چه باید کرد
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: حرکت وضعیت نسبت سنی جمعیت این استان رو به کهنسالی و پیری است.
کد خبر: ۹۰۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹ 21 September 2020

به گزارش تابناک اردبیل، محمدسیمزاری در جلسه شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی ثبت احوال اظهارداشت: میزان فراوانی سالمندان در استان نسبت به میانگین کشوری بیشتر است که در سال ۱۴۱۵ هرم سنی بیشتر افراد پیر و کهنسال خواهد بود.

وی با بیان اینکه ۶۸ درصد جمعیت استان اردبیل در شهرها زندگی می‌کنند، افزود: بیشترین ولادت در سال ۹۴ گزارش شده و ۸۰ درصد جمعیت شهری در مرکز استان متمرکز شده است.

هرم سنی جمعیت استان اردبیل رو به پیری است

او گفت: باید نسبت منحنی میزان مرگ و میر و ولادت کنترل شده و طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی رتبه اول مرگ و میر استان در زمینه قلبی و عروقی است و دیگر امراض در رتبه بعدی قرار دارند.

سیمزاری با طرح اینکه در شهر حسینی اردبیل نباید پدیده طلاق دارای رتبه در کشور باشد، گفت: اینکه پدیده طلاق و خشونت در استان نسبت به سایر استان‌ها پیشی گرفته به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید همه تا حد امکان در کاهش و ارائه راهکار مناسب تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه میزان زاد و ولد در استان اردبیل کاهش یافته است ، تصریح کرد: دلایل مختلفی برای کاهش میزان زاد و ولد در تحقیقات پژوهشی اعلام شده که یکی از این موارد افزایش سطح سواد و اقتصاد خانواده است چرا که تعداد فرزند در خانواده‌های متمکن کمتر از تعداد فرزند در خانواده‌های کم‌برخوردار گزارش شده است.

به گزارش ایرنا، او بیان کرد: در جامعه کاهش محسوس فرزندان و زاد و ولد به آسیب جدی اجتماعی تبدیل می‌شود و در آینده فرزندان حسرت داشتن خاله، عمو، دایی، خواهر و برادر و فامیل‌های نسبی را خواهند خورد و این موضوع یک آسیب جدی جامعه است.

سیمزاری بهره‌مندی جوانان از گام دوم انقلاب را ضروری دانست و گفت: ۹۰ درصد مطالب این کتابچه خطاب به جوانان است و باید دنبال کارهای دانش‌بنیان بروند و متکی به اقتصاد داخلی باشند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل ادامه داد: سپردن کارهای عملیاتی و اجرایی در کنار تجربه و مشاوره افراد سالخورده که در جامعه جایگاه رفیع دارند می‌تواند به توسعه و پیشرفت جامعه کمک کند.

وی تاکید کرد: دستگاهای اجرایی اعتبارات تملک دارایی خود را تا ۱۵ مهر ماه تعیین تکلیف کنند و در سال‌های قبل که از اعتبارات تملک دارایی استفاده شده محل مصرف نیز معلوم شود.

استان اردبیل حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار