سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: ظرفیت تخت‌های مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل محدود است و به همین علت، نگران افزایش بیماران بدحال کرونا هستیم.
کد خبر: ۹۱۲۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷ 27 October 2020

دکتر شهرام حبیب‌زاده روز سه‌شنبه کمبود تحت‌های مراقبت‌های ویژه را مهم‌ترین مشکل مدیریت بیماری کرونا در  استان اردبیل اعلام کرد و افزود: این استان با افزایش مبتلایان کرونا، در پذیرش بیماران بدحال دچار بحران خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به قرار گرفتن استان اردبیل در پیک سوم شیوع کرونا بیان کرد: استان با تاخیر نسبت به سایر استان‌ها وارد پیک سوم کرونا شده و پیک سوم ناشی از عدم رعایت مردم در هفته‌های گذشته بوده است چرا که هر زمان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه کاهش یابد، آثار آن به فاصله ۲۵ الی ۴۵ روز بعد خود را نشان می‌دهد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اظهارداشت: هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل و مشگین‌شهر در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد و شهرستان پارس‌آباد نیز در حال ورود به وضعیت قرمز است.

وی اضافه کرد: متاسفانه با سرد شدن هوا در استان و نبود جریان هوا و تهویه مناسب در منازل و اماکن عمومی، احتمال ابتلا به بیماری کرونا افزایش خواهد یافت و به همین علت لازم است که شهروندان به طور جدی از اجتماعات خانوادگی خودداری کنند.

دکتر حبیب‌زاده با بیان اینکه بنا بر آمار موجود، بانوان ۵۲ درصد مبتلایان به کرونا بوده و اغلب آنها  خانه‌دار هستند، تاکید کرد: این آمار نشان می‌دهد که بیماری کرونا در خانه‌ها و دورهمی‌های خانوادگی بیشتر شیوع پیدا می‌کند به طوری که ۱۵ دقیقه دورهمی با داشتن فاصله کمتر از ۱.۵ متر می‌تواند یک نفر را مبتلا کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، امکان ابتلا به کرونا به میزان ۹۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی در خصوص صحت آمار ارائه شده بیماری کرونا در استان اردبیل نیز گفت: در روزهای نخست شیوع بیماری کرونا، به علت ارسال نمونه‌ها به تهران و نبود امکانات و تجهیزات لازم، آمارها کمی غیردقیق بود، اما بعد از انجام آزمایش کرونا در استان و تامین تجهیزات استاندارد، تمامی آمار مربوط به فوت، مبتلایان و بستری‌ها صحیح است.

دکتر حبیب‌زاده تاکید کرد: استان اردبیل جزو استان‌هایی است که آمار کرونای دقیقی بویژه تعداد مرگ و میر را ه صورت شفاف و روزانه اعلام می‌کند.

وی با اشاره به این‌که پروتکل‌های دارویی کرونا در سطح کشور چندین بار ویرایش شده و داروهای جدید و موثری معرفی شده است، افزود: داروهای کرونا بهتر است در بیمارستان‌ها مصرف شده و از مصرف خودسرانه داروها خودداری شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در خصوص استفاده از داروهای اختصاصی آنفلوآنزا نیز گفت: تمهیدات لازم برای تامین و مصرف این داروها اندیشیده شده و کمبود خاصی در این مورد در سطح استان اردبیل وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده در کشور، پلاسما درمانی برای بیماران کرونایی تقریبا موثر بوده است، اظهارداشت: نتایج مطالعات انجام شده در این خصوص به زودی اعلام خواهد شد.

دکتر حبیب‌زاده چهار اصل رعایت فاصله اجتماعی به میزان ۱.۵ متر، شستن دست‌ها، استفاده از ماسک و دوری از ازدحام و تجمع را مهم‌ترین راه مقابله با بیماری کرونا عنوان و تاکید کرد: با رعایت این اصول چهارگانه، میزان ابتلا به این بیماری ۹۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، آمار منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نشان می‌دهد که در شبانه‌روز گذشته ۴۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی این استان پذیرش و بستری شده و ۶ نفر از مبتلایان به این بیماری نیز جان خود را از دست دادند.

بر اساس آخرین آمار، در مجموع ۳۱۱ بیمار در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۶۳ نفر از این بیماران در بخش آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

شیوع بیماری کرونا در استان اردبیل در پی همکاری مردم از طریق رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و با ابتلای روزانه ۳۰ تا ۴۰ بیمار تا ۲ هفته اخیر در وضعیت پایدار قرار گرفته بود ولی شواهد نشان می‌دهد که آمار مبتلایان رو به افزایش است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار