کاهش صادرات و ... با افزایش تولید و عدم فروش مواجه می‌شوند.

در حالی که استان اردبیل جزو استان‌های مساعد برای کشت محصولات مختلف کشاورزی و باغی و به‌خصوص محصول سیب زمینی بوده و امکان تامین این محصولات برای سایر استان‌ها و حتی صادرات به کشورهای مختلف را داراست، مسؤولان باید نسبت به کنترل توازن کشت محصول و ترغیب کشاورزان برای تولید محصولات مختلف و به‌خصوص حذف دلالان که عامل تضرر تولیدکننده و مصرف کننده هستند، اقدام کنند.

از سوی دیگر ایجاد کارخانجات فراوری و صنایع تبدیلی برای خرید محصولات کشاورزی منطقه و عدم خام فروشی این محصولات که هم امنیت غذایی را تامین و هم محصولات کشاورزان را خریداری کند از اهمیت بسزایی برخوردار است که با وجود تاکید چندین ساله متاسفانه اقدام جدی در این خصوص انجام نمی‌شود.

توسعه کشاورزی عامل مناسبی برای ایجاد اشتغال، رفع بیکاری به‌خصوص در روستاها، مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها، ایجاد امنیت غذایی و ... می‌شود که لازم است مسؤولان مربوطه اقدامات جدی در جهت رفع ضرر و زیان کشاورزان و افزایش تولید محصولات کشاورزی انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار