کد خبر: ۹۰۸۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳ 11 October 2020

مرکز آمار ایران متوسط قیمت کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور در شهریورماه سال ۹۹ را منتشر کرد و این آمار منتشر شده نشان می‌دهد که اقلام خوراکی در این ماه نیز شاهد نوسانات بسیار زیادی بوده‌اند و در برخی از کالاها نیز تورم بیش از ۱۰۰ درصدی را شاهد بوده‌ایم و از طرفی دیگر طبق این آمار از ۵۳ قلم خوراکی منتخب، تعداد ۲۸ قلم خوراکی تورم بالای تورم نقطه‌ای کشور (۳۴/۴ درصدی) را داشته‌اند و این امر نشان‌دهنده کوچک شدن بیش از پیش و ماهانه سفره مردم نسبت به گذشته است.

صدرنشین و قعر نشین تورم سبد خوراکی

طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران هندوانه با تورم ۱۶۶ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل در صدر افزایش تورم اقلام خوراکی منتخب در این گزارش قرار گرفته و در طرف دیگر ماجرا محصول سیب‌زمینی با کاهش ۲۰ درصدی قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل، در قعر جدول قرار گرفت.

همچنین این محصول با کاهش قیمت ۵/۴ درصدی نسبت به ماه قبل نیز در بین قعرنشینان تورم ماهانه اقلام خوراکی قرار گرفت و در این آمار قیمت حداقلی سیب‌زمینی در حدود  ۲ هزار ۷۰۰ تومان و قیمت حداکثری آن نیز ۵ هزار و ۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

اما پس از سیب‌زمینی که در قعر جدول قرار دارد رب گوجه‌فرنگی با کاهش ۱۷/۲ درصدی، پسته با کاهش ۲ درصدی و هم‌چنین گوشت گاو یا گوساله با کاهش ۰/۷ درصدی جزو اقلامی هستند که نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند.

۵ محصول با تورم بالای ۱۰۰ درصدی

در نقطه مقابل ۵ محصول در شهریورماه سال جاری تورم بالای ۱۰۰ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کردند و در این آمار منتشر شده اقلامی هم چون عدس با تورم ۱۳۷/۲ درصدی، لپه با ۱۱۹/۲ درصد، برنج خارجی درجه یک با ۱۰۹/۵ درصد و خربزه با تورم ۱۰۳/۱ درصدی پس از هندوانه جزو صدرنشینان تورم سبد خوراکی قرار گرفتند.

در کنار آن سایر اقلام خوراکی نیز تورم‌های بالایی را نسبت به سال قبل داشته‌اند و در این بین اقلامی همچون لوبیا قرمز ۹۶/۷ درصد، کدو سبز ۷۹/۹ درصد، فلفل دلمه‌ای ۷۴/۹ درصد، تخم‌مرغ ماشینی ۷۲/۶ درصد، بادمجان ۶۸/۲ درصد و لوبیا چیتی نیز ۶۷ درصد افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته و در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

تورم ماهانه بالای ۲۰ درصدی در ۳ محصول

​در آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران ۳ محصول خیار، بادمجان و موز به ترتیب با تورم ۲۲/۳، ۲۱/۶ و ۲۰/۴ درصد  بیشترین تورم ماهانه را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و در کنار آن ۷ محصول نیز تورم منفی در شهریورماه امسال نسبت به ماه قبل در سال‌جاری داشته‌اند که در این بین محصولاتی هم چون فلفل دلمه‌ای، هندوانه، گوجه‌فرنگی، سیب و سیب‌زمینی نیز نسبت به ماه قبل به ترتیب با ۱۲/۶- ، ۸/۸- ، ۶/۴- ، ۶/۱- و ۵/۴- درصد با کاهش قیمت مواجه شده‌اند.

محصولات لبنی همچنان در نوار افزایشی

برخی از اقلام همانند انواع محصولات لبنی که در ماه‌های گذشته در چندین مرتبه افزایش قیمت داشته‌اند، همچنان در نوار افزایشی قرار دارند و خیال کاهش و یا ثبات قیمت ندارند در حالی‌که در ماه گذشته نرخ‌گذاری نهایی برای انواع محصولات لبنی انجام یافته و با افزایش قیمت مواجه شدند اما در شهریورماه نیز همانند ماه‌های گذشته شاهد رشد قیمت در این اقلام لبنی بوده‌ایم.

برخی از انواع محصولات لبنی همچون ماست پاستوریزه تورم ۳/۵ درصدی، پنیر ایرانی پاستوریزه تورم ۵ درصدی، دوغ پاستوریزه تورم ۵/۵ درصدی، کره حیوانی پاستوریزه تورم ۱۲ درصدی و همچنین خامه پاستوریزه تورم ۱۲/۸ درصدی را در شهریورماه امسال نسبت به ماه قبل در سال‌جاری داشته‌اند و این امر نشان از افزایش قیمت ماهانه بدون نظارت مراجع ذیربط است.

در کنار آن برخی از انوع این محصولات لبنی نسبت به سال گذشته نیز تورم بالاتر از تورم نقطه‌ای کشور (۳۴/۴ درصد) را تجربه کرده‌اند و در این بین خامه پاستوریزه در بین محصولات لبنی با تورم ۶۰.۶ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل در صدر جدول افزایش قیمت در این نوع محصولات قرار دارد و پس از آن نیز شیر پاستوریزه تورم ۳۴/۷ درصدی، پنیر ایرانی پاستوریزه تورم ۳۳/۵ درصدی، ماست پاستوریزه تورم ۳۳/۳ درصدی، دوغ پاستوریزه ۲۸/۸ درصد، کره پاستوریزه تورم ۱۷/۶ درصدی و شیرخشک نیز تورم ۱۰/۸ درصدی را در شهریورماه سال‌جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته‌اند.

 وعده‌های بی‌سرانجام برای کنترل قیمت‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، افزایش قیمت اقلام خوراکی در طی ماه‌های اخیر سبب کوچکتر شدن سفره مردم شده و این در حالی است که مسؤولان امر همچنان به وعده‌های خود در خصوص نظارت بر بازار و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها ادامه می‌دهند، اما آمار و ارقام منتشر شده و همچنین گزارش‌های میدانی از سطح بازار نشان دهنده افزایش بی‌‌رویه قیمت‌ها است.

پیش از این رامین صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در خصوص برخورد با گران‌فروشان و محترکان گفته بود: برخورد با گران‌فروشان و محتکران در استان اردبیل تشدید می‌شود و واحدهای صنفی ملزم به اجرای قوانین نظام صنفی و رعایت نرخ‌های مصوب هستند.

وی افزود: سازمان صمت استان اردبیل با توجه به وظیفه ذاتی خود که نظارت بر بازار و رسیدگی به تخلفات صنفی واصله از طریق بازرسان سازمان و سامانه ارتباط مردمی ۱۲۴ است، آمادگی کامل برای برخورد با واحدهای صنفی متخلف را دارد.

برخورد با احتکار و عدم عرضه کالا به بهانه نوسانات ارزی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ادامه داد: شکایات مردمی و گزارش‌های بازرسان سازمان، در اسرع وقت پس از تکمیل برگ گزارش بازرسی به تعزیرات حکومتی استان برای صدور رای قانونی ارجاع می‌شود. 

 صادقی بیان کرد: واحدهای صنفی باید تابع قوانین نظام صنفی و نرخ‌های مصوب بوده و گران‌فروشی نکنند و کالاهایی که از قبل در اختیار دارند را با قیمت واقعی و سود منطقی مشخص شده توسط سازمان حمایت، به مردم عرضه کنند.

وی تصریح کرد: بازرسان سازمان صمت هر روز در ۲ شیفت قبل و بعدازظهر با افرادی که از عرضه کالا خودداری کرده یا به بهانه نوسانات ارز احتکار نمایند و همچنین گران‌فروشان به شدت برخورد خواهند کرد.

مردم تخلفات را گزارش دهند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اظهار کرد: کالاهایی اساسی از جمله مواد غذایی، شوینده، مواد لبنی، مصالح ساختمانی، لاستیک، خودرو و لوازم خانگی از مهم‌ترین اهداف نظارتی ویژه برخورد با گران‌فروشان و محتکران است.

صادقی افزود: از مردم نیز درخواست می‌کنیم تا تخلفات صنفی را از طریق سامانه ارتباطی ۱۲۴ سازمان صمت گزارش دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها رسیدگی گردد.

وی گفت: در ۶ ماه اول سال‌جاری ۱۰۴ هزار و ۲۳۸ مورد بازرسی انجام یافته و حدود ۲ هزار و ۹۳۶ فقره پرونده تخلف به ارزش بیش از ۱۳۹ میلیارد تومان جهت صدور رای به تعزیرات حکومتی استان ارجاع شد که موضوع بیشتر این تخلف‌ها گران‌فروشی، عدم صدور فاکتور و عدم درج قیمت بوده است.

افزایش مکرر قیمت سبب سردرگمی مردم و فروشندگان شده است

یک خواربار فروش اردبیلی در خصوص افزایش بی‌رویه و لحظه‌ای قیمت اقلام خوراکی به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه قیمت اقلام خوراکی در ماه‌های اخیر به شدت صعودی بوده و به صورت ماهانه و گاهی نیز به صورت هفتگی شاهد افزایش قیمت در برخی از اقلام و محصولات هستیم و همین امر سبب سردرگمی فروشندگان و هم چنین مصرف‌کنندگان شده است.

وی افزود: برای مثال چند ماه گذشته نخود را با قیمت ۱۵ هزار تومان خریداری کرده و به قیمت ۱۷ هزار تومان به خریدار عرضه می‌کردیم و اما در حال حاضر این محصول به قیمت ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان برای خود ما عرضه می‌شود و یعنی در این بین هیج سودی در این محصول نداشته‌ایم و باید این محصول را به قیمتی حتی بالاتر از قیمت فروش در ماه‌های گذشته از عمده فروشان خریداری کنیم.

این خواربار فروش اردبیلی عنوان کرد: در کنار آن سایر اقلام خوراکی نیز نسبت به ماه گذشته با افزایش قیمت زیادی مواجه بوده‌اند و همین امر سوددهی را کاملا با مشکل مواجه کرده است و این در حالی است که مسؤولان امر نیز نظارت خاصی در این خصوص انجام نمی‌دهند و همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است

یکی از شهروندان اردبیلی با اشاره به افزایش بی‌رویه و لحظه‌ای قیمت اقلام خوراکی در ماه‌های اخیر بیان کرد: متاسفانه قیمت برخی از اقلام خوراکی به صورت لحظه‌ای و هفتگی تغییر می‌یابد و همین امر سبب شده که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد.

وی افزود: افزایش قیمت کالاهای اساسی و اقلام خوراکی در ماه‌های اخیر در کنار افزایش قیمت سایر اقلام و مسکن و اجاره‌بها فشار مضاعفی بر خانواده‌ها خصوص اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد جامعه آورده است و امیدواریم که مسؤولان با درک صحیح از وضعیت موجود، اقداماتی اساسی برای کنترل بازار انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، افزایش قیمت اقلام اساسی و خوراکی‌ها در طی ماه‌های اخیر سبب ایجاد فشار اقتصادی مضاعف بر مردم شده و قیمت‌های لحظه‌ای، مردم و همچنین فروشندگان خرد و اصناف را در سردرگمی قرار داده و این درحالی است که وعده‌های مسؤولان در ماه‌های اخیر برای مقابله با افزایش قیمت بی‌رویه و کنترل بازار چندان تاثیری در رشد قیمت‌ها نداشته و از این رو به نظر می‌رسد که مسؤولان امر برای بهبود وضعیت فعلی در بازار باید به فکر برنامه‌های جامع و عملیاتی‌تر باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار