رییس شورای حل اختلاف استان اردبیل گفت: یک سوم پرونده‌های مفتوحه طی سال ۹۸در شورای حل اختلاف استان اردبیل منجر به سازش شده است.
کد خبر: ۹۱۵۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳ 08 November 2020

حجت‌الاسلام سیدحسین علوی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل ضمن گرامیداشت ۱۸ آبان، سالروز تاسیس شورای حل اختلاف، اظهار کرد: اسلام به سنت حسنه صلح و سازش  اهمیت خاصی قائل شده و در فرهنگ جامعه ما نیز که متاثر از دین اسلام است، این سنت رایج بوده و معمولا ریش سفیدان و بزرگان و افراد بانفوذ در میان مردم، به این سنت اهتمام داشته‌اند و در راستای حل و فصل دعوی، اقدام به برقراری صلح و سازش می‌کردند.

وی افزود: پیش از تشکیل شورای حل اختلاف، یک واحد مصالحه در دادگستری استان اردبیل فعال بود که اقدام به برقراری صلح و سازش می‌کرد که در ادامه با الگوبرداری از این واحد، شورای حل اختلاف در کل کشور تاسیس شد.

رییس شورای حل اختلاف استان اردبیل تصریح کرد: با هدف احیای سنت حسنه صلح و سازش، شورای حل اختلاف براساس ماده ۱۸۹ قانون برنامه توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در سال ۱۳۷۹ به تصویب رسید.

علوی به تاسیس شورای حل اختلاف استان اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: شورای حل اختلاف استان اردبیل از جمله استان‌های پیش‌رو در تشکیل این نهاد بود که با جذب افراد مقبول‌العامه فعالیت خود را آغاز کرد و مبادرت به رسیدگی، حل اختلاف و برقراری صلح و سازش در دعاوی مطروحه از سوی مردم که از طریق دادگستری ارجاع می‌شد، نمود.

کسب دو رتبه برتر کشوری در میزان صلح و سازش توسط اردبیل

رییس شورای حل اختلاف استان اردبیل تصریح کرد: استان اردبیل در سال‌های ۸۴ و ۸۸ رتبه برتر کشور را در میزان صلح و سازش کسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه قانون اول شورای حل اختلاف پاسخگوی نیازها نبود، بیان داشت: در سال ۱۳۹۴ قانون کاملی برای شورای حل اختلاف به مجلس شورای اسلامی ارائه و تصویب شد.

شورای حل اختلاف استان اردبیل دارای ۱۷ حوزه قوه قضایی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود از وجود ۱۴۱ شعبه در شورای حل اختلاف استان اردبیل خبر داد و عنوان کرد: شورای حل اختلاف استان اردبیل دارای ۱۷ حوزه قضایی با ۷۱۹ کارمند است که در سراسر استان اردبیل خدمت‌رسانی می‌کنند.

رییس شورای حل اختلاف استان اردبیل بیان کرد: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۹۶ هزار و ۷۶۹ پرونده وارد شورای حل اختلاف شد و همچنین در این سال تعداد ۹۷ هزار و ۱۰۶ پرونده مختومه شده است.

یک سوم پرونده‌ها به سازش منجر شد

حجت‌الاسلام علوی اذعان داشت: از مجموعه پرونده‌های سال ۹۸ بیش از ۷۴ هزار پرونده قابلیت صلح و سازش داشته که از آن میزان ۲۴ هزار و ۸۳۲ فقره پرونده با مصالحه و سازش مختومه شده و بدین ترتیب در حدود یک سوم پرونده‌های شورای حل اختلاف استان یعنی ۳۴ درصد منجر به صلح و سازش شده است.

رییس شورای حل اختلاف استان اردبیل بیان کرد: استان اردبیل رتبه ۱۱ کشوری را در میزان صلح و سازش در پرونده‌های شورای حل اختلاف دارد.

وی تصریح کرد: در ۸ ماهه سال‌جاری ۱۲ فقره پرونده حکم قصاص با تلاش اعضای شورای حل اختلاف استان اردبیل منجر به اخذ رضایت از اولیای دم و نجات محکومین قصاص از چوبه دار شده است.

علوی به ارزش و اهمیت صلح و سازش اشاره کرد و ادامه داد: برقراری صلح و سازش از بزرگان و نیاکان ما و از طریق دین اسلام به ما به ارث رسیده که از مردم فهیم و مذهبی استان اردبیل انتظار می‌رود همانند گذشته در راستای حفظ و ترویج این فرهنگ حسنه اهتمام داشته باشند.

وی گفت: سازش در یک پرونده اختلاف خانوادگی، از ایجاد ۱۲ پرونده در دادگستری جلوگیری می‌کند زیرا با ایجاد اختلاف و رجوع به دادگاه پرونده‌های مرتبط با اختلاف زن و شوهر، زنجیروار تا ۱۲ فقره افزایش می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار