کد خبر: ۹۰۸۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸ 12 October 2020

شهامت هدایت، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: در این راستا تسهیلاتی نیز از طریق بانک کشاورزی و شرکت خریدار چوب به متقاضیان کشت چوب پرداخت خواهد شد.

او افزود: این امر در راستای جلوگیری از قطع درختان جنگل اتفاق افتاده است چرا که نیاز مبرم به چوب در صنایع تبدیلی وجود دارد و در ۵ سال آینده میتوان از این عرصه‌ها آن را تامین کرد.

هدایت گفت: مطابق قولی که درسال‌های گذشته در هفته منابع طبیعی داده بودیم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال تولید شده و تا یک ماه دیگر توزیع خواهد شد که ۳ میلیون اصله آن با مشارکت بخش خصوصی بوده و ۵۰۰ هزار آن نیزتوسط منابع طبیعی کشت شده است.

او افزود: برای ادامه این پروژه قرار داد دیگری با بخش خصوصی برای تولید ۷ میلیون اصله نهال تا سال ۱۴۰۰ بسته شده است که در حال حاضر در مرحله مبادله عرصه قرار دارد تا آماده سازی برای کاشت صورت گیرد که پس از برگریزان سال این اصله‌ها ۱۴۰۰ توزیع خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان گفت: این ۳ میلیون و پانصد اصله با احتساب ۷ میلیون اصله نهال امسال، تحولی بزرگ درفضای سبزو صنعت چوب استان اردبیل به وجود خواهد آورد به طوری که منحصر به فرد بوده ودر هیچ یک از استان‌ها با این وسعت نهال کشت نمی‌شود.

هدایت افزود: این تعداد نهال باعث افزایش فضای سبزاستان و افزایش نهاده‌های لازم برای صنایع سلولزی و صنایع چوبی خواهد شد به نحوی که حتی بخش خصوصی تعهد خرید آن را نیز داده و مبلغی نیز برای رشد سالانه به کشت کاران پرداخت خواهد کرد و با توجه به قیمت بالای آن صرفه اقتصادی بالایی خواهد داشت.

او ادامه داد: کشت چوب قابل رقابت با سایر محصولات کشاورزی است و از کشاورزان درخواست داریم که به کشت نهال اقدام کنند و چنانچه برای هر هکتار یکهزار اصله ومجموعا ۷ هزار هکتار کشت شود رشد چشمگیری در افزایش فضای سبز خواهد بود.

مدیر کل منابع طبیعی استان گفت:گونه‌هایی که کشت خواهد شد نهال صنوبر مقاوم به سرما خواهد بود که سرعت رشد بالایی دارد و در صورت درخواست از عرصه‌های ملی هم در قالب ماده ۳ به صورت ۱۰ و ۳۰ ساله برای کشت میتوانیم به مردم واگذار کرده و تسهیلاتی نیز در این راستا پرداخت خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار