در نشست اعضای قرارگاه رسانه ای مبارزه با کرونا صورت گرفت:
راهکارهای رسانه ای مقابله با ویروس کرونا در نشست مشترک اعضای قرارگاه رسانه با مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی شد. حالا که به موج سوم شیوع ویروس کرونا رسیده ایم و کادر درمان نیز احساس خستگی می کنند باز هم باید اصحاب رسانه پای کار بیایند تا شاهد رخدادهای خوب باشیم.
کد خبر: ۹۰۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۳ 25 September 2020

بررسی راهکارهای رسانه ای برای مقابله با ویروس کرونا

به گزارش تابناک قم، «استان قم در وضعیت شبه انفجاری است و از بستری روزانه ۱۰ نفر به ۱۶۰ مورد رسیده ایم» این سخن معاون وزارت بهداشت تکان دهنده و نگران کننده است که در کنار هشدارهای رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در ارتباط با خیزش ویروس کرونا و شمار بالای بستری ها و فوت شدگان براثر این بیماری باید به آن به صورت جدی توجه داشت که در این زمینه باز هم باید رسانه ها پای کار بیایند و تحولی شگرف ایجاد کنند تا جامعه از یک خطر جدی آگاه شده و شاهد کمرنگ شدن آثار زیانبار این بیماری باشیم.

نخستین روزهای شیوع این ویروس منحوس بود که قرارگاه رسانه ای به صورت جهادی در قم تشکیل شد و رسانه های قم با هر نوع خط مشی سیاسی و اجتماعی به عنوان رزمندگان این جنگ در میدان حاضر شدند. اما مبارزه رسانه ای از جنس دیگری بود خنثی کردن شایعات، آرام کردن فضای روانی جامعه، آگاهی از خطرات پیش رو، توصیه ها، امیدها، نشان دادن جلوه ایثارگری ها در کمک های مومنانه و ...حالا که به موج سوم شیوع ویروس کرونا رسیده ایم و کادر درمان نیز احساس خستگی می کنند باز هم باید اصحاب رسانه پای کار بیایند تا شاهد رخدادهای خوب باشیم.

سید جواد اشرافی دبیرقرارگاه رسانه ای مقابله با کرونا در قم با فراخوانی از اصحاب رسانه درخواست کرد که در دانشگاه علوم پزشکی قم گرد هم بیایند و با هم اندیشی برای جلوگیری از روزهای سخت و سیاه ناشی از جدی نگرفتن کرونا اقدام جدی رسانه ای صورت بگیرد.

بررسی راهکارهای رسانه ای برای مقابله با ویروس کرونا

مدیر خبرگزاری فارس استان قم با اشاره به فعالیت اصحاب رسانه از نخستین روزهایی که این ویروس کشف شد، گفت: اهالی رسانه فعالیت خود را از همان روزهای نخست اسفند ماه آغاز کردند و هنوز هم این فعالیت ها ادامه دارد.

وی افزود: در موج نخست شیوع ویروس کرونا با همت و همکاری اصحاب رسانه و با اطلاع رسانی شایسته توانستیم به درجه ای از کنترل این ویروس برسیم اما در حال حاضر پس از گذشت 8 ماه از شیوع این ویروس مردم خسته شدند و رعایت پروتکل ها کاهش یافته و میزان مبتلایان و فوتی ها بالا رفته است که می طلبد اصحاب رسانه پای کار بیایند و به صورت جدی حرکت های شایسته ای انجام دهند.

اشرفی با بیان اینکه در جلسه شورای اطلاع رسانی هم به این مسئله اشاره شده که نیازمند حرکت های جدی تری هستیم افزود: آنگونه که رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان می کند شاهد کاهش 20 درصدی رعایت پروتکل ها هستیم.

وی با اشاره به برخی انتقادها مبنی که چرا تعطیلی ها اعمال نمی شود، بیان کرد: در حال حاضر مجموعه استان اجازه چنین اقداماتی را ندارند و باید منتظر اجازه از ستاد ملی مقابله با کرونا باشند.

مدیرخبرگزاری فارس در قم با اشاره به نقش عکس و فیلم در ارتباط با این موضوع گفت: عکاسان بیشترین همکاری را می توانند داشته باشند و از سوژه های رعایت نکردن ها گزارش تهیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری رسانه ها باید برنامه ای اجرا شود که هر هفته رسانه ها به صورت ویژه به یک موضوع خاص بپردازند در این صورت نتیجه آن را خواهیم دید.

رسانه ها مطالبه گری را دنبال کنند

فخزالدین یوسف پور مدیر پایگاه خبری تابناک در قم نیز با تبیین برخی علل وضعیت موجود، گفت: ناهماهنگی بین مدیران دستگاه ها وجود دارد و در این راستا رسانه ها وظیفه دارند مسوولان را به خط کنند و مورد مطالبه قرار دهند.

بررسی راهکارهای رسانه ای برای مقابله با ویروس کرونا

وی افزود: تنها خبر یا هشداری که این روزها می بینیم پلمب مراکز مختلف است و خبر خاصی که خطر و نگرانی های شرایط کنونی را نشان دهد وجود ندارد.

عضو قرارگاه رسانه ای مقابله با کرونا تصریح کرد: باید قبول کنیم شرایط ما شرایط جنگی است و باید همیشه در خط مقدم باشیم خبرنگاران باید وسط میدان باشند و نباید جلسات رسانه ای ها مانند سایر جلسات به صورت آنلاین برگزار شود. ما به عنوان اصحاب رسانه باید برنامه ای داشته باشیم تا در پاییز که با اوج این بیماری مواجه هستیم بتوانیم از گسترش آن جلوگیری کنیم.

محمد رضا قربان زاده مدیر خبرگزاری آریا در قم با اشاره به اینکه عدم باور در سازمان ها به وضوح دیده می شود، گفت: این روزها شاهد کمرنگ شدن پروتکل ها در ادارات استان هستیم و خبری از رعایت مسائل بهداشتی نیست و این مسئله خطرات بسیاری را به همراه دارد.

علیرضا یعقوبی مدیرپایگاه خبری فردونیوز نیز با بیان اینکه باید به مردم همزیستی مسالمت آمیز با ویروس کرونا را آموزش دهیم، عنوان کرد: فرهنگ سازی رعایت اصول بهداشتی با کلمات دستوری رخ نمی دهد و باید در این زمینه تجدید نظر کرد.

محمد محسن زاده عکاس خبرگزاری میزان نیز با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی همکاری بسیار مطلوبی را در هماهنگی ورود عکاسان به مراکز درمانی را داشت، عنوان کرد: در حال حاضر از نظر تصویر بیماران و بیمارستان ها اشباع شده ایم اما نکته ای که برای عکاسی در نقاطی که پروتکل ها رعایت نمی شود وجود دارد، این است که عکاسان امنیت ندارند و ممکن است هنگام عکس برداری با مشکلاتی روبه رو شوند.

سمانه سادات فقیه سبزواری دبیرپایگاه خبری رویداد ایران در قم نیز با عنوان اینکه نباید از تاثیر فیلم های کوتاه و مستند در آگاه سازی مردم غافل شد، عنوان کرد: در استان قم ظرفیت های خوبی در زمینه فیلم سازی داریم و در زمانی که قرنطینه خانگی در حال اجرا بود، مستند سازان و فیلم سازان در حال تولید محتوای رسانه ای بودند که باید از این ظرفیت در فضای مجازی بهره برد.

همراهی دانشگاه علوم پزشکی و خبرنگاران

سید مهدی حسینی کارشناس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی با کمترین مشکل رسانه ای توانسته بهترین انعکاس اخبار را داشته باشد و این ناشی از همراه بودن خبرنگاران با این مجموعه است.

بررسی راهکارهای رسانه ای برای مقابله با ویروس کرونا

وی افزود: در حال حاضر باید فضا را به سمت رعایت نکات بهداشتی ببریم و باید تغییر نگاه ها رخ بدهد و خبرهای خوب نیز به جامعه بدهیم زیرا جامعه ما تشنه خبرهای خوب است که در این زمینه می توانیم آماری از بهبود یافتگان بدهیم.

سرپرست خبرگزاری برنا در قم عنوان کرد: ما باید مطالبه گری داشته باشیم تا صنوف پرخطر تعطیل شوند و یا اینکه بحث پروتکل ها دقیق تر رعایت شود.

وی با بیان اینکه تخلفات هیئات مذهبی را دانشگاه علوم پزشکی نمی تواند پیگیری کند، گفت: این موضوع به سازمان تبلیغات ارتباط دارد و رسانه ها باید از این نهاد به صورت جدی مطالبه کنند.

حسینی اضافه کرد: به اربعین حسینی نزدیک می شویم و رسانه ها باید این فرهنگ را نهادینه کنند که هزینه های موکب ها صرف سلامت و بهداشت شود و به موضوع سلامت روانی جامعه نیز به صورت جدی پرداخته شود.

صدر مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی نیز با بیان اینکه امروز نخستین روز از ماه هشتم مواجهه با بیماری کرونا است، گفت: در طول 7 ماه گذشته رسانه ها در کنار ما بودند اما شرایط امروز نسبت به 7 ماه پیش در ارتباط با این بیماری متفاوت شده و نیازمند شرایط جدیدی هستیم و ممکن است که اگر شرایط به این صورت پیش برود روزانه فوتی های بسیاری داشته باشیم.

وی افزود: هنرمندان قمی در زمینه تولید مستند از زمان شیوع کرونا در قم پای کار آمدند و به تولیدات گوناگون اقدام کردند و می توان اذعان داشت که بیشترین پخش مستند در این زمینه از قم تولید و در شبکه های گوناگون اکران شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: هنوز کادر درمان نیاز به خدا قوت و دیده شدن دارند هنوز می توان به مردم دلگرمی داد اما مطالبات رسانه ای باید مردمی باشد تا نتیجه موثری داشته باشد.

محمد تقی سلطانی مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با ابراز نگرانی نسبت به اینکه مردم در حال حاضر دچار بی خیالی و بی تفاوتی شده اند، گفت: باید این فرهنگ را در میان مردم نهادینه کنیم که اگر ماسک نزدن به دلیل اهمیت نداشتن جان خودمان است باید برای حفظ سلامتی خانواده هایمان ماسک بزنیم.

وی افزود: برای آموزش و اطلاع عمومی باید هم افزایی صورت بگیرد تا مشکلات منعکس شود و رسانه ها به صورت جدی وارد عمل شوند و مطالبه گری داشته باشند.

مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید براینکه بیماری دائم در حال تغییر رویه است، گفت: ما هم باید شیوه های آگاه سازی را تغییر بدهیم.

در ادامه جواد محرابی معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: اصحاب رسانه در این مدت خوش درخشیدند و قرارگاه رسانه ای مقابله با کرونا مجموعه کاملا حرفه ای بود که با اقدام داوطلبانه اصحاب رسانه شاهد یک نظم رسانه ای بودیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار