کمبودی در بازار انسولین وجود ندارد
مدیر دارو معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: با توجه به توزیع ۲ هزار انسولین قلمی در سطح داروخانه‌های دولتی و شبانه‌روزی، در حال حاضر مشکل و کمبودی در بازار انسولین وجود ندارد.
کد خبر: ۹۱۳۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰ 01 November 2020

 این روزها تهیه انسولین قلمی در داروخانه‌های استان اردبیل با مشکلاتی همراه بوده و در همین خصوص بیماران دیابتی دچار سردرگمی شده و با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

در گذشته انسولین‌ها به صورت ویال انسولین رگولار و NPH در اختیار بیماران دیابتی قرار می‌گرفت که پس از آن نمونه قلمی وارد بازار شد که تزریق دارو را برای بیماران دیابتی تسهیل می‌کرد.

رضایت بالا از این نمونه انسولین، موجب افزایش استقبال بیماران شد که تا حدودی به واردات وابسته بود.

اما با وجود این مشکلات، تمام تلاش‌ها بر این است تا به هر طریقی که شده انسولین به دست بیماران دیابتی که حیاتشان به این قلم‌ها وابسته است، برسد که طی روزهای اخیر معاونت غذا و دارو خبرهای خوشی را برای بیماران دیابتی داشت و تا حدودی استرس این بیماران جهت تامین انسولین به حداقل رسیده است.

اطلاع‌رسانی نسبت به توزیع انسولین در داروخانه‌های استان افزایش یابد

سید شیوا اسبقیان، پزشک داروساز که خود رئیس انجمن خیریه بیماران دیابتی و عضو هیات رئیسه انجمن داروسازان استان اردبیل است، گلایه‌هایی را از وضع موجود داشت که در همین خصوص به خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار کرد: اطلاع‌رسانی صحیح در خصوص توزیع انسولین می‌تواند بسیار موثر باشد و سردرگمی بیماران دیابتی را از بین ببرد.

وی افزود: سردرگمی و بلاتکلیفی موجود در بازار انسولین بیماران دیابتی را رنج می‌دهد و این موضوع، این قشر در معرض خطر جامعه را با مشکلات فراوانی مواجه می‌کند.

رئیس انجمن خیریه بیماران دیابتی استان اردبیل تصریح کرد: بیماران دیابتی جهت تامین انسولین مورد نیازشان به ده‌ها داروخانه مراجعه می‌کنند و پس از چندین ساعت ممکن است به شکل محدود انسولین پیدا کنند.

وی بیان کرد: بهتر است معاونت غذا و دارو به طور شفاف اعلام کند که در کدام داروخانه‌ها انسولین توزیع می‌شود تا بیماران دیابتی از این سردرگمی و اتلاف وقت رهایی یابند.

انسولین به اندازه کافی در کشور وجود دارد

وی عنوان کرد: کمبودهایی در بازار انسولین وجود دارد اما اینطور نیست که انسولین وارد کشور نشود و یا اصلا وجود نداشته باشد؛ اما مدیریت ناصحیح در توزیع انسولین سبب شده این کمبود به شکل محسوس‌تری در روزهای اخیر نمایان شود.

اسبقیان تصریح کرد: سیاست توزیع دارو در استان اردبیل صحیح نیست و این موضوع به عهده کمیته توزیع دارو است که می‌تواند با تعامل خوب با شرکت‌های داروسازی و رسانه‌ها، به راحتی اوضاع را مدیریت کند.

عضو هیات رئیسه انجمن داروسازان استان اردبیل یادآور شد: با روال موجود مشکلات عدیده‌ای در بازار دارو حتی داروهای ایرانی در استان به وجود خواهد آمد و از این‌رو نیاز است تا تدابیر ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شود.

وی گفت: تشویق شرکت‌های دارویی، افزایش واردات دارو به استان و برقراری هماهنگی مطلوب بین شرکت‌های توزیع دارو می‌تواند در بحث به وجود آمدن توازن در بازار دارو موثر باشد.

اکثر دیابتی‌ها دارای پرونده هستند

اسبقیان اذعان داشت: سیاست دریافت انسولین با کارت ملی، به جز اتلاف وقت هیچ منفعت دیگری ندارد؛ زیرا که اکثر افراد دیابتی دارای کارت دیابت و پرونده در بیمه هستند و از قبل شناسایی شدند.

رئیس انجمن خیریه دیابت استان اردبیل تاکید کرد: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا به هر طریقی که شده انسولین به دست بیماران دیابتی برسد اما در این میان نیاز است تا مسؤولان معاونت دارو اهتمام جدی‌تری داشته باشند.

توزیع ۲ هزار انسولین قلمی در سطح استان اردبیل

مدیر دارو معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل از توزیع روزانه انسولین قلمی در داروخانه‌های شبانه‌روزی خبر داد و اظهار کرد: با توجه به توزیع انسولین قلمی در داروخانه‌های دولتی و شبانه‌روزی استان، در حال حاضر کمبودی در بازار انسولین وجود ندارد و بیماران دیابتی می‌توانند با در دست داشتن نسخه پزشکی اقدام به تهیه انسولین مصرفی خود کنند.

حامد رنجبر به تخصیص سهمیه ۲ هزار انسولین قلمی به استان اردبیل اشاره کرد و افزود: با اختصاص ۲ هزار انسولین قلمی سهمیه به استان اردبیل و توزیع آن در روزهای آینده هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه باقی نمی‌ماند.

وی بیان داشت: طی چند ماه گذشته بنا به دلایلی از قبیل تاخیر به وجود آمده در ترخیص انسولین از گمرک و مشکلات ارزی، کمبودهایی در بازار انسولین به وجود آمد و بیماران دیابتی با مشکلاتی مواجه شدند.

رنجبر تاکید کرد: به‌دنبال مشکلات ارزی و تحریم‌های ظالمانه در حال حاضر دارو به شکل محدود وارد کشور می‌شود؛ لذا توزیع آن نیز متمرکز انجام می‌گردد تا در وضع موجود کنترل و اشرافیت کامل به بازار داشته باشیم.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است تا داروهای کمیاب به خصوص انسولین قلمی به شکل چرخشی در تمام داروخانه‌ها با اولویت داروخانه‌های شبانه‌روزی توزیع شود تا مردم به راحتی بتوانند داروی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

علت تفاوت قیمت روی بسته و قیمت فروش دارو چیست؟

رنجبر در خصوص سوال‌های متعدد در خصوص تفاوت در قیمت جلد و فروش داروها عنوان ‌کرد: با توجه به اینکه جلد داروها از قبل چاپ و آماده می‌شود و شرکت‌ها از همان جلدها برای داروهای روز تولیدی خود استفاده می‌کنند لذا ممکن است تفاوت‌هایی در قیمت جلد و فروش دارو وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: ملاک قیمت‌ها برای بازرسین غذا و دارو فاکتورهای موجود در داروخانه‌ها است و فاکتورها به شکل مستمر رصد می‌شود، داروخانه‌ها براساس فاکتورهای دریافتی از شرکت می‌توانند داروها را با قیمت مصوب به فروش برسانند.

افزایش سه برابری بازرسی‌ها از داروخانه‌ها

مدیر دارو معاونت غذا و دارو بیان کرد: پس از شیوع ویروس کرونا، بازرسین معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به شکل مستمر از داروخانه‌ها بازرسی به عمل آوردند و با تخلفات احتمالی نیز طبق قوانین برخورد به عمل آمده است.

رنجبر گفت: واحد رسیدگی به شکایات مردمی از داروخانه‌ها در محل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل دایر و آماده رسیدگی به هرگونه شکایات مردمی از داروخانه‌ها است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حدود ۵ میلیون نفر در کشور مبتلا به بیماری دیابت هستند که ۶۰۰ هزار نفر از آنان به تزریق روزانه انسولین نیاز دارند که مدیریت صحیح در رابطه با توزیع انسولین در سطح داروخانه‌ها و همچنین اختصاص ارز دولتی برای خرید محموله‌های انسولین و واردات به موقع آن می‌تواند مشکلات موجود در بازار انسولین را حل کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار