رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: جدیدترین یافته‌های علمی برای افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها در اختیار بهره‌برداران بخش کشاورزی این استان قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۹۲۹۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵ 04 January 2021

حسین کربلایی خیاوی روز دوشنبه در جلسه کارگروه یاوران تولید مدیریت جهاد کشاورزی خلخال افزود: جلسات کارگروه طرح یاوران تولید استان با هدف تسریع در انتقال یافته‌های تحقیقاتی به پهنه‌ها و عرصه‌های تولیدی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح یاوران تولید نقشه راه جهت انتقال دستاوردهای تحقیقاتی به مزارع کشاورزان در راستای حل مشکلات تولید است، اظهارکرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از مشکلات بخش کشاورزی و کاهش عملکرد مربوط به عدم دسترسی بهره‌برداران و تولیدکنندگان به دانش فنی موردنیاز است و از آنجایی که وزارت جهاد کشاورزی اشرافیت کافی بر این موضوع دارد اجرای طرح یاوران تولید طراحی در این استان اجرا می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل هدف از اجرای طرح یاوران تولید را بهبود امنیت غذایی ، پایداری اکوسیستم و افزایش درآمد کشاورزان دانست و گفت: از بین بردن شکاف بین تحقیقات و اجرا و حل چالش‌های عرصه تولید از طریق تشکیل تیم‌های پایش و نظارت متشکل از محققان، کارشناسان کشاورزی و مروجین پهنه‌ها در شهرستان‌های مختلف استان و ارائه دستورالعمل و توصیه‌های علمی و فنی و پیگیری تا حصول نتیجه از اهداف دیگر این طرح است.

دبیرکارگروه یاوران تولید استان اردبیل افزود: اولویت‌ها بر اساس استراتژیک بودن محصول و استقبال بهره‌برداران از آن محصول در منطقه مشخص می‌شود، تیم‌های کارشناسی با محوریت زراعت، باغبانی، حفظ نباتات، مکانیزاسیون، دام و طیور و منابع طبیعی تشکیل شده و فعالیت می‌کنند.

کربلایی خیاوی ضمن تاکید بر مستندسازی بازدیدها از سوی کارشناسان واحدهای مختلف مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های مختلف استان بیان کرد: کوتاهی‌های گذشته باید جبران و اثربخشی‌ها به صورت کمی و کیفی ارائه شده و همچنین بازدیدها کاربردی و توصیه‌های کارگروه یاوران تولید قابل اجرا باشد.

او گفت: در حالی که طرح کشت انتظار عدس برای نخستین بار در شهرستان خلخال اجرا شد ، ولی بدلیل عدم مستندسازی و اثر بخش نبودن آن عملا اتفاقی در ارتقای سطح کمی و کیفی تولید این محصول کشاورزی نیفتاد.

وی در خصوص برنامه یاوران تولید در شهرستان خلخال بر پایش بیماری‌ها بویژه زنگ زرد، لکه سیاه سیب، سفید سطحی هلو و شلیل، کنترل آفت پروانه دم قهوه‌ای در جنگل‌ها، بررسی ضریب نفوذ ارقام، حل مشکل علف‌های هرز مزارع عدس، کنترل گل جالیز، تدوین اطلس ذخایر ژنتیکی، ایجاد باغ سازگاری درختان نسبت به سرمازدگی در ایستگاه تحقیقاتی این شهرستان و بررسی و حل مشکلات بخش علوم دام و شیلات تاکید کرد.

استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید می‌کند. اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار