مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از آماده‌باش این اداره کل برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد و گفت: تاکنون موردی از این بیماری در استان مشاهده نشده است.
کد خبر: ۹۱۵۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴ 08 November 2020

بهلول تکلوی روز یکشنبه با بیان اینکه این بیماری به صورت شبانه‌روزی توسط ماموران دامپزشکی در استان  رصد می‌شود، افزود: با توجه به شیوع بیماری در کشورهای روسیه، قزاقستان و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی لزوم آماده‌باش در جهت پیشگیری و مقابله با این بیماری ضروری است.

وی اضافه کرد: پرندگان آبزی، وحشی و مهاجر بدون ابتلا به این بیماری می‌توانند ویروس را تا مسافت‌های طولانی انتقال داده و با توجه به موقعیت جغرافیایی استان اردبیل که در مسیر مهاجرت این پرندگان واقع شده، احتمال پخش و انتقال آن در منطقه بسیار بالا است.

وی بیان کرد: در این راستا ضمن هشدار جدی به صاحبان و فعالان پرورش طیور در استان در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای و افزایش لایه‌های حفاظتی و امنیت زیستی، اطلاع رسانی گسترده‌ای در استان انجام شده است.

تکلوی پیش‌بینی، پیشگیری و آمادگی را سه اصل مهم در کنترل این بیماری عنوان کرد و گفت: تشکیل  ستاد استانی به ریاست استاندار، تشکیل  کمیته استانی در این اداره کل، اجرای طرح ملی پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، هماهنگی و همکاری بین بخشی با دستگاه‌های اجرایی مرتبط ، انجام مکاتبات لازم با اتحادیه و تعاونی های مرغداران و فعالان صنعت طیور و اقدامات پیشگیرانه از مهم‌ترین اقدامات این اداره کل در راستای پبشگیری از این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل افزود: این اداره کل به صورت شبانه‌روزی نظارت کاملی بر روند تولید گوشت مرغ در استان داشته و شهروندان می‌توانند گوشت مرغ مورد مصرف خود را به صورت بسته‌بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه و از مصرف آن اطمینان حاصل نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار